kynshiri schreef:ik heb nu een crosslink (gewoon teugels gekruisd onder de neus) om mee te rijden. sidepull vind ik niets eerlijk gezegd, mijn klein ponietje heeft een sidepull, maar de kinderen die er mee rijden doen enkel basisoefeningetjes. Vanaf dat je iets preciezere dingen wil doen of een paard hebt dat bv op de voorhand wil gaan lopen, vind ik het heel wat minder geschikt... De gekruiste teugels zijn in elk geval duidelijker voor je paard . Cook gaat gekruisd en dan achter de oren door zeker? Ik vermoed dat dit je paard ook een beetje motiveert zn hoofd laag te brengen als je de teugels aanhaald (net wat je wil dus). Ik weet dat mijn paard hier de pest aan zou hebben omdat die absoluut niet graag druk achter de oren heeft...
Ik rij trouwens zonder teugelcontact, dan werkt zo'n crosslink optimaal denk ik... maar het zal wel van paard tot paard afhangen?
Ik krijg zelf ook het idee dat ze die druk achter de oren niet fijn vind, want als je wat meer vraagt, begint ze soms al snel te klagen, terwijl ze prachtig nageeflijk kan lopen. De teugels lopen idd achterlangs de oren, dus komt er druk achter de oren bij het aannemen van de teugels.
Daarom ben ik zo benieuwd hoe ze op de halsring zal reageren. Ze heeft bijna nooit de neiging om met losse teugel op de voorhand te gaan lopen, dus ben niet zo bang dat ze sterren gaat kijken, en haar rug zal wegdrukken.
Ik denk dat ik eerst aan de hand ga oefenen met de halsring zonder hoofdstel, zodat ze de 'nieuwe'hulpen een beetje doorkrijgt.
De ieganeresse van Press vind het iig prima als ik het ga proberen; alleen wel in een lege bak; want de medestalgenoten zijn al erg sceptisch wat betreft het bitloos rijde, dus die halsring zullen ze al helemaal 'gevaarlijk' vinden op Pres...