Ik wil bitloos gaan rijden.. help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nylah

Ik wil bitloos gaan rijden.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:47

Hoi allemaal!

Ik ben Nylah en heb een heel lief verzorgfjordje. Hij wordt nu bereden met een scherp bitje. Daar reageerd hij goed op, maar ik vind het gewoon geen prettig idee. Het probleem is, als hij bereden wordt met een zachter bit, dan gaat hij oncontroleerbaar rennen en baldadig doen. Ik vind het eigenlijk een verschrikkelijk idee dat ik alleen controle over hem kan houden met een scherp bit in zijn mond. Maar goed, daar lijkt het toch op.
Ik zou graag bitloos willen rijden, maar ben een beetje bang voor de gevolgen. Kan iemand mij tips of praktijkervaringen geven, voordat ik een bitlooshoofdstel of iets dergelijks ga aanschaffen.

Alvast bedankt,
Nylah

ikenindi

Re: Ik wil bitloos gaan rijden.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:50

begin met grondwerk, wijken voor druk. dat is het principe waarop bitloze optomingen zijn gebasseert. als ie dat kent heb je de basis. verder de eerste keer in een bak gaan rijden en niet buiten en evt zorgen dat er iemand bij is voor als t mis gaat.

belangrijk is dat je zelf niet te gespannen bent is mijn ervaring. dat voelen ze goed aan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:50

bij de NVBP verschillende optomingen huren zodat je kan kijken wat bij jullie het prettigste werkt

http://www.bitloos.nl

succes!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:39

Arabesk schreef:
bij de NVBP verschillende optomingen huren zodat je kan kijken wat bij jullie het prettigste werkt

http://www.bitloos.nl

succes!

Maar dan moet je wel eerst lid worden.
He.. ik wil dat ook graag uitproberen.
Ik ken de hackamore, fijn in gebruik, maar het moet nog zachtaardiger kunnen.

Maar om nou te kiezen tussen een hoofdstel zoals de norton die kruislings onder de kin naar boven loopt, of alleen een gekruisde neuriem versie....

Ik denk dat die vraag wel bij meerdere speelt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:50

klopt, maar daarom lopen er ook al meerdere topics over welk bitloos systeem nu t beste is. op paardnatuurlijk.nl hebben ze testen gedaan, maar niet iedereen is het over de uitkomsten eens, en iedereen vind wat anders prettig natuurlijk... ik heb zelf een meroth gekocht vorige week. moet nog even wachten tot ie binnen is, maar lijkt mij een heel fijn systeem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:06

Hannanas schreef:
Ik ken de hackamore, fijn in gebruik, maar het moet nog zachtaardiger kunnen.

Beetje een dooddoener, maar elke optoming (of het nou met of zonder bit is) is zo scherp als jij hem maakt.

Het is een kwestie van uitproberen wat bij jullie als combinatie past. Ik rij momenteel twee pony's bitloos met verschillende optomingen. En nog steeds test ik andere dingen Knipoog Wat bij de ene pony werkt vindt de ander helemaal niks.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:24

Nylah schreef:
Het probleem is, als hij bereden wordt met een zachter bit, dan gaat hij oncontroleerbaar rennen en baldadig doen. Ik vind het eigenlijk een verschrikkelijk idee dat ik alleen controle over hem kan houden met een scherp bit in zijn mond. Maar goed, daar lijkt het toch op.

wat voor bitten gebruik je nu en hoe werk je aan je tempocontrole? Gehoorzamen begint al aan de hand, kun je hem dan wel met een zacht bit (alles is zo zacht als de hand van de ruiter) laten gehoorzamen. Dit probleem is nl niet iets dat je met een andere optoming oplost, wel met een gedegen training.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:13

Dat is helemaal waar Lielle,een paard dat met bit gaat rennen en vliegen zal dat ook doen zonder een bit.
Bitloos is geen tovermiddel dat je paard opeens gehoorzaam maakt..
Je zal eerst moeten werken aan dat gedrag,en dan pas aan bitloos denken.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:29

zorg maar eens eerst dat jij bovenaan de rangorde staat Knipoog
hij speelt de baas over jou als jij m niet rijd met een scherp bitje..
ben eerlijk tegenover t paard maar zeker consequent! je kunt beginnen met hele simpele regeltjes opstellen zoals:
jij eet eerst (jij legt het hooi klaar en hij mag niet stiekem een hap wegnemen, moet wachten tot jij klaar bent en hem roept, dan pas mag hij eten)

tempo bepalen, jij bent de lijder jij bepaald het tempo, bepaald waar hij loopt en hoe hij loopt! oefen dit met halster en touw, gewoon erlangs lopen, als jij stilstaat moet hij dat ook doen! en niet nog ff 1 meter doorlopen. als jij zachter of harder loopt moet hij dat ook doen en niet jou meesleuren..

als jij in de wei staat en je paard komt eraan/ wil er door dan hoort hij om jou heen te lopen, en niet tegen jou aan want dan loopt hij jou omver!

dus denk nu maar eens heel goed na over hoe het leiderschap is en hoe het leiderschap moet worden!

Als jij een goede band hebt met je paard en het duidelijk is dat jij bovenaan de rangorde staat en jij de leider bent, het paard respect heeft voor jou en jij op een gezonde manier respect voor het paard dan kun je overal mee rijden, met bit, zonder bit, zonder hoofdstel alleen met ring.. enz...

ps mijn advies.. laat snoepjes en die zooi achterwegen(krijg je vaak schooipaarden van), gewoon belonen met een klopje en/of vriendelijke stem/woordje.
straffen hoord er ook bij dit door nonverbaal/stoutwoordje(zelfde woord dat je altijd gebrukt als hij stout is)/stemverhef/tikje.. denk er wel aan als hij nonverbaal al goed reageerd moet je niet gaan straffen met een tik!
en behanden een paard zoals een paard en niet als een mens! dus pas je aan naar het natuurlijke/kudde gedrag Knipoog

t aller maar dan ook allerbelangrijkste: ben streng consequent en rechtvaardig! vaak loopt t weer de mist in omdat mensen niet consequent zijn...

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 18:18

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik weet zelf ook wel dat bitloos geen wondermiddel is, maar daarvoor vraag ik adviezen hoe ik het één en ander het beste aan kan pakken. Uiteindelijk zou ik graag naar een gehoorzaam paard toe willen, zonder dat ik hem kan "overmeesteren" met een bit.

Ik zal inderdaad bij het begin beginnen, wat een aantal van jullie geadviseerd hebben. Ik heb uit de bib een boek van Emiel Voest geleend (freestyle fase 1). Ik zal in eerste instantie beginnen met loswerk en grondwerk.
@ lielle, Ik probeer hem nu veel op mijn zit te rijden en hiermee lukt het tempocontrole aardig, (behalve als hij er vandoor gaat). Het is ook meer als hij weet dat hij een minder sterk bitje in heeft of zonder hengstenketting loopt dat hij meer te vertellen heeft, Of misschien denk ik dat en voelt hij het aan.

@ Moniekk, ik zal ook beginnen met het voedsel. Hier kunnen we namelijk nog wel eens strijd over hebben. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag. Ik zal laten hoe het gaat.