Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 16:26

Ik vroeg me eens af of jullie weleens op deze site gekeken hebben en of jullie het een interessante site vinden.
Ik vind van wel, bordevol info. echt een goede site.
Hier de link: www.paardnatuurlijk.nl

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:28

Ik vind 't ook een hele interessante site Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:28

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:24

Ik kijk er erg vaak,ik heb vooral veel gehad aan de info over bitloze optomingen,en waar er druk op het paard komt als je de teugels aanneemt.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:16

Het is heel interessant, en ook heel beïnvloedend, denk ik zo. Ik vind het toch een beetje raar, ze nemen wel aan dat elk paard hezelfde is...
--paarden moeten nooit dekens, punt.
--paarden mogen geen krachtvoer, punt.
--een touwhalster is altijd het beste om mee te rijden, punt.

Ze zouden wel iets meer kunnen benadrukken dat ieder paard anders is, en dat je per paard moet kijken wat het beste is. Natuurlijk moet elk paard weidegang hebben, maar sommige (oudere) paarden hebben baat bij een regendeken, en gaat het richting verwaarlozing als je geen deken opdoet 'omdat paarden dat niet nodig hebben'. Dat vind ik minder.

Wat ik ook niet vind kloppen, is dat ze zeggen dat boomloze zadels perfect zijn voor lange ritten. Dat lijkt me toch niet helemaal waar, daar krijg je eerder drukplekken van.

Voor de rest hebben ze veel goede punten denk ik, en zetten mensen wel aan het denken!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:33

Ik maak al jaren lange ritten met mijn boomloze zadel,(ritten van 4 a 5 uur) en geen drukplek te zien hoor.
Ligt aan het paard,dat is niet voor elk paard hetzelfde.
Een boomzadel kan net zo goed drukkingen geven.
Hoeveel paarden ken je niet met zo'n witte plek op en naast de schoft?

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:38

Tinkerloos schreef:
Ik maak al jaren lange ritten met mijn boomloze zadel,(ritten van 4 a 5 uur) en geen drukplek te zien hoor.
Ligt aan het paard,dat is niet voor elk paard hetzelfde.
Een boomzadel kan net zo goed drukkingen geven.
Hoeveel paarden ken je niet met zo'n witte plek op en naast de schoft?

Met een boomzadel krijg je idd vaker drukplekken als het niet past, maar om nou een hele week dagtochten te maken... dan denk ik toch dat het niet zo handig is om zo'n mega trektocht te maken.
Maar je hebt wel gelijk, met een slecht boomzadel is het altijd erger!
Het ligt inderdaad aan het soort paard, maar dat zetten ze er ook weer niet bij...
Een boomzadel is lekker zitten bij lange ritten, staat er. Dat is voor hun de reden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:44

Ik vind een boomzadel juist erg hard,en een boomloos zadel erg zacht.
Ik zou voor een lange rit zeker niet kiezen voor een boomzadel...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:01

Als je de site GOED leest, zul je zien dat ze boomloos afraden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:26

Naar mijn mening geven ze toch ook echt wel aan dat ieder paard anders is en dat niet iedereen de perfecte locatie/situatie heeft. Maar geven tips hoe alles zo goed mogelijk in te richten en mee om te gaan...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:50

Ik denk dat je gewoon een middenweg moet zoeken met de dingen die je hebt. Mijn merrie is erg opgeknapt van de drachtige merrie muesli met olie, en staat nu weer op minder. Alleen kuil had ze niet genoeg aan toen ze voede en ook nog eens drachtig was, maar ik ben het ook wel eens dat er soms doelloos brokken wordt gevoert "omdat het zo hoort". Ik denk gewoon dat iedereen moet gaan nadenken en dat ook het doel is van de artikelen en misschien hadden die voor sommige wat anders omschreven moeten worden maar daar kunnen ze aanwerken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:53

Ik denk dat ze heel duidelijk zijn in hun boodschap.

Dit vind ik bijvoorbeeld vrij hard, maar wel to the point

"Heb je echt geen andere mogelijkheid dan je paard op stal te houden? Allereerst moet je je dan afvragen of het wel eerlijk is om een paard te houden als je er eigenlijk niet de mogelijkheden voor hebt."

Het gevaar van de gulden middenweg is; toch maar weer een ijzertje voor de endurance, toch maar op stal 's nachts, toch maar wat brok, toch maar een bitje en een hulpteugeltje en toch maar een dun dekentje voor de zekerheid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:54

en das geen gevaaar....

Staan goede dingen op de site...staat ook kul op Lachen
Maar ach...neem ervan wat je wilt... zo is dat met alles wat in je leven voorbij komt Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:10

Zeer goede informatieve site.
Ik zoek er nog steeds vaak dingen op.

Deze site is een aantal jaar geleden echt een eye-opener geweest voor mij! Ja

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:16

Ninx schreef:
Prima site, zeer informatief.... evenals deze site:
http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/new/

Klaas is mijn hoefsmid, niet zozeer omdat ik perse een natuurlijk bekapper wil, maar omdat hij de enige is die mijn paard toe laat bij haar achter benen. Verder heb ik vrij weinig met natuurlijk bezig zijn, ik doe wat ik denk dat het beste is voor mijn paard. Vind zijn site wel erg interessant om te lezen maar er staan ook dingen op waar ik dus totaal anders over denk.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:22

Arabesk schreef:
Ik denk dat ze heel duidelijk zijn in hun boodschap.

Dit vind ik bijvoorbeeld vrij hard, maar wel to the point

"Heb je echt geen andere mogelijkheid dan je paard op stal te houden? Allereerst moet je je dan afvragen of het wel eerlijk is om een paard te houden als je er eigenlijk niet de mogelijkheden voor hebt."

Het gevaar van de gulden middenweg is; toch maar weer een ijzertje voor de endurance, toch maar op stal 's nachts, toch maar wat brok, toch maar een bitje en een hulpteugeltje en toch maar een dun dekentje voor de zekerheid....

En waar zit dat gevaar dan in??? Wat is er mis mee om sommige paarden op een ijzertje te zetten (heb een paard gehad wat zonder corrigerend ijzer continu knie op slot had, niet erg prettig en nee het was niet op te lossen zonder ijzer), 's nachts op stal te doen, wat brok te voeren (er zit momenteel niet veel gras op de weide hoor), met bit of hulpteugels te rijden (die zijn zo hard als de hand van de ruiter) of eventueel een dekentje???

Mijn tink staat 's nachts op stal, overdag buiten. Had begin van de winter zo'n dikke vacht dat ie stond te zweten als een gek. Heb hem toen geschoren en een ongevoerde regendeken weer op gedaan. Paard was weer veel happyer.... Ennuh, voor het rijden hoefde ik hem niet te scheren want hij wordt pas over 3 maanden 3 jaar........

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:24

Gaan we deze discussie nu wéér starten?! Haha!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:29

Dani62 schreef:

Nee joh, gewoon hier weer verder vrees ik Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:44

BitchyWitchy schreef:
Dani62 schreef:

Nee joh, gewoon hier weer verder vrees ik Haha!

Kennelijk roept ie dan wel veel reacties op, hetgeen niet zo vreemd is met zo'n plat-door-de-bocht-site.
HET probleem is dat ze geen kaas hebben gegeten van statistieken. Hij had beter computersoftware kunnen blijven schrijven, daar was ie veel beter in.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:40

ikke schreef:
Kennelijk roept ie dan wel veel reacties op, hetgeen niet zo vreemd is met zo'n plat-door-de-bocht-site.
HET probleem is dat ze geen kaas hebben gegeten van statistieken. Hij had beter computersoftware kunnen blijven schrijven, daar was ie veel beter in.

*boink* Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:44

er staan zeker nuttige dingen in...ik heb deze site weleens eerder gezien in het amerikaans,met dezelfde lay-out en dezelfde informatie....als ik hem weereens tegenkom zal ik hem even linken...ik vraag me af wie die site bedacht heeft...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:04

Tja die van mij willen eens in de zoveel tijd graag een of meerdere nachtjes op stal, liefst met een ander samen en als dat kan mag dat, maar deurtje openlaten zou betekenen dat ze er maar 5 min instaan en er dan uitmoeten. Wat betreft dekens, mijn verwaarloosde stumpert heeft de halve winter een dek op gehad en had het toen nog echt zwaar, groeide hard en weinig vet, ik wilde liever dat hij zijn energie stopte in het groeien en hij had graag zijn dek op. tot hij tijdje terug hem liever niet meer opwilde, beetje dik werd (voor zijn doen dan) envrolijker werd. Toen afgelaten gezien hij er toch een vacht onder had en nu gaat het gewoon goed. En ik zit er ook aan te denken om mijn oudje van 32 misschien volgend jaar een dek op te doen, gaat best goed zonder hoor maar ze wordt zo mager (geeft hele dag eten) en heeft het ook vaak koud, wil het liefst veel op stal (wilde ze nooit, nu kan ik niet eens de andere normaal op stal zetten zonder dat zij bijna naar binnen glibt), das voor mij een teken het toch serieus te overwegen. En daar zit nu gelijk de boodschap van wat ik gelezen heb, ik ga eroverna denken, zonder dit stond ze altijd gewoon onder dek, dat hoort....
Maar in mijn ogen is het niet meteen mishandeling een paard op stal te zetten of een deken op, een ijzertje, etc.
Hetzelfde met bit. Ik ben bezig alle pony's bitloos te leren zodat alle beginners van de lessen niet in hun mond kunnen trekken perongelijk, maar als je eenmaal je hand goed weet te gebruiken heb ik ook geen problemen tegen het bit. Daarbij komt het probleem dat ik niet het juiste bitloze optoming kan vinden, een touwhalster vind ik te scherp voor een beginner die perongelijk aan de teugels trekt. Iets wat aantrekt ben ik niet zo fan van. Een stalhalster heeft grote ijzere dingen waar sommige hele open plekken van krijgen, de aansnoerneusriem moet je weer aansnoeren anders trekken ze hem perongelijk scheef etc etc.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:34

Ben benieuwd hoe degene over dekens denken wanneer hun paarden echt oud zijn. En ze moeilijk eten en dan nog al hun energie moeten steken in het zich warm houden. Een deken zou dan best wel diervriendelijk zijn.

En over buiten staan dat verschilt per paard. Ik heb een paard in mijn openstal en die eigenlijk niets liever zou willen dan in een dichte warme stal staan Clown en wanneer je een kudde konijnen bekijkt zie je ook dat er soms konijnen zijn die liever solitair leven, voorde rest lijkt het kudde gedrag best op die van paarden. Is ook wat goedkoper en makkelijker te bestuderen.
Haha! Maar mijn konijntjes krijgen geen dekentje op wanneer ze oud zijn, dan gaan ze gewoon dood.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:23

Als ik mijn paard geen deken op doe, heb ik de hele winter een kreupel paard. Sorry maar dan kies ik toch echt voor de deken met haar tere rug!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:24

Ik vind het veel te gekleurd om een goede informatieve site te zijn Lachen