brok of geen brok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikowtje

brok of geen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:03

Hallo,
Ik heb er over nagedacht om over te stappen op volledig ruwvoer, (ik voerde voorheen muslie met brok, en op de pensionstalling nu brok, maar hij komt aan huis, dus ik ben weer gaan denken)
Toch vraag ik me af, kun je die overstap zomaar maken, en als de paarden
de hele dag gewoon lekker kunnen knagen, maar af en toe bijvoer krijgen,
wat vinden jullie daarvan?
wel of geen brok? En hoe maak je de overstap?
groetjes, Iko

Arabesk

Re: brok of geen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:02

Als je gaat overstappen bouw het krachtvoer dan geleidelijk af.

Krachtvoer is eigenlijk alleen nodig als je heel lang en veel rijdt en je eventuele verloren gegane graastijd moet compenseren en niet een aantal dagen rust krijgen om weer bij te eten. Een uurtje rijden stelt niks voor wat dat betreft, het zou alleen voor paarden zijn die bijvoorbeeld 7 dagen per week 8 uur per dag moeten werken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:03

ze kunnen zonder krachtvoer, maar idd wel langzaam afbouwen. niet ineens van 4 kilo naar 0 gaan...

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 10:18

Dat dacht ik ook, mijn paard krijgt nu 1 kilo per dag... maar hij staat op de pensionstalling niet op de weide.
Ik rijd hem nog maar 2/3 keer per week, en verder longeer ik hem of laat ik hem gewoon lekker dollen.
Voorheen kreeg hij zomers wel gevoerd op de weide (toch nacht en dag op weide).

Als mijn paard snachts op stal ga, is dan bijvoeren noodzakelijk of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:19

Ik voer ook bijna geen brok...ja voor het lekker ik krijg wat idee.
Wel geef ik daarom pavo vital bij, dat ze zeker hun vitamine binnen krijgen.
En dat bevalt me goed Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:21

dat is idd wel zo. ze moeten wel hun mineralen binnen krijgen. vooral natrium zit niet genoeg in ruwvoer...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:45

ze kunne prima zonder krachtvoer, maar dat moet je langzaam afbouwen, van z'n normale hoeveelheid naar elke 2 dagen ongeveer, een klein beetje minder tot je uiteindelijk niet meer dan een snoepje voor 's avonds overhoud.

Mijn arabier krijgt in de winter nog wel krachtvoer als het flink nat en koud is omdat hij daar niet tegen kan en anders heel erg ziek word.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:49

ik zie mijn paardjes die 24/7 op de wei staan nou niet echt zonder krachtvoer kunnen..ze worden al gek als k een x een half uur te laat ben met voeren!
zal wel een kwestie van wennen zijn maar goed bij mij krijgen zelfs mijn shetlanders brokken en vind t allemaal wel goed zo!
2x per dag brok en musli dan hebben ze redelijk gras en hooi
en ze zijn allemaal in topconditie dus k blijf hierbij Tong uitsteken

maar als je echt van de krachtvoer af wil ja geleidelijk afbouwen...en goed in de gaten houden of ie niet teveel afvalt en of sloom wordt enzo..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:24

Goed ruwvoer (kuil / weidegang, niet eens echt veel gras erop), eventueel met nog wat luzerne erbij, was voor mijn dravertje, die flink aan de slag was met endurancetraining, meer dan genoeg. Het liefst had ik haar er nog zeewier plus de natuurmix van de paardendrogist bij gegeven, maar dat lustte ze niet. Ze zag er altijd super uit en presteerde uitstekend.
Stan, mijn haflinger, krijgt ook goed ruwvoer krijgt voor het idee muesli zonder erbij plus bij hem wel zeewier en natuurmix van de paardendrogist. Hij ziet er ook prima uit (te, hij moet nog afvallen Bloos ).
Ik zou vooral heel erg letten op goede kwaliteit ruwvoer. Als dat niet goed is, moet je wel brok/muesli bijvoeren anders zie je je paarden niet meer glimmen / vallen ze in. Met afbouwen, gewoon elke dag een handje minder. Zit je na 2 /3 weken op niets meer. En ik zou overstappen op luzerne, als je toch nog wat bij wilt voeren.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:56

Super bedankt allemaal voor de tips!
(voor de mensen, die het hebben over de mineralen, mijn paard krijgt zoiezo altijd een liksteen, en vaka ook nog wel wat extra's, maar ik wil wel de brokken wat gaan afbouwen...)
Ik ga er eens overnadenken!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:21

Een liksteen volstaat niet voor de volledige behoefte aan mineralen, om het over vitamines en andere zaken maar niet te hebben.
Er is in NL feitelijk geen ruwvoer beschikbaar dat volstaat als enige voer om een paard gezond mee te houden. Er is altijd een tekort aan het één of ander. Wil je het goed doen, zul je met regelmaat monsters van je ruwvoer moeten laten analyseren en daaruit berekenen wat je moet bijvoeren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:53

Dat zou je dus als je het echt goed wilt doen ook moeten doen ook al voer je brok bij....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:57

pavokoek kan ook daar zit als het goed is ook alles in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:21

MaaikeUshi schreef:
Dat zou je dus als je het echt goed wilt doen ook moeten doen ook al voer je brok bij....

Ja, daar heb je gelijk in.

moonfish13 schreef:
pavokoek kan ook daar zit als het goed is ook alles in.

Mjah, volgens Pavo zit daar alles in. In de praktijk klopt dat niet helemaal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:53

ikowtje schreef:
Als mijn paard snachts op stal ga, is dan bijvoeren noodzakelijk of niet?

Ik vind bijvoeren niet noodzakelijk. Zorg wel dat je paard de hele nacht wat te knabbelen heeft dan.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:06

Waratje schreef:
Een liksteen volstaat niet voor de volledige behoefte aan mineralen, om het over vitamines en andere zaken maar niet te hebben.
Er is in NL feitelijk geen ruwvoer beschikbaar dat volstaat als enige voer om een paard gezond mee te houden. Er is altijd een tekort aan het één of ander. Wil je het goed doen, zul je met regelmaat monsters van je ruwvoer moeten laten analyseren en daaruit berekenen wat je moet bijvoeren.

Daarom is mijn vraag dus ook, voldoet alleen ruwvoer en een liksteen (waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de himalaya liksteen) wel? Ik zit er over na te denken in de zomer het krachtvoer steeds meer te verminderen en dit in de winter rustig aan weer wat op te bouwen...

Als je zegt dat PAVO koeken volgens PAVO genoeg verschaffen, kun je dit ook zeggen over de brokken. Ik heb qua het voeren van paarden niet alle ervaring van de wereld, maar wel wat, en ik zal daarom ook nooit zomaar stoppen, en let echt wel goed op het voeren, daarom vraag ik het hier ook en ga ik het ook zeker nog bespreken met wat mensen in de buurt Knipoog.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:04

Ik wil de reacties hier wel even volgen.

's zomers staan ze dag en nacht op de wei en krijgt ze een beetje voer bij. Na het rijden.
In de winter staan ze buiten met hooinetten en hebben ze altijd te eten. Zodra ze op stal komt(voor de nacht) krijgt ze een berg kuilgras. Ik voer zelf ook wortelen (of appels) en pavo brok/ musli bij. Himalya liksteen heeft ze ook.
Is er ook een verschil met oudere / jongere paarden? (van mij is bijna 24, maar nog vollop in beweging)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:52

SIEMxFUNNY schreef:
Is er ook een verschil met oudere / jongere paarden? (van mij is bijna 24, maar nog vollop in beweging)

Ja, er is verschil tussen oudere, jongere en gewoon volwassen paarden. Bij jonge paarden (tot circa 6 jaar) speelt groei een belangrijke rol en moet je de verschillende bouwstoffen in de gaten houden, met name Calcium, Magnesium en Fosfor spelen een belangrijke rol in de opbouw van het skelet. Met name Magnesium en Fosfor zitten (veel) te weinig in het ruwvoer, dus daarvoor zul je gericht bij moeten voeren.
Oudere paarden hebben vaak meer problemen met het opnemen van hun voedingsstoffen uit het voer, zodat je ze wat meer en gemakkelijker toegankelijk moet geven. Dus bij oudere paarden is krachtvoer vaak in grotere hoeveelheid nodig, dan toen ze nog jonger waren en eventueel ook nog in een toegankelijker vorm (slobber, geplette granen, e.d.).
Mijn oudere merrie (21) krijgt nu bijvoorbeeld bijna twee keer zoveel krachtvoer vergeleken met een jaar of 5 geleden. Dat is nu wel helemaal 1/3 schep Haha! (vroeger 2 handjes, nu 4 handjes) Met ruwvoer ben ik nu ook wat scheutiger, ze mag nu op een vettere wei en krijgt in de winter naast ruim hooi eventueel bietenpulp (deze winter niet nodig geweest). Wel geef ik een hoogwaardig supplement erbij voor de mineralen balans (ultimate balancer van Dodson & Horrell).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:06

Ik heb het toen afgebouwd, steeds een beetje minder.
In de zomer kregen ze zowieso geen krachtvoer, toen ze weer op stal gingen hadden ze het ook niet meer nodig.
Inmiddels staan ze nog steeds zonder krachtvoer en dat gaat goed.
Ik geef ze wel voldoende ruwvoer!