Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cassidy schreef:Ja hoor, mits ze goed op elkaar zijn ingespeeld is het geen probleem. Een hoofdstel/bit houdt je paard niet tegen als hij echt wil gaan.

Cassidy schreef:Of het mag weet ik niet, kan me niet voorstellen dat je een bekeuring krijgt als je zonder zadel de weg opgaat, of zonder hoofdstel de weg op gaat, of zonder alles de weg op gaat.
Zal even een filmpje zoeken waarin je de perfecte harmonie van ruiter en paard kun zien, zonder hoofdstel, zonder bit en zonder zadel.
http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk
aerdenhout1 schreef:Leuk filmpje alleen...ik mis de auto's, fietsers, brommers, enz.
Sorrie, maar ik vind het onverantwoord. Onzin dat je zonder bit net zoveel te vertellen hebt als met bit. Je kan in geval van nood toch in elk geval het hoofd van het paard omtrekken en hem een andere richting uitsturen.
Daarbij hoeft het nooit de fout van de ruiter te zijn, maar er kan...ik noem maar iets...een fietser niet opletten en tegen je paard aan rijden. Of een paar leuke jongens die iets naar je paard toegooien wat een schrikreactie op leverd. Een helm is verplicht bij een brommer, maar in dit geval zou je dus elke ruiter die denkt zijn paard goed te kennen zo de weg op mogen laten gaan???

Silence schreef:Dan ben je nog niet 100% zeker van een schrikvrij paard.
Het hoeft niet jouw schuld te zijn waardoor het fout gaat.
Wat betreft wel of niet mogen...ik heb weleens iets daarover gelezen. Zal eens kijken of ik dat terug kan vinden..Kwam erop neer, dat je zonder veilige tuig de weg niet op mag.

aerdenhout1 schreef:Leuk filmpje alleen...ik mis de auto's, fietsers, brommers, enz.
Sorrie, maar ik vind het onverantwoord. Onzin dat je zonder bit net zoveel te vertellen hebt als met bit. Je kan in geval van nood toch in elk geval het hoofd van het paard omtrekken en hem een andere richting uitsturen.
Daarbij hoeft het nooit de fout van de ruiter te zijn, maar er kan...ik noem maar iets...een fietser niet opletten en tegen je paard aan rijden. Of een paar leuke jongens die iets naar je paard toegooien wat een schrikreactie op leverd. Een helm is verplicht bij een brommer, maar in dit geval zou je dus elke ruiter die denkt zijn paard goed te kennen zo de weg op mogen laten gaan???
. Ik zou het nu (nog) echt niet durven met mijn jonkie, laat staan op de weg. Maar goed, ik hoop ooit wel in de bak zo te kunnen rijden met hem, maar dan is hij wel wat ouder en ervarener dan nu.
Silence schreef:Dan ben je nog niet 100% zeker van een schrikvrij paard.
Het hoeft niet jouw schuld te zijn waardoor het fout gaat.
Wat betreft wel of niet mogen...ik heb weleens iets daarover gelezen. Zal eens kijken of ik dat terug kan vinden..
Kwam erop neer, dat je zonder veilige tuig de weg niet op mag.
ikke schreef:Dat zul je niet vinden; het bestaat namelijk niet.
De wet is over dit onderwerp heel simpel. De begeleider van rij- en trekdieren en vee dient het geleide dier te allen tijden onder controle te hebben.
Als je de rechter er dus van kunt overtuigen dat jij met enkel een halsring je rijdier voldoende onder controle hebt, is er niks aan de hand...........
Joepju schreef:ikke schreef:Dat zul je niet vinden; het bestaat namelijk niet.
De wet is over dit onderwerp heel simpel. De begeleider van rij- en trekdieren en vee dient het geleide dier te allen tijden onder controle te hebben.
Als je de rechter er dus van kunt overtuigen dat jij met enkel een halsring je rijdier voldoende onder controle hebt, is er niks aan de hand...........
Vrij simpele wet idd. Maar wat vind je er zelf van ikke? Vind jij het verantwoord om met halsring naar buiten te gaan, waarbij je het paard goed onder controle hebt?
ikke schreef:Dat zul je niet vinden; het bestaat namelijk niet.
Soet schreef:Moet er wel bijzetten dat ik in België woon, en de wetten hier anders kunnen zijn. En daarnaast zie je hier ook veel minder mensen bitloos rijden.