)De situatie is als volgt. Ik heb 2 paarden (nooit aan beginnen
) een Nrps'er en IJslander. Met eten is de Nrps'er de baas over de IJslander, maar bij het hek is het andersom. Overdag staan ze op de wei en 's avonds willen ze erg graag naar binnen en is het dringen bij het hek.Mijn IJsje wordt het iets vaker uit het weiland gehaald, omdat ik op haar rijdt en op mijn Nrps'er niet. Ze vindt dan ook dat zij er als eerste af mag als ze haar baasje (ik) ziet. Ze gooit dan haar gewicht in de strijd en gaat voor de Nrps'er staan
Vandaag vond ik het zielig voor mijn Nrps'er (hij hinnekte zo lief) en wilde hem een keer als eerst er af halen. Dat is dus een drama. Op lichaamstaal gaat mijn IJslander niet uit de weg. Ook voor het zwiepen van touw of zweep gaat ze niet op zij. Ik moest haar echt slaan om haar uit de weg te krijgen
Als ik geen 2 paarden had gehad, dan had zij altijd er af gemogen als ze mij ziet! Mijn vraag is dan ook het volgende:
Zou jij je eigen paard, desnoods met de zweep, bij het hek wegjagen? Omdat jij de leider van de kudde bent en bepaalt of en wanneer ze er af mag?
Of zou jij de natuurlijke rangorde aanhouden. En eerst de dominantere IJslander er af halen en dan de Nrps'er?
Er spelen twee dingen mee: jij, (hopelijk
) de dominante over de Ijs, en de NRPS, haar mindere. Ijs moet dus een keuze maken, namelijk de dominante gehoorzamen of de meerdere blijven over de NRPS. Als ze dit niet doet, verliest ze als het ware haar plek denk ik, dus ik begrijp wel dat ze het niks vindt. Een oplossing kan ik je zo niet geven, maar ik zou toch liefst hebben dat ik kan kiezen welk mpaard ik wanneer uithaal.