Heb het dan toch maar eens geprobeerd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upanddown

Heb het dan toch maar eens geprobeerd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 15:43

Jaja, ik heb vandaag ZONDER bit gereden Haha! N.a.v. het topic
'Is dit nou echt zo slecht?' dat hier ook staat, dacht ik, laat ik
het dan toch maar eens proberen.

Het leek me een goede ervaring, en nou weet ik hoe het voelt.
Ik las veel over dat het een 'geweldig' gevoel gaf en iemand kreeg
er zelfs een kick van dus ik dacht, dat ga ik dan maar eens uitproberen.

Ik had al een paard en een pony gereden en bij mijn 5jarige merrie heb ik
vervolgens teugels aan een bontonderlegd halster gemaakt (aan de ring
onder de kin) en ben ik gaan rijden. (Wel met een boomzadel overigens,
ik rijd, zoals waarschijnlijk wel duidelijk is, 'Engels'.) Paard vond het heel
leuk en in het begin vooral grappig. Eigenlijk vond ik het wel leuk om eens
te doen, maar ik werd er niet echt anders van. Ze liep gewoon haar figuren,
overgangen en zijgangen, verzamelen, uitstrekken, schouderbinnenwaarts,
noem maar op, en volgde lekker mijn hand, alleen oprichting zat er niet in.
We hebben zelfs gesprongen.

Ik ben absoluut niet van plan hiermee verder te gaan, maar ik denk dat ik
het voor de afwisseling misschien af en toe in de training mee ga pakken.
Voor mij een stukje bevestiging dat mijn paard echt goed aan de hulpen staat.

Anya

Re: Heb het dan toch maar eens geprobeerd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:51

Grappig dat je het geprobeerd hebt!
Dat is trouwens wel precies mijn ervaring.
Ik gebruik het af en toe voor een buitenritje. Of voor de afwisseling om bitloos te rijden. Je kunt idd al je figuren en overgangen wel rijden. Ik mis de finesse die je met een bit wel kunt overbrengen. Maar het is zeker leuk om te doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:52

Goed van je hoor,ik ben op een dag gewoon een keer met een halster naar buiten gegaan en rij nu nooit meer met bit.Mijn paard loopt veel fijner zonder bit.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 15:56

Nouja, ik rijd officiele wedstrijden en dan gaat het niet zonder. En ik mis zonder bit gewoon de verfijning, zoals Anya ook aangeeft.
Met dressuur mag het sowieso niet en met springen wordt ze te heet en kan ik geen hele korte wendingen rijden.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:37

Grappig dat je het uitgeprobeerd hebt en af en toe voor de afwisseling nog eens gaat doen Haha!

En in mijn ogen is het bit ook voor de verfijning Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:24

Leuk om te horen dat je het geprobeert hebt en leuker nog dat het je goed bevallen is.
Prachtig dat ze ook gewoon alles deed zoals zijgangen, verzamelen, schouder binnenwaarts enz.
Oprichting lijkt me ook iets moeilijker om voor elkaar te krijgen, als dat mogelijk is (want daar blijf ik dus aan twijfelen).
Inderdaad een leuke ervaring voor jullie beide en weer wat bijgeleerd dat je paard goed aan de hulpen is.
Leuk dat je het ook af en toe mee gaat nemen als afwisseling.
Veel succes verder samen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:25

Grappig dat je het zo geprobeerd hebt! Ik ben het ook uit nieuwsgierigheid gaan doen en sindsdien heeft mijn paard nooit meer een bit in haar mond gehad. Ik kreeg er geen kick van ofzo maar ik voel me er prettiger bij omdat het toch fijner is voor je paard zonder bit.

Daarnaast vind ik het een uitdaging om te kijken hoever ik op deze manier kom. Ik rij ook gewoon dressuur en springen, geen wedstrijden door omstandigheden. Maar ben wel heel serieus bezig. Momenteel bezig met begin van travers/appuyeren en eenvoudige wissel. Springen heb ik nu circa 90cm zonder bit gedaan, de hogere sprongen komen wel weer Lachen

Wat ik wel nog even wil zeggen is dat je met een halster uiteraard de verfijning mist, maar met het hoofdstel waar ik mee rij (zie profiel) kan je echt heel nauwkeurig hulpen doorgeven en is prima geschikt voor dressuur! Helaas mag het (nog) niet op wedstrijden. Misschien een idee om zo'n hoofdstel aan te schaffen voor de afwisseling zonder bit, je hebt ze al rond de 50 euro.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:40

Leuk zeg! En ook erg leuk dat je het blijft doen voor afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:52

Waar zijn de foto's nou Clown

Ik heb vandaag les, (hoop ik) en dan Vrijdag ga ik zelf rijden, dus dan ga ik eens iets in elkaar knutselen!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:33

ik heb het ook maar eens geprobeert...
Met de stap en los draven gaat het allemaal, maar zo gauw ik ga oppakken en draven wordt het een stuk moeilijker. Heb een ontzettend heet paard, wat goed op de zit terug komt, maar af en toe toch even de ophouding van het bit nodig heeft.
Mij viel wel op dat hij met het losrijden lekker los was en toch fijn schakelde en de zij gangen netjes deed. Alleen met het 'Echte' werk, heb ik toch een bitje nodig voor de verfijning.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:09

Oprichting is toch het gevolg van het zakken (onderbrengen) van de achterhand....... wat heeft een bit daar mee te maken?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:55

wjerdo schreef:
ik heb het ook maar eens geprobeert...
Met de stap en los draven gaat het allemaal, maar zo gauw ik ga oppakken en draven wordt het een stuk moeilijker. Heb een ontzettend heet paard, wat goed op de zit terug komt, maar af en toe toch even de ophouding van het bit nodig heeft.
Mij viel wel op dat hij met het losrijden lekker los was en toch fijn schakelde en de zij gangen netjes deed. Alleen met het 'Echte' werk, heb ik toch een bitje nodig voor de verfijning.

Mijn paard is kan ook behoorlijk heet zijn, maar ook met het juiste bitloze hoofdstel kunnen ophoudingen goed doorkomen hoor! M.i. is een bit noet noodzakelijk voor verfijning, ik geef toe dat het wel makkelijker voor de ruiter is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:00

Bitloos vind ik precies hetzelfde als met bit. Lachen Rijd een aantal pony's zonder bit, ze reageren er óf hetzelfde op, óf beter, maar slechter? Nee.

Hete paarden? Waarom zou je die alleen maar met een stuk ijzer in hun mond kunnen houden? Bitloos kan je een heet paard net zo goed houden, als de basis erin zit, als met bit. Voordeel zelfs; bitloos kan hij niet vastpakken, bit wel! Haha!
(niet aanvallend bedoelt Lachen )