Geen aandacht tijdens grondwerk+belonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Geen aandacht tijdens grondwerk+belonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:39

Hallo,

Ik ben begonnen met wat grondwerk met mijn paard. Het gaat eigenlijk best aardig op de momenten dat ze aandacht voor me heeft maar ze is zo snel afgeleid. Ik weet dan op die momenten niet goed hoe ik haar aandacht weer kan krijg. Moet ik dan wat druk op het halsetr nemen tot ze weer oog voor me heeft ?
Verder nog een vraag over het belonen. Ik heb begrepen dat ze wanneer ze iets braafs doet (bijv. paar pasjes achteruit in een plas of op een zeiltje) belont mag worden, echter mevrouw is dan alleen nog maar gefocust op de hand waaruit het komt....
Wie heeft er wat pracktische tips voor me !

Cassidy

Re: Geen aandacht tijdens grondwerk+belonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:49

Om te beginnen kun je die focus op je hand voorkomen door niet met voer te belonen. Mocht je wel met voer willen werken, kun je eerst vragen of je paard wil bridgen (dus eerst je ene hand aanraken met je neus (waar geen voer in zit) vervolgens de andere hand waar het voer wel in zit. Dat kun je oefenen door in het begin beide handen vlak achter elkaar te houden, zodat het paard automatisch beide handen moet aanraken, en later de handen uit elkaar houden, zodat het paard echt moeite moet doen om beide handen aan te raken. En het paard dan ook de beloning niet geven als hij het niet goed doet.

Wat het verlies van aandacht betreft: je mag de druk op het halster wat opvoeren, maar je moet je ook afvragen of je de dingen die je vraagt niet te vrijblijvend vraagt. Wissel vaker af, ga niet te lang met een oefening door.

Mag ik vragen hoe oud je paard is? Jonge paarden kunnen zich minder lang concentreren dan oude.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 15:05

Mijn paard wordt in juni 6 jaar dus is inderdaad nog jong. Ik ben inderdaad rustig begonnen (ongeveer 10 minuten) oefenen met volgen en stilstaan, stapje achteruit, stapje vooruit, beetje yo yo-en op die manier. Pakt ze best leuk op maar ze is erg snel afgeleid. Verder is het moeilijk om spannende dingen met haar te doen aangezien ze niet zo snel iets spannend vindt, (we doen dit ook als voorbereiding op het trailer laden, ze is van de klep gevallen en wil er nu niet meer in).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:26

Parelli zegt altijd: use your imagination. Probeer dingen spannend te houden, probeer je paard uit te blijven dagen. Dus niet op een gegeven moment alleen maar vooruit de trailer in, maar ook achteruit, en dan op de klep draaien. En dat op een gegeven moment vanaf het spatbord van de trailer Haha!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:32

Als voorbereiding op het trailerladen kun je een heeele hoop spannende oefeningen bedenken, denk aan een schrikparcours. Over een kleed heen lopen, tussen 2 dingen door, voor en achteruit iets smals in- en uitlopen, zeil over je paard heen leggen, zeil ophangen zodat je paard het weg moet duwen en erdoor heen moet lopen.. Enzovoort!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:02

Mijn paard Tinker x Fries ruin, is bepaald geen zes jaar,. dus kan zijn hersens nog wel helemaal vrij moeilijk ergens bij houden. Dat doet zich niet meer voor in de binnenbak dan in de buitenbak, het paard zoekt steeds naar iets anders dan "het huiswerk". oen ik dat door had (jajaja, langzame hersenen van de mens soms ...), ben ik ook dingen gaan zoken die het werken aan de hand interessanter konden maken. Eigenlijk is mijn ervaring, dat dat zo ongeveer ALLES kan zijn. Je uitgetrokken laars. Een bal. Maar ook, bijvoorbeeld: een snoepje, dat hij dan juist niet mag pakken "NEE, Jaopie!". Dat is niet gemeen, maar vind hij dan weer heel spannend. Links en rechts het halstertouw nemen, niet steeds aan dezelfde kant. Een bivakmuts opzetten. Een zeil over je eigen hoofd trekken. Een grote kartonnen dood. Proberen over het hoofd te zetten, en brug te ver? Omgekeerd op de grond leggen. Nog eng? Favoriete snoepgoed er onder leggen. Verder gekomen? Ballon er onder leggen. Etc. etc. Gebruik je fantasie. Sommig paarden willen alles wel, maar zijn snel verveeld (ik heb er zo eentje, bijv.) Ik word af en toe zelf wel eens moe van het niuwe dingen verzinnen, ofschoon ik ook buiten met hem rijd. Maar ja, 3,5 jaar, dan wil een paard nog wel iets meemaken, en jouw paard is dan 6 jar, maar zulke ken ik ook wel, op mijn pensionstal, een van die merries is gekocht door een vrouw die dus helemaal gek op har is, ze is op stal een wever, zag er niet uit, wilde amper lopen, maar door aandacht, allerlei verschillende dingen, heeft ze er nu weer helemaal zin in, en ze ziet er weer mooi uit, terwijl dat paard ook 6 jaar was, en helemaal niks bijzonders. Daar staat weer tegenover: afgelopen augustus ordt er een PLAATJE van een merrie (dressuurmatig beleerd, een belofte, 5 jaar) verkocht aan een 14-jarige griet, met de aantekening: ze is jong, jij bent jong, hier gat heel wat werk inzitten. Eind van het verhaal: een maand geleden (ze is op dezelfde stal gebleven, dat meisje nam 1 x in de week een groepsles) ging de merrie bij het longeren "uit haar dak" volgens het meisje "viel ze haar aan", en dus: moest die merrie stante pede weg. Okee, mensen van de stal haar terug gekocht (ze konden niet geloven, dat dit paard zo "
ontaard" zou zijn), en tsja.... scheef gereden, bit vasthouiden, en dat in een half jaar! Hoe snel kan het onheil aangericht zijn. Nu rijdt te staleigenaar haar weer, en hee, wat een schitterende, niet tegen het bit in zijnde, prachtige en veelbelovende dressurmerrie. Ze houden haar, een half jaar, een jaar, en dan verkopen aan iemand die VEEL beter met zo'n paard kan omgaan, soms kan het, dat wil ik hier mee zeggen, heel erg verkeerd gaan, in een hele korte tijd.
Dat wil niet zeggen dat het paard verkeerd is.
Vaak zijn het gewoon dingen die in het verleden van zo'n pard verkeerd zijn gegaan.
Ik ben altijd blij als "een paard met een verleden" in de handen komt van mensen, die bereid zijn om te zoeken naar een "gebruiksaanwijzing" of een andere oplossing. Anders gaat het alleen maar ten koste van het paard.
Ik heb toch wel (te vaak) gezien, dat paarden worden gezien als "robots", en "als ze het dan niet doen" dan deugen ze ineens niet. Dat kan toh niet waar zijn?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:04

O jee, ik zie net dat het weer een aaneengesloten blok met woorden is. krijg ik natuurlijk weer commentaar van mensen die zeggen: hee, een paar alinea's inlassen graag, anders duizelt het me voor de ogen. Ik dacht dat de dingen om de inhoud gingen, en niet om de vormgeving?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:05

Er bestaat zoiets als een edit knop....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:17

Ja, die had ik dus ook gezien en ingedrukt, maar toen kreeg ik alleen iets van: of ik het nou nog wilde versturen of niet. Raar, want eerder heb ik, hahaha, geloof het of niet, de EDIT-functie, met succes weten te gebruiken. Maar nu werkte het niet. Waarom niet, wet jij het, weet ik het. Wist ik het maar. Ik doe m'n best, meer kan ik niet doen. Eens digibeet, altijd digibeet. PS: Ik maak overigens best wel hele mooie schilderijen, hoor, dat kan ik dan weer wel
Laatst bijgewerkt door Cer op 04-03-08 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic link verwijderd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:34

Als er functies zijn op bokt die het voor jou niet doen, kun je altijd een berichtje op Forumzaken plaatsen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:04

Okee, geen humor dus .. I rest my case...

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 10:23

Een schrikprcours heb ik zelf ook al aan gedacht. Lijkt me zelf ook echt leuk ! Bedankt voor al jullie tips! Ik ga ermee aan de slag !