Wie kan mij dit even uitleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Wie kan mij dit even uitleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 23:48

haai,

Ik lees in meerdere topic's verhalen over wijken voor druk, ik heb het al geprobeerd optezoeken via de zoek machine.
Maar ik ben toch wel heel erg benieuwd wat het inhoud en hoe je zoiets aan leert.

Wie zou mij hier meer over kunnen informeren?

Hoop dat het hier goed staat

Groetjes

Qimm

Re: Wie kan mij dit even uitleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:52

Van nature hebben paarden de neiging druk tegen te gaan, dit is natuurlijk in het omgaan heel lastig.
Het aanleren is niet zo heel moeilijk als je maar heel consequent bent en goed weet wat je doet. Daarom denk ik dat je het meest hebt aan iemend die er verstand van heeft om je het 'in het echt' te leren en niet op papier.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:07

Kort gezegd houdt wijken voor druk het volgende in: als er op een plaats druk gegeven wordt in een bepaalde richting, dan reageert het paard daarop door "van de druk weg" te bewegen. Het is het basisprincipe waarop de meeste hulpen gebaseerd zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:13

Een paard reageert van nature op druk door ertegen in te gaan. Een paard wijkt niet vanzelf van druk. Bij paarden op stal kun je dat uitgebreid uitproberen. Duw je tegen het lijf of de achterhand, dan duwt een paard terug. Bij een korte tik zal het eerder van je af gaan.

Paarden moeten aanleren om niet meer terug te duwen (en dat doe je met een tikje en een commando).

Ik ben het niet eens met de stelling dat wijken voor druk een basisprincipe is waarop hulpen gebaseerd zijn.
De meeste hulpen zijn gebaseerd op gewichtsverplaatsing die tot stand komt door teugelhulpen (dus manipulatie van hoofd en hals) en zithulpen (meer gewicht op een of andere zijde brengen of naar voor of naar achter, of het aantrekken van het kruis, of hol trekken van rug bv). Een en ander wel in combinatie met voorwaarts drijven (het voorwaarts gaan op kuitdruk moet trouwens gewoonlijk ook aangeleerd met tikjes bij de kuithulp).
Als er geen actie (voorwaarts) is, gebeurt er niets of niet veel.

Een paard wijkt gewoonlijk wel automatisch voor tikjes (rijstokje, spoor), maar niet voor (aanhoudende) druk met een vlakke hand of een been zonder dat het aangeleerd wordt met behulp van die tikjes.

Als je wijken leest als "ontwijken" is het misschien een stuk duidelijker?

Trouwens, als je het hoofd van het paard naar je toe haalt (als je ernaast staat) gaat het lijf ook vanzelf van je af, hoe je het verder niet voor aan te raken. Dit is een goed voorbeeld van hoe manipulatie van hoofd en hals zijwaartse bewegingen veroorzaken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:09

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:10

Ik leer mijn paarden wijken voor druk door mijn hand op de boeg te leggen,en lichte druk uit te oefenen.
Als ze niet naar achteren lopen duw ik iets harder.
Als er geen beweging in komt duw ik veel harder,
en als dat ook niet helpt duw ik uit alle macht op de boeg om het paard naar achter te laten lopen.
Zodra er ook maar 1 stap achteruit gezet wordt stop je meteen met druk uitoefenen.
Je houd wel je hand op de boeg.
De keren daarna hoef je steeds minder druk te geven,en op een gegeven moment gaat het paard al achteruit als je heel licht je hand op de boeg legt.
Zo kan je het ook op de neus doen om je paard achterwaarts te laten gaan.

Er zijn nog veel meer manieren om je paard wijken voor druk aan te leren,
zowel zijwaarts, achterwaarts als voorwaarts,maar die ga ik nu niet allemaal beschrijven.
Ik vind het wel erg belangrijk om aan je paard te leren,want stel dat het gaat hangen in de trailer,of aan de muur tijdens het poetsen,dan voelt het de druk en stopt met hangen.
Of als een paard met zijn been vast komt in een touw of hek,dan trekt het niet uit alle macht terug om los te komen.

Ook is het om je paard lichter te maken,gevoeliger,beter op jou gefocust.
Het is de bedoeling dat je paard niet dwars door je heen denderd in de wei,je niet onmverloopt,maar netjes om je heen gaat,en zich door jou aan de kant laat zetten als dat moet.
Met rijden heb je er een groot voordeel van,je zit, je benen en je handen kunnen heel veel doen met heel weinig druk.

Als je het echt goed voor elkaar hebt hoef je maar te wijzen of te kijken naar een bepaald deel van je paard,en dat zal dan wijken voor de druk van het oogcontact.
(snap je het nog een beetje?) Lachen

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:33

misschien een stomme vraag:maar wat is het nut van het leren wijken voor duk eigenlijk?

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 12:50

het leren van wijken voor druk, heb je inpreciepe heel het paardenleven nodig, Je gebruikt het in het zadel overal...

Het naast je pony kan je haar het goed leren

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 08:32

oowie schreef:
misschien een stomme vraag:maar wat is het nut van het leren wijken voor duk eigenlijk?

Het is gewoon véél gemakkelijker. om een héél dom voorbeeld te noemen. Je bent in de stal aan het opzadelen en je paard staat ineens op je teen (wat normaal niet zou mogen want dan betreed het paard jou persoonlijke ruimte), als je dan gaat duwen om het paard weg te duwen gaat het paard dikwijls nog extra gewicht op die voet zetten die jij probeert weg te duwen.

Als je het paard wijken voor druk aanleert hoef je nog maar even je vinger tegen de schouder aan te leggen en het paard zet automatisch het gewicht op het andere been en jou voet is op het einde van de dag nog helemaal heel...

Ander voorbeeld, ook vaak voorkomend: Je wil je jonge paard buiten op de poetsplaats poetsen. Dus je moet hem/haar vasthangen. Het paard gaat steeds verder achteruit tot het touw strak staat en het halster druk geeft. Vele paarden die nooit hebben leren wijken voor druk gaan aan het halster hangen, raken in paniek, en doen al het mogenlijke om van dat halster vanaf te raken met resultaat dat het halster vaak knapt en het paard leert dat door te gaan hangen verlost wordt van dat vervelende ding. Een paard wat heeft leren wijken voor druk gaat bij het voelen van de druk van het halster automatisch een stap voorwaarts zetten, gewoon omdat die weet dat dat een betere oplossing is en hij zo makkelijker van die druk verlost raakt.

Je leert het paard eigenlijk door te oefenen op het wijken voor druk zelf een situatie analyseren en oplossen. Bij het grondwerk hangt je paard uiteraard niet vast, maar je kan het zo simuleren dat je paard wel de situatie herkent en automatisch weet wat die moet doen... En dat resulteert in veel rustigere paarden...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 08:47

Dat heb je mooi uitgelegd zeg. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 08:54

zels niet naturals gebruiken wijken voor druk;) wat denk je dat een paard met beenhulpen moet doen? of afwenden of hoe noem je dat?

wijken voor druk is eigenlijk de basis van alles...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:27

willeke_nijs schreef:
oowie schreef:

Het is gewoon véél gemakkelijker. om een héél dom voorbeeld te noemen. Je bent in de stal aan het opzadelen en je paard staat ineens op je teen (wat normaal niet zou mogen want dan betreed het paard jou persoonlijke ruimte), als je dan gaat duwen om het paard weg te duwen gaat het paard dikwijls nog extra gewicht op die voet zetten die jij probeert weg te duwen.

Als je het paard wijken voor druk aanleert hoef je nog maar even je vinger tegen de schouder aan te leggen en het paard zet automatisch het gewicht op het andere been en jou voet is op het einde van de dag nog helemaal heel...

Ander voorbeeld, ook vaak voorkomend: Je wil je jonge paard buiten op de poetsplaats poetsen. Dus je moet hem/haar vasthangen. Het paard gaat steeds verder achteruit tot het touw strak staat en het halster druk geeft. Vele paarden die nooit hebben leren wijken voor druk gaan aan het halster hangen, raken in paniek, en doen al het mogenlijke om van dat halster vanaf te raken met resultaat dat het halster vaak knapt en het paard leert dat door te gaan hangen verlost wordt van dat vervelende ding. Een paard wat heeft leren wijken voor druk gaat bij het voelen van de druk van het halster automatisch een stap voorwaarts zetten, gewoon omdat die weet dat dat een betere oplossing is en hij zo makkelijker van die druk verlost raakt.

Je leert het paard eigenlijk door te oefenen op het wijken voor druk zelf een situatie analyseren en oplossen. Bij het grondwerk hangt je paard uiteraard niet vast, maar je kan het zo simuleren dat je paard wel de situatie herkent en automatisch weet wat die moet doen... En dat resulteert in veel rustigere paarden...

oke dat is mooi duidelijk omschreven!
dit is iets waar ik ook meteen mee aan de slag zal gaa met mijn jonge paard,
hoe kan je daar het beste mee gaan beginnen?begin je bijv met een stap naar achter laten doen,of een stap opzij?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:30

de voorhand opzij. dus druk geven op de schouder...