Parelli vanaf welke leeftijd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Parelli vanaf welke leeftijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:56

Hoi allemaal..

Ik heb sinds een paar maanden een paardje. hij is nu 2 jaar..
Ik heb het level 1 pakket van parelli gekocht, want ik wil pablo met parelli opvoeden..
Nu vraag ik me af wat een goede leeftijd is om hier mee te beginnen..
Natuurlijk doen we the friendly game.. met allerlei voorwerpen.. daar geeft hij niets om..
Ook porcupine snapt hij.. wijken voor druk zit er redelijk in..
De yoyo snapt hij meestal wel..

Maar ik heb het idee dat ik het hier bij moet laten het komende jaar.. ik wil hem nl niet overvragen...
Wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover..

alvast bedankt

greetz fitz en pablo

Alicia2u

Re: Parelli vanaf welke leeftijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:15

Volgens mij kun je al vanaf veulen af aan met grondwerken beginnen hoor. Als je level 1 af hebt, ga je gewoon door met level 2 enz. Ik denk niet dat het makkelijk is een paard te overvragen met 7 games, in feite is dat namelijk lichamelijk helemaal niet belastend, of zo belastend als je het zelf wilt maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:19

Sideways en circling zou ik even niet doen nog. Die zijn namelijk behoorlijk belastend, zeker voor zo'n jong ding.
Verder zou ik idd lekker veel grondwerk doen, wandelen, schriktraining etc. Heb je straks alleen maar profijt van Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 16:51

@ wendy.. bedankt voor je reactie.
dat idee had ik dus ook al.. hij is ook nog te onhandig met zijn benen voor sideways.. en circling vind ik te belastend voor zijn pezen...
Ik wou gewoon even weten of ik goed bezig ben, aangezien ik niemand ken die echt parelliet...

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:43

Hoi

Leuk dat je al op de juiste wijze je paard wil opvoeden. Denk er wel aan dat je niet vast roest in een wijze, blijf open voor alle nieuwe dingen!
Ik volg namelijk niet enkel parelli maar ook wat monty enzo Want iedereen heeft wel iets goeds en minder, ook moet je jezelf goed voelen bij de wijze.....

Nu zou ik alle games al doen met je tweejarige ik doe die al zeker een half jaar met mijn tweejarige en heb hier nog niets negatiefs ondervonden op gebied van fysiek. Integendeel hij loopt er alleen maar beter door en zuiverder. Hij leert zijn lichaam gebruiken en balans te zoeken. Wel doe ik dit niet te intensief, niet te lang, en rustig aan. Zo kan je hem voorbereiden op het latere zadelmak maken.

Want de seven games zijn uiteindelijk oefeningen die je in je dagelijkse leven moet gaan verwerken. De squize game gebruik je voor uit de wei te halen of uit de stal. Wijken voor halster druk als je hem wil los maken aan de balk, drukpunten als hij zijn achterhand moet draaien op bv een poetsplaats enzo....

Hou ook altijd in het oog dat het geen trucjes worden maar echt wel een taal blijft. Wees daarom creatief in de games. Als hij ze goed kent, doe ze dan door elkaar enzo werk met cavaleties endergelijke

Voor info kan je altijd terecht op http://www.naturalhorsemanship.be
xxxxxxxxxxxxxx

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 04:30

je kunt de games die je hem nu hebt geleerd op allerlei manieren toepassen, en (nog leuker) op verschillende plekken. neem hem mee op pad en kijk of hij op vreemde plaatsen ook braaf naar je luisterd. kun je hem gelijk verkeersmak maken Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:12

Ik ben met mijn veulen begonnen. Maar zoals Wendy al zegt.. Geen circling game. Laterale bewegingen alleen de voorkant of alleen de achterkant en niet te vaak. Wel "voetballen", door het water, over zeiltjes, klein stukje wandelen over de weg, of liever grazen langs de weg. Een tweejarige kan meer dan een veulen. Maar bedenk dat ze een spanningsboog van niks hebben. Dus 10 minuten werken is al behoorlijk wat.

Succes!