NH t.o.v. zwetend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

NH t.o.v. zwetend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 15:15

Na de longeervraag, nog een vraagje over de NH-mening. Dekens vind ik eigenlijk niet nodig bij een ongeschoren paard, want een paard in rusttoestand kan zich meestal goed aanpassen aan de temperatuur van het seizoen. Grotendeels volg ik daarin de mening van de NH'ers, maar hoe zit het dan met een zweetdeken? Als je flink hebt gereden, gaat je paard harder zweten dan in de natuur, in ieder geval in kortere tijd. Door hierover na te denken vraag ik me af wat jullie van het zweetdeken vinden.

wendy_x

Re: NH t.o.v. zwetend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:20

dat vraag ik me ook af!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:42

Ik vind niet veel van een zweetdeken, maar ik ben ook geen NH-er Clown
Een paard dat door werk flink in het zweet komt stap je eerst maar eens rustig op adem en dan nog een tijdje door tot het niet meer warm is. Dan laat je het paard lekker rollen in het zand en als het half kan nog een tijdje in een wei of paddock keutelen. Die lichte beweging is goed voor de afvoer van afvalstoffen in de spieren. Als er een koude wind staat kun je na het rollen alsnog een zweetdeken opdoen om te voorkomen dat de afkoeling in bepaalde spiergroepen te snel gaat.
Een paard op stal zetten met een zweetdeken op kan ook wel, maar werkt toch net wat minder goed. Daarbij doen veel mensen de zweetdeken te snel op, waardoor het paard enorm gaat nazweten.

Dekens, ook zweetdekens, kunnen heel nuttig zijn, mits je nadenkt over de reden van gebruik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:51

Ik ga met Waratje mee. Eerst op adem laten komen, en dan mag hij rollen. Kan dat niet, dan kun je ook de haren opwrijven met wat stro, dus rechtop wrijven. Daardoor gaan de haren wat uit elkaar staan, er komt dan een laagje stilstaande lucht tussen de haren, die zorgt voor isolatie en zorgt dat de huid rustig opdroogt.
Paardenhaar werkt net als een (wollen) deken, wol is tenslotte ook gewoon haar. Het zweet gaat naar boven, komt op de deken of vacht te liggen, en de huid droogt..

Als ik mijn paard (met wintervacht) een zweetdeken op doe dan gaat hij daar juist veel meer door zweten. Die fout heb ik één keer gemaakt; toen was ik de deken vergeten eraf te halen, de heeft 3 uurtjes op hem gelegen, en toen ik ze kwam afdoen zweette hij zo erg dat het onder zijn buik eraf droop Nagelbijten / Gniffelen

Ik doe alleen een zweetdeken op op de trailer na het rijden. Dan kan ik hem niet laten rollen, en in de trailer tocht het nogal, dus met dit weer doe ik er dan een zweetdeken op, zodat hij niet te snel afkoelt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:32

De grootste oorzaak van zweet is stress en spanning. Al mijn paarden staan zonder deken en worden toch behoorlijk actief gereden. Ze zijn dan enkel warm op de boeg, maar voor de rest niet. Dit zie ik ook bij mijn les paarden.

Is je toch nat dan koud stappen en daarna lekker laten rollen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:14

Na een flinke rit zet ik mijn Haf meestal eventjes onder de zweetdeken. Mijn Merens heeft eigenlijk nooit een deken om.
Daarna mag hij rollen, zonder deken Haha! En dan is er eten. Ondertussen wordt er wat heen en weer gelopen. Na het eten gaan ze de wei weer op.

Dit gaat al jaren goed. Vroeger toen ze nog op stal moesten, waren ze wel eens ziek. Nu wonen ze dag en nacht buiten, en hebben nog niets iets onder de leden gehad.

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:59

ik gebruik eigenlijk ook alleen een zweetdeken na een les voor in de trailer, als het buiten erg koud is, tegen de tocht en zodra we terug op stal zijn gaat ie weer af. volgens mij heeft een ongeschoren paard verder weinig aan een zweetdeken omdat zijn eigen vacht deze funktie al heeft.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 06:54

Ik gebruik geen zweetdekens.
Als ze in de winter nat gereden is stap ik haar uit tot ze koud is,(dus nog wel nat) dan mag ze rollen,en als het land te nat of te blubberig is schudt ze zich goed uit,en dan hup het land weer op.

In de zomer stap ik haar op adem,(ze is dan wederom nog nat) en mag ze rolen.
Of als het heel erg warm weer is zet ik de tuinslang er op om haar af te spoelen,en daarna gaat ze rollen en het land weer op.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:29

Een zweetdeken is sowieso onzin. De vacht van het paard werkt namelijk precies hetzelfde als dat zo'n deken zou doen.

Gewoon je paard goed uitstappen zodat hij weer op adem is, daarna kan een paard zo de wei weer in.

Lees maar hier: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:38

ik heb zweetdekens, maar die zijn al erg lang niet meer uit hun koffer gekomen Clown

Voldoende uitstappen en ze dan laten rollen... nog nooit problemen mee gehad en nochtans zweet mijn pony nogal snel en veel (tis nogal een druk dametje Knipoog )

het enige nut van een dekentje is bij mij dat ik alvast de kleine pony kan poetsen en dan een dekentje opleggen zodat ze niet gaat rollen voordat haar verzorgstertje les komt rijden Lachen Voor haar rijd namelijk nog een meisje, maar met het andere paard...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:48

De mijne heeft ook een pak haar in de winter, dus die is ook in no-time zeik nat. Als ik haar afzadel gaat ze direct rollen en dan geef ik haar wat hooi in dr stal (schuilstal) zodat ze nog even binnenstaat en dan gaat ze vanzelf weer op de wei staan. Als ze het koud heeft blijft ze wel binnen. Met zweetdeken is een heel gedoe, gezien dat ze toch eerst gaat rollen, zodra ik het hoofdstel af doe rent ze bijna naar dr rolplek en gaat ze liggen.
Geloof er niet echt in dus. Hoewel het soms wel fijn is als ze het echt koud heeft, lees: in de stromende regen buiten gestaan en toen toch bedacht dat ze beter binnen kon gaan staan, dan doe ik wel eens wat dekens op dat ze sneller droogt. Ze staat dan echt zo zielig te trillen met een opgetrokken rug Nagelbijten / Gniffelen
Maar in principe is een zweetdeken niet nodig, het vocht komt er op dezelfde manier uit, als uit de vacht zelf. De mijne droogt trouwens ook echt wel minder snel met een deken op, want onder de deken blijft het vochtig, wat normaal droogt aan de lucht.

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:09

ik zou het zweetdeken niet gebruiken als je gewoon de tijd hebt om rustig uit te stappen
je kunt dus beter gewoon uitstappen en dan geen duur zweetdeken gaan kopen

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:20

Dani62 schreef:
Een zweetdeken is sowieso onzin. De vacht van het paard werkt namelijk precies hetzelfde als dat zo'n deken zou doen.

Gewoon je paard goed uitstappen zodat hij weer op adem is, daarna kan een paard zo de wei weer in.

Lees maar hier: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Helemaal met je eens,, zoals op die site vermeld wordt ben ik het geheel mee eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:57

Ik gebruik nooit (zweet)dekens.

Ik stap altijd lang uit (sowieso, niet alleen om het zweten) en daarna mag mijn pony meteen de wei in om te rollen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:07

Ik heb niet eens een zweetdeken. Vind ik zo'n onzin. Clown

En ja, ik ben een NHer, als er zo nodig een stempel op moet. Ik heb overigens wel een ongevoerde regendeken, maar dat is dan ook de enige deken die ik heb voor mijn paard (en die ligt aardig weg te kwijnen in de kast). Haha!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 18:52

OK, dank voor de info. Haha! Ik gebruik zelf eigenlijk ook geen zweetdeken, omdat ik eerder rijd dan hobbel en dus altijd de tijd heb om rustig uit te stappen... Soms is m'n pony na de les wel redelijk bezweet, maar 't is zeker niet zo dat ze druipt.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:21

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:25

Nadya schreef:
Ik heb niet eens een zweetdeken. Vind ik zo'n onzin. Clown

En ja, ik ben een NHer, als er zo nodig een stempel op moet. Ik heb overigens wel een ongevoerde regendeken, maar dat is dan ook de enige deken die ik heb voor mijn paard (en die ligt aardig weg te kwijnen in de kast). Haha!

Hey Nadya, verkoop je die deken niet? Ik ben ook niet van de dekens, maar soms is het handig om Jo even buiten te zetten voor het rijden zonder dat ze kletsnat regent.