Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dani62 schreef:Ik zou eens beginnen met hem te leren netjes zijn voeten te geven.
Hoe ga je dit anders de volgende keer doen bij de smid?
Binckydenice schreef:en een bitje heeft hij ook al een aantal keren in gehad
Hoepsie schreef:Zeker als hij nog niet echt mensen is gewend, zou ik toch beginnnen met wat Dani62 zegt. Helemaal de basis dus! Ik weet niet hoe je hem hebt staan, maar eerst de elementaire dingen erin zetten. Dat houdt dus in:
- Mensen zijn niet eng, hoefsmeden en dierenartsen ook niet
- Meelopen aan het halster
- Stap en draf er goed in, stoppen als jij dat wilt
- Veel poetsen, knuffelen en vertrouwen winnen
Daarna kun je echt wandelingetjes gaan maken in een rustige (og iig zo rustig mogelijke) omgeving. Hieruit bouw je verder op naar het verkeersmakke/ schriktraining.
Zeker als hij nog niet veel gewend is zou ik me als ik jou was eerst heel erg richten op de vertrouwensband met jou en andere mensen. De "trainingen" zoveel mogelijk op voor hem bekend (afgesloten) terrein zodat hij niet ineens weg kan spurten of ongelukken kan maken. Je kunt zoveel doen, zeiltje neerleggen en erover lopen, door water, naar stilstaande auto's en tractoren, later uitbouwen naar stationair draaiend etc. Alles wat hij mogelijk eng zou kunnen vinden aan laten wennen voordat je de straat op gaat, want anders kun je nog wel eens erge moeilijkheden krijgen als er toevallig wél iets mis gaat.
De mijne is nu inmiddels ruim 2,5 en nog niet gecastreerd, ik kan vrijwel alles met hem. We wandelen zo eens in de week een halfuurtje tot een uurtje, ligt er ook een beetje aan waar we gaan wandelen. Langs drukke punten betekent meer prikkels en dus vermoeiender voor hem, dus korter wandelen. Nu ga ik heel rustig aan beginnnen aan echt grondwerk, de basis voor straks als hij 3 jaar is longeren er maar eens voorzichtig inprenten.
Longeren doe ik dus niet ivm pezen en mogelijk teveel belasting, ik wandel zoveel mogelijk gewoon rechtuit met zo nu en dan een drafje. Daarnaast alleen maar de band versterken door te poetsen, te knuffelen en hem gewoon maken met het feit dat ik er regelmatig ben en dus ook zijn baasje ben. Ohja.. ik heb hem inmiddels al bijna 2 jaar in mijn bezit, dus dat maakt het natuurlijk wel ook ietsje anders
Moet er wel bij vermelden dat hij 24/7 op het land staat met nog 2 jonge hengsten en dus overdag ook al goed voor zijn eigen beweging zorgt.
Heel veel succes en plezier toegewenst!
edit: dubbel woord eruit gehaald
Kreef schreef:Dani62 schreef:Ik zou eens beginnen met hem te leren netjes zijn voeten te geven.
Hoe ga je dit anders de volgende keer doen bij de smid?
Ik probeer steeds te oefenen met z`n achterbenen, om er aan te zitten steeds een stukje verder, ik heb afgesproken met de smid dat ik de volgende keer[hij staat nu op een weiland]dat ik naar de manege ga waar mijn kinderen rijden , daar kan hij beter vastgezet worden en dat hij daar bekapt wordt, ik geef hem zelf verdoving[schijnt dus een of andere pasta te zijn] helpt dat niet genoeg , dan bellen we onze dierenarts die dan komt om hem te verdoven.
Ze zeggen wel dat het de 2 de keer beter gaat, dus daar hoop ik op
Op die manier denk ik dat hij de smid als iets negatiefs blijft zien. Leer het halt houden op commando en dan stil blijven staan. Zo kun je hem zelf vasthouden terwijl de smid zijn werk doet en hoef je hem niet strak vast te binden.traan_beauty schreef:Binckydenice schreef:en een bitje heeft hij ook al een aantal keren in gehad
Een bit? Met 2,5 jaar oud?
Waar is dat goed voor?
Kreef schreef:ps ik heb een zweep gekocht, en ik weet niet of hij door de vorige eigenaar daar mee geslaan is, maar ik heb de zweep alleen nog maar laten zien en iets bewogen [een cm of 5], of jasper vloog al weg naar de andere kant van het weiland, ik er achter aan rustig, hij vloog meteen al weer weg, ik denk misschien is hij wel te lang[het is iets langer dan een gewone zweep] doe ik het eerste stuk in mijn mouw zodat de zweep er zo`n 20 cm uitstak, het paard vloog meteen al weer weg, en ik heb het nog niet weer gebruikt.