Longeren zonder longeerlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

111ramira

Longeren zonder longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:13

Vandaag eens geprobeerd te longeren zonder longeerlijn... voor de eerste x! Ze had bijna direct door wat de bedoeling was, en dit zonder de bak af te maken ( een cirkel) te maken.. heerlijk dat gevoel dat ze zo naar je stem luistert in stap, draf en galop zonder dat ze aan de lijn zit. In het weekend ga ik de Monty Roberts- methode eens uittesten, maar dan ga ik de bak wel afmaken tot een cirkel. Ben vorig jaar naar Monty gaan zien in Maastricht, was een leuke ervaring! Echt wat hij allemaal klaar kreeg bij die paarden in een paar minuten!
Nog iemand ervaring met de Monty methode??? Laat me zeker iets weten! Ik laat jullie in ieder geval weten hoe het in het weekend verloopt....
greeettzzz Cool

Veertjuuhh

Re: Longeren zonder longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:15

sorry maar ik zie alleen een tekst.. en niks daaronder.. helemaal niks..

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:16

uuhm.. Scheve mond volgens mij is dit topic bedoelt om fotos te delen met iedereen en tips en complimenten krijgen. of juist niet haha. maar dit is niet echt de bedoeling denk ik zo..

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:17

Ik had vandaag mijn merrie ook 'gelongeerd' zonder lijn (en optoming) Gewoon alleen een halster om.
Wat ik zo grappig vond, is toen ik haar de andere kant op wilde laten gaan, alleen mijn zweep en touw van hand wisselden, en toen draaide ze gelijk om. Heel grappig. Ook stap, draf, en galop doet ze op stem-commando. Niet altijd even vlekkeloos, maar ze snapt heel goed wat ik van haar vraag. Haha!
Is weer eens wat anders dan opgetoomd en bijgezet longeren, toch? Haha!
Veel plezier met je paard, ik kan je niet helpen met de Monty methode, die ken ik niet. Lachen

Topic staat inderdaad op het verkeerde forum, ik TeM wel even Knipoog

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:19

oeps, ja sorry dan heb ik het verkeerd geplaats, vergeef me, ik ben hier nog niet zo lang.. Huilen
Maar jullie mogen evenzeer wat kwijt over het onderwerp? Longeren zonder lijn of monty methode?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:20

111ramira schreef:
Vandaag eens geprobeerd te longeren zonder longeerlijn... voor de eerste x! Ze had bijna direct door wat de bedoeling was, en dit zonder de bak af te maken ( een cirkel) te maken.. heerlijk dat gevoel dat ze zo naar je stem luistert in stap, draf en galop zonder dat ze aan de lijn zit. In het weekend ga ik de Monty Roberts- methode eens uittesten, maar dan ga ik de bak wel afmaken tot een cirkel. Ben vorig jaar naar Monty gaan zien in Maastricht, was een leuke ervaring! Echt wat hij allemaal klaar kreeg bij die paarden in een paar minuten!
Nog iemand ervaring met de Monty methode??? Laat me zeker iets weten! Ik laat jullie in ieder geval weten hoe het in het weekend verloopt....
greeettzzz Cool

je zou zijn boek ' de man die naar paarden luisterd' eens moeten lezen, dat is echt machtig interessant!

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:25

Dank je Dabo.. Bloos
ja dat vind ik ook, eens iets anders ja. Ramira had ook alleen een halster om.
Ik moet wel zeggen, ik heb heel lang angst gehad om te rijden, of beter gezegd door te rijden, op tempo te rijden, en door veel, heel veel grondwerk te doen is mijn zelfvertrouwen heel veel gegroeid. Gewoon omdat ik echt een heel andere band heb met haar nu.. klinkt mischien raar? Maar ik ben ook buiten het rijden ook zo veel met haar bezig, wat spelen in de bak, ik begin te rennen, zij rent me achterna of langs me hoop, heerlijk toch als je paardje ja dan zo aankijkt...?
Ook ben ik aan het leren te buigen door snoepjes tussen haar voorbenen te steken... ze zou echt alles doen voor zo een lekker snoepje!
Binnenkort foto's, beloofd Pling

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:28

hey antionnetje, ja ik heb het boek gekocht "mijn trainingsmethoden"
heel interessant! maar ik vroeg me af of er mensen zijn die het zelf al uitgeprobeerd hebben...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:31

*kuch* als er één NH-man is waar ik wel een hekel aan heb is het monty roberts wel Nagelbijten / Gniffelen Er zijn waarschijnlijk veel topics te vinden (onder andere van mensen die het ontzettend met me eens zijn), haha! Zoek eens met de zoekfunctie, zou ik zeggen! Ik kan wel gaan vertellen waarom ik hem zo 'niet goed' vind, maar alles staat als het goed is al een aantal keer uitgelegd. Knipoog
Mijn tip: kijken naar monty roberts is natuurlijk alleen maar leuk, er wat van opsteken zou ik niet doen. Wil je iets doen wat ook leuk is voor je paard, zou ik aan het 'art of natural dressage' slaan, als ik jou was. Lachen Dat is tenminste gebaseerd op wat goed is voor je paard Knipoog
En verder gewoon, zelf leren, zelf ontdekken, zelf logisch nadenken wat je paard verteld met lichaamstaal, en niet klakkeloos overnemen wat in boekjes en filmpjes staat! Elk paard en elk paardenmens is anders, daarom begin ik steeds meer mijn twijfels te krijgen bij 'methodes'..

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:46

Iedereen heeft daar natuurlijk een eigen vrije mening over... Maar ik heb vorig jaar met mijn eigen ogen gezien hoe die man met paarden omgaat en hoe hij dingen oplost, dus hier moet zeker wat van waar zijn. Er zijn ook mensen die het erin slaan (paarden met zweep of bamboe stok slaan), maar dan ben ik toch voorstander voor de vriendelijkere methode hoor...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:41

Ik heb ook gezien hoe hij dingen oplost, en dat viel voor mij nou niet onder een paardvriendelijke methode Nagelbijten / Gniffelen Geruk aan zijn beroemde dually-halster om paarden te leren achteruit te gaan, met hekken van de roundpen een paard als het ware in de trailer drijven, bij élk paard een join up toepassen, te pas en te onpas..
Nee, sorry, niks voor mij. Hij vraagt niks aan een paard, hij dwingt voortdurend en laat het dan overkomen dat hij dé paardenman is.

Moet wel zeggen dat ik het goed vind dat hij voor veel mensen een eye-opener was voor het 'anders omgaan met paarden', maar de 'technieken' op NH gebied zijn zó vooruitgegaan, dat Monty roberts nu eigenlijk niet meer in de cathegorie 'vriendelijk met paarden omgaan' valt. Dan zou ik je eerder Parelli aanraden, maar eigenlijk ben ik vooral aanhanger van 'zelf kijken en leren hoe je paard werkt, en niet een methode blind volgen'.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:40

Ik heb je topic verplaatst van HAW naar LO.
Hopelijk staat het hier goed, ik ga het nog even navragen bij de mods van LO Lachen

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:53

hee heel goed dat je zo gelongeerd hebt!!!
je moet echt meer info over monty roberts zoeke...echt heel leerzaam!!!
of klauw ferdinand hemfling!
veel plezier!!
er is niks mooiers als zo te kunnen communiceren met je paard!!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:44

--> NH

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:37

van ferndinand hemfling had ik nog niet gehoord, maar ga wel eens wat opzoekwerk doen. dank je wel voor de informatie...