vraagje ontwormen en bloedonderzoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

vraagje ontwormen en bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 22:37

er zijn al veel topics geweest over het wel of niet ontwormen per zoveel weken en een mestonderzoek laten doen om te zien of je pony een x aantal wormen heeft.

Nou is daaruit gebleken dat je met een mestonderzoek niet altijd het juiste aantal en alle wormensoorten kan aantonen. Correct me if i'm wrong.

Maar goed even daarvanuitgaande schijn je met een bloedonderzoek wel het juiste aantal wormen en alle wormensoorten aan te kunnen tonen, ik wil graag weten of dit juist is en wat zo'n bloedonderzoek ongeveer kost bij de DA?

Tevens de vraag: de wet is veranderd, men moet nu via de DA een ontwormingsmiddel halen, maar krijg je die als je die vraagt of gaat dat ook weer naar aanleiding van een mest of bloedonderzoek? Ik neem aan dat we uiteindelijk wel bij het laatste aankomen, teminste dat hoop ik, want dan word de wormen enkel bestreden indien nodig!

Dani_

Re: vraagje ontwormen en bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:43

Ja, het zou mooi zijn als paarden niet meer om de 6 weken de ontwormspuit krijgen!

Ik ontworm als een mesttest meer dan 200 eitjes laat zien. Als je daarnaast 1 of 2 x per jaar een bloedonderzoek laat doen dan zit je wel zo goed als veilig. (Het is wel duurder dan een mest test.)

Wat ook wil helpen is elke dag braaf de mest uit je land blijven scheppen en laat er in het najaar een groep schapen op los. Ook geen vreemde paarden op je land toelaten.

Ik geloof dat een bloedonderzoek de bloedwormen laat zien die niet actief in het lichaam zijn? Zeker weten doe ik het niet...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:53

diesel_ schreef:
Tevens de vraag: de wet is veranderd, men moet nu via de DA een ontwormingsmiddel halen, maar krijg je die als je die vraagt of gaat dat ook weer naar aanleiding van een mest of bloedonderzoek? Ik neem aan dat we uiteindelijk wel bij het laatste aankomen, teminste dat hoop ik, want dan word de wormen enkel bestreden indien nodig!

Dani62 schreef:
Als je daarnaast 1 of 2 x per jaar een bloedonderzoek laat doen dan zit je wel zo goed als veilig. (Het is wel duurder dan een mest test.)

Misschien zijn het bij ons in de randstad dieven ipv. veeartsen, maar ik was 250 euro kwijt voor een bloedonderzoek incl. visite en sedatie Bloos!
Dat doe je dus ook niet 'eventjes' Lips are sealed

Ik ben zeker tegen onnodig ontwormen maar op deze manier (400- 500 euro per jaar kwijt aan bloedonderzoek Verward ) ontworm ik liever een keertje teveel Nagelbijten / Gniffelen

Leanira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:17

Wij geven alleen een ontwormings spuit als het echt nodig is. Ik vind het neit fijn om allemaal van dat soort troep in mijn schat te proppen. Hoe minder hoe beter.