Heet volbloedje met cordeo (halsring) rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joepju

Heet volbloedje met cordeo (halsring) rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:43

Beste Bokkers,

ik ben bijrijder van een engelse volbloed merrie van 7, die we momenteel bitloos dressuurmatig rijden, en wat erg goed gaat.
Alleen 1 probleempje; ze heeft een overgevoelige huid, waardoor ze vaak last heeft van het hoofdstel, (veel jeuk) en omdat het nogal een heet paardje is, daardoor ook onrustig word. Hyper! Nu zit ik er aan te denken om het eens met cordeo te gaan proberen, kijken hoe ze daar op reageert. Ik krijg haar goed terug op mijn zit, alleen in de galop wil ze soms aardig hard, aangezien het een ex-renpaardje is. Dus mijn vraag is; is het verstandig dit te gaan proberen, en zoja; weten jullie hoe ik dit op de beste manier aan kan leren?
alvast bedankt!!!

blensink

Re: Heet volbloedje met cordeo (halsring) rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:16

Ja joh, gewoon proberen.
Wel zal ik eerst zorgen dat ze de galop rustig beheerst dus elke keer terug nemen als ze hard wil gaan.
Zoals ik geleerd heb kun je het beste met hoofdstel en halsring tegelijk gaan rijden, af en toe pak je de halsring vast en oefent daarmee totdat ze het helemaal onder de knie heeft.
Succes!!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:17

hoe wordt ze nu gereden? teugelcontact of neckreining?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 15:27

kynshiri schreef:

ze word nu met teugelcontact gereden.
De cook optoming gebruiken we nu; dus teugels kruislings onder de onderkaak.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:40

Joepju schreef:
kynshiri schreef:

ze word nu met teugelcontact gereden.
De cook optoming gebruiken we nu; dus teugels kruislings onder de onderkaak.

Dan denk ik dat je best even werkt aan het wijken voor druk en dus ook neckreining aanleert. Ik zou zeker zo goed mogelijk door begrenzing aan de buitenkant ipv 'trekken' aan de binnenkant rijden. Als het goed gaat is je binnenteugel vrijwel werkloos; met een halsring kan je ook alleen maar begrenzen vandaar dat dat er goed moet inzitten...Normaal gezien is deze manier van draaien voor een paard logisch dus als je dat rustig in stap eens een paar keer probeert, zijn ze er normaal zo mee vertrokken... Meestal is het de ruiter die niet helemaal mee is in de oefening en dus gaat wringen, dat zie je dan meteen aan het paard, want met een halsring kan je niet 'foefelen'.

Je kan ook de eerste keren met hoofdstel en halsring rijden? Neem dan je teugels ontspannen in 1 hand en de ring in de andere. Probeer alles op de halsring te doen en grijp enkel in met de teugels als je paard er vandoor gaat. Dit vraag wel een beetje oefening om niet in de knoop te komen met touw en teugels...
Ook kan je voor de zekerheid in de longeercirkel of in een halve afgezette piste rijden als je voor het eerst echt zonder hoofdstel rijdt.

en zeker met een halsring geldt: niet teveel ineens willen, een paard dat zichzelf draagt in stap en draf, maar waarmee je voorlopig nog niet galopeerd omdat ze dan aan de kletter gaat is tienduizend beter, dan kunnen rondknallen op een compleet op de voorhand rondrennende knol (geloof me: op de voorhand met enkel een neckring is oncontroleerbaar!). als je paard niet met 'swung' loopt, moet je niet meer vragen (wat eigenlijk voor iedereen geld, maar met nekring komen er accidenten van doordat je niet kan gaan trekken op het bit ofzo om de fout letterlijk recht te trekken...)

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 19:01

Thanks voor de goede uitleg Kynshiri !! OK dan!
Kun je alleen even toelichten wat 'swung' betekend? Bloos!
En ik denk dat ze het wijken voor druk systeem wel aardig onder de knie heeft, dus ik zie het wel zitten om het te gaan proberen. Maar in het begin wel even met hoofdstel erbij voor de zekerheid...wel verstandig idd... Vork Maar ik vertrouw haar 100%, dus ben ook totaal niet bang als ze een keertje iets te hard gaat...krijg haar goed terug op mijn zit..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:18

swung is duits vr zwierig of zoiets. Soepel, los en vlotjes dus Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 19:37

kynshiri schreef:
swung is duits vr zwierig of zoiets. Soepel, los en vlotjes dus Knipoog

ik had al zo'n vermoeden..mijn duits is niet al te best... Knipoog
Wat is jouw mening eigenlijk van een 'cook' optoming? Zou je die zelf ook kiezen, of juist een side pull nemen om te dressuren?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:25

ik heb nu een crosslink (gewoon teugels gekruisd onder de neus) om mee te rijden. sidepull vind ik niets eerlijk gezegd, mijn klein ponietje heeft een sidepull, maar de kinderen die er mee rijden doen enkel basisoefeningetjes. Vanaf dat je iets preciezere dingen wil doen of een paard hebt dat bv op de voorhand wil gaan lopen, vind ik het heel wat minder geschikt... De gekruiste teugels zijn in elk geval duidelijker voor je paard . Cook gaat gekruisd en dan achter de oren door zeker? Ik vermoed dat dit je paard ook een beetje motiveert zn hoofd laag te brengen als je de teugels aanhaald (net wat je wil dus). Ik weet dat mijn paard hier de pest aan zou hebben omdat die absoluut niet graag druk achter de oren heeft...

Ik rij trouwens zonder teugelcontact, dan werkt zo'n crosslink optimaal denk ik... maar het zal wel van paard tot paard afhangen?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 21:22

kynshiri schreef:
ik heb nu een crosslink (gewoon teugels gekruisd onder de neus) om mee te rijden. sidepull vind ik niets eerlijk gezegd, mijn klein ponietje heeft een sidepull, maar de kinderen die er mee rijden doen enkel basisoefeningetjes. Vanaf dat je iets preciezere dingen wil doen of een paard hebt dat bv op de voorhand wil gaan lopen, vind ik het heel wat minder geschikt... De gekruiste teugels zijn in elk geval duidelijker voor je paard . Cook gaat gekruisd en dan achter de oren door zeker? Ik vermoed dat dit je paard ook een beetje motiveert zn hoofd laag te brengen als je de teugels aanhaald (net wat je wil dus). Ik weet dat mijn paard hier de pest aan zou hebben omdat die absoluut niet graag druk achter de oren heeft...

Ik rij trouwens zonder teugelcontact, dan werkt zo'n crosslink optimaal denk ik... maar het zal wel van paard tot paard afhangen?

Ik krijg zelf ook het idee dat ze die druk achter de oren niet fijn vind, want als je wat meer vraagt, begint ze soms al snel te klagen, terwijl ze prachtig nageeflijk kan lopen. De teugels lopen idd achterlangs de oren, dus komt er druk achter de oren bij het aannemen van de teugels.
Daarom ben ik zo benieuwd hoe ze op de halsring zal reageren. Ze heeft bijna nooit de neiging om met losse teugel op de voorhand te gaan lopen, dus ben niet zo bang dat ze sterren gaat kijken, en haar rug zal wegdrukken.
Ik denk dat ik eerst aan de hand ga oefenen met de halsring zonder hoofdstel, zodat ze de 'nieuwe'hulpen een beetje doorkrijgt.
De ieganeresse van Press vind het iig prima als ik het ga proberen; alleen wel in een lege bak; want de medestalgenoten zijn al erg sceptisch wat betreft het bitloos rijde, dus die halsring zullen ze al helemaal 'gevaarlijk' vinden op Pres... Knipoog Vork

JustNatural

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:11

Kaakgekruist : Druk op de kaak
Kingekruist : Druk op de kin
Sidepull : Druk op de neus

Ik ben zelf mee fan van sidepull omdat het zachter is en aangezien ik niet met druk op mijn teugels rijd is dat ideaal :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 04:38

Beste manier om het rijden met een halsring aan te leren is in eerste instantie toch met een halster of een andere optoming. Daar gaat een hele tijd overheen, voordat je dat weg kunt laten. En daarnaast natuurlijk grondwerk, om dingen als de one rein stop aan te leren, een optimale communicatie en vertrouwen te krijgen van je paard.
Om veilig met een cordeo en bitloos/hoofdstelloos te kunnen rijden, moet je doorgaans daar toch echt als enige met een paard voor mee omgaan. Wat jij aan hulpen aanleert, kan de eigenaar of andere ruiters heel simpel weer teniet doen.

Hou het safe, hou het bij een bitloze optoming (ik zou zelf touwhalster nemen) en verdiep je eens in Parelli
Als je dat goed doorloopt, is de kans groot dat je ooit helemaal zonder op een paard kunt zitten. Of dat dit paard gaat zijn, betwijfel ik.

http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSss ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=bH_8c8OC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=T-7DvywX ... re=related

Tussen filmpje 1 en 2/3 zit een jaar. Een jaar van goed oefenen, en als eentje met een paard omgaan.

Als jij niet de enige bent die op dat paard rijdt, als er anderen mee omgaan, dan is dit traject eigenlijk al gedoemd om te mislukken.

De drie personen op de filmpjes hierboven doen aan Parelli

website parelli http://www.parelli.nl

En ook David O' Connor (Amerikaans Olympisch Medaillewinnaar) en zijn vrouw Karen doen aan Parelli

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Maar dit komt niet zomaar uit de lucht vallen....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:22

oud topic, daarom slotje.