ik ben begonnen met...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

ik ben begonnen met...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:46

bitloos rijden.

Nu is mijn paardje engels ingereden, en ben er helemaal klaar mee met dat ijzerwerk in haar mond. Sinds 3 dagen zijn we bitloos, en het gaat goed. Ik rij met stalhalster en 2 teugels er aan. Ze snapt het als ik naar links wil, dat ik dan de rechterteugel tegen de hals leg, en met mijn rechterbeen druk geef, ze gaat dan netjes naar links. Alleen hangt ze nog wel wat op het halster? Is dit normaal in het begin, omdat het vreemd is? als het goed is moet ze toch na verloop van tijd lichter worden?(op de hand). wijken voor druk aan de hand snapt ze. als ik tegen de neus aan duw gaat ze netjes naar achter, duw ik tegen de kont, schikt ze, duw ik tegen de schouder/kont wijkt ze.

Bojangles

Re: ik ben begonnen met...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:49

Ja, je moet haar zelf steeds lichter maken op de hulpen.
Dus eerst gewoon kijken waar je heen wil, en dan langzaam hulp voor hulp opbouwen. Als ze de kant op gaat waar je heen wilt, direct druk eraf halen. Dan leren ze heel snel wat je bedoelt en worden ze superlicht op de hulpen Lachen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:55

maar wat ik mischien nog een beetje fout doe, omdat ik ook engels ben opgeleid, haha, is de teugels gewoon op dressuurmaat nemen. is dat erg? dat is mischien een stukje controle denken te hebben? Ze is goed terug te rijden op zit en stem, maar toch het idee dat ik ze los moet laten hangen. Komt wel.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:03

Ligt er aan wat je doet,
ik neem alleen als ik gymnastische oefeningen doe de teugels aan en vraag dan. Maar in het algemeen gewoon lekker ontspannen teugeltje, je paard zal toch zelf zijn hoofd moeten dragen Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:06

Ik rij meestal ook met los teugeltje.
Als je paard erg hangt op het halster,laat de teugels dan eens helemaal los,dan strekt ze haar hals,en waarschijnlijk komt ze daarna weer omhoog.
Als ze dan hangen gaat,weer los laten.
(zo werkt het bij mij,misschien bij jou juist niet)
Het is even uitproberen..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:25

dat was ook wat ik moest doen met bit, als ze ging hangen, beide teugels los, en weer oppakken. wellicht werkt het ook bitloos.

@bojangels: bij alles hou ik ze nog op dressuurmaat, maar het is ook een kwestie van vertrouwen er in krijgen denk ik