Leider?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Leider?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 23:37

Hallo allemaal!

Enkele maanden geleden ben ik van stal verhuist. Nu is Image nooit zo goed met veranderingen, daar wordt ze best nerveus van, dus was het wel fijn dat we samen met haar vriendinnetje verhuisden. Im heeft nooit een vriendinnetje gehad en nu sinds een jaar is ze helemaal weg van een merrie. Dit is een merrie die 17 veulens heeft gehad, een soort van "super-mama" dus en Im viel gelijk in de "veulen-rol". Ze voelt zich heel erg beschermd bij de merrie en volgt haar het liefst overal.

In het begin was dit natuurlijk super schattig... maar helaas, ze verkiest nu die merrie boven mij. Als de merries bij elkaar zet en dan uit elkaar haalt is het een drama! Image is alleen maar gefocust op Nienke (super-mama) en nog nauwelijks op mij. Hinnikken, met haar benen schrapen, trappen, dribbelen en ga zo maar door. Heel vervelend natuurlijk.

Het is daarom belangrijk dat ik Image weer leer dat IK voor Nienke kom... heeft iemand tips?
Het lijkt mij verstandig om met grondwerk aan de gang te gaan (iets dat ik eigenlijk al te lang uitstel), maar is het dan ook verstandig om een keer te doen, als Nienke in de bak is, zodat ik goed duidelijk kan maken dat ik toch echt de leider ben?

Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben!

O ja, ik wil nog wel erbij vermelden dat ik niet de merries uit elkaar ga halen, dus in een andere deel van de stal of niet meer samen los o.i.d. Ik vind het namelijk erg belangrijk dat ze onderling contact hebben, ben zo blij dat Image eindelijk een vriendinnetje heeft, het doet haar zo veel goeds!

Kitsolu

Re: Leider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:24

Je moet ze ook niet uit elkaar halen, maar zoals je zelf al aangeeft is dit ook niet goed.

Je moet haar zover zien te krijgen dat jij haar vriendje en haar leider bent en dat ze Nienke als maatje voor naast haar werk en naast jou gaat zien. In eerste instantie zou ik inderdaad gaan beginnen met grondwerk, maar zeker de eerste paar weken geen Nienke erbij. Laat haar maar rare en lastige dingen doen (dubbele lange lijnen, wijken voor de druk van de dubbele lange lijn, dubbele longe) dan moet je paard op jou letten omdat het dingen zijn die ze normaal niet doet dus moet ze zich focussen op waar ze mee bezig is. Ook kan je met haar gaan spelen. Kijk eens of ze horseball leuk vindt en gooi een keer een voetbal of een lege voerton in de bak. Veel paarden vinden het ook leuk om te spelen dmv. achter elkaar aanrennen, maak je klein en maak onverwachtte bewegingen, als ze daar goed op reageerd (je aankijken, hoofd omlaag, oren naar voren, neusgaten open en geen bange uitstraling) kun je op die manier met haar spelen door haar te laten rennen.

Als ze leert dat jij, naast gewoon bak-werk (daar ga ik nu voor 't gemak even vanuit), ook leukere dingen doet met haar, zal ze zich vanzelf op je gaan focussen en zal ze het leuk gaan vinden als je komt omdat ze dan weer van die leuke dingen gaat doen met haar andere vriendje.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel suc6 ermee! En als je paard echt helemaal nergens op reageert, kun je ook een keer een join-up doen, dan moet je wel weten wat je doet en hoe je het doet dus verdiep je er eerst in!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:22

Een join up zou ik in dit geval echt niet doen. Maakt meer kapot dan je lief is.

Wat ik wel zou doen is zorgen dat je interessant bent. Dus doe dingen die ze echt leuk vindt, maar eis van de andere kant ook een hele duidelijk leidersrol op. Bij jou is het nog veiliger en nog leuker dan bij die andere merrie.
Grondwerk kan je daar zeker bij helpen, maar ga ook eens wandelen met haar bijvoorbeeld.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:57

Dank je wel voor de suggesties.

Een join-up lijkt me idd niet verstandig, dit aangezien ik haar al 10 jaar ken, als ik haar nu opeens "wegjaag" ben ik bang dat dit erg verwarrend voor haar zal zijn.

Afgelopen zondag ben ik voor het eerst met haar aan het "hempflingen" gegaan, dit ging erg goed. Ook toen Nienke voorbij liep, ze lette nog wel op haar, maar het was toch al iets meer onder controle, erg blij mee!

Im en ik wandelen elke week al min. 1x, zeker als het zonnetje schijnt, maar het was zeker een goed idee Lachen

Super bedankt. Iemand nog meer tips/ervaringen?

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:35

HOi

Dit is een situatie die heel veel voorkomt en ook vrij natuurlijk is! Jij bent tenslotte geen paard en dus niet zo interessant. Jij bent ook een roofdier dus niet echt de natuurlijkste keuze.
Leer daarom eerst paardentaal. Grondwerk (wijken voor druk enzo) is echt geen naar jobke zoals hier gezegd wordt! Het is een taal die paarden onderling wel doen. Paarden spelen verscheidene dominantiespelletjes waaronder wijken voor druk (voor filmpjes kijk op http://www.naturalhorsemanship.be).

Als jij aan je paard kan laten zien dat jij hem begrijpt en dat jij ook verstaanbaar wordt voor hem ga je natuurlijker overkomen en dus al iets interessanter worden. Ook moet je leider worden, je moet je paard veiligheid kunnen bieden want dat is toch het meest noodzakelijke als vluchtdier.

er zijn zoveel oefeningen die je kan doen maar om die zomaar op een forum trachten uit te leggen is moeilijk voor zowel te zeggen als voor jou om te begrijpen. Zoek daarom misschien is een goede lesgever die je kan helpen, moed kan inpraten en je er mee doorbegeleiden. Volg ook eens een theorieavond over natural horsemanship. DIt kan je inzicht helpen te verrijken.

Probeer niet te veel alleen te experimenteren, je kan meer fout doen dan goed wat begrijpelijk is als want we zien ons zelf niet altijd bezig he, en denk ook altijd aan je veiligheid!!!!! Een paard dat je niet aanziet als leider heeft ook geen respect voor je en durft in paniek of dominantie wel over je heel lopen (letterlijk en figuurlijk).

Voor extra info en filmpjes: http://www.naturalhorsemanship.be

Hopelijk vind je goede begeleiding en kan je samen met je paard een kudde vormen waar je respect en vertrouwen voor en in elkaar hebt! Een mooie band met je paard is goud waard!!!!
xxxxx

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 04:35

LindsyImmie schreef:
Dank je wel voor de suggesties.

Een join-up lijkt me idd niet verstandig, dit aangezien ik haar al 10 jaar ken, als ik haar nu opeens "wegjaag" ben ik bang dat dit erg verwarrend voor haar zal zijn.

Afgelopen zondag ben ik voor het eerst met haar aan het "hempflingen" gegaan, dit ging erg goed. Ook toen Nienke voorbij liep, ze lette nog wel op haar, maar het was toch al iets meer onder controle, erg blij mee!

Im en ik wandelen elke week al min. 1x, zeker als het zonnetje schijnt, maar het was zeker een goed idee Lachen

Super bedankt. Iemand nog meer tips/ervaringen?

dat is ook niet de bedoeling van een join up. als het goed is snapt ieder paard hetr wel. ze doen het onderling ook...

verder had ik het zelfde probleem. indi en roos zijn dikke maatjes, maar roos is duidelijk de baas over indi. leuk als ik indi uit de wei wilde halen of voeren in de wei. roos kwam aanlopen en indi ging er al vandoor.

ik heb roos geleerd wat nee is. op comando. roos komt nu dus niet meer in de buurt van indi als indi moet eten en ik nee roep (heel streng) als zij er aan komt lopen. ze probeert het altijd wel nog stiekem, en staat inmiddels wel vlakbij, maar indi heeft nu VERTROUWEN in mij, dat ik haar wel bescherm tegen roos. dat is het belangrijkste denk ik zelf...