NH t.o.v. longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

NH t.o.v. longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:08

Hallo NH'ers,

Om te beginnen: Ik stel mijn vraag puur uit interesse. Zelf rijd ik met boomzadel en niet bitloos, pony heeft geen 24/7 weidegang maar ik doe mijn best ze er zoveel mogelijk te krijgen (heb geen eigen wei), maar ik heb wel interesse voor NH. Ik vroeg me af wat jullie mening is t.o.v. longeren. Ik heb al vergelijkende plaatjes gezien tussen longeren met bit en longeren met gewoon touw rond de hals, bij het plaatje stond: "Waarom met bit als het ook zó kan?" Zijn er ook NH'ers die het totale longeren afkeuren, zelfs met touw?

Cassidy

Re: NH t.o.v. longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:11

Als longeren domweg rondjes lopen wordt, zijn er veel NH-ers die daar niet zo positief tegenover staan. Als er vaker van hand kan worden veranderd en het werk vanaf de grond interessant kan worden gehouden, is er niets mis mee. Maar dat veranderen van hand, dat loswerken, dat bij voorkeur dan toch zonder lijn.

Zie eerste gedeelte van het filmpje in mijn onderschrift voor de optimale harmonie tussen persoon en paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:41

Ik longeer al jaren niet meer. Alleen als er een medische reden voor zou zijn zou ik nog longeren, maar verder niet meer. Er bestaan zoveel andere manieren om je paard onbelast beweging te geven, die ook een stuk leuker voor het paard zijn Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:47

ik zie er het nut niet van in

grondwerk is leuker en afwisselender. Verder kan je in een longeercirkel je paard ook laten lopen zonder touw, voor jou leuker en voor het paard ook fijner.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:01

een longeercirkel heb ik niet, maar een binnenbak wel. soms als ik geen zin heb in longeren, laat ik ze daar vrij in lopen... en dan jaag ik haar niet echt op maar houd ik haar in beweging totdat ze in een cirkel om me heen blijft lopen (wel een erg grote cirkel die soms ineens een 8 wordt, maar goed Huilen van het lachen ) dat is voor ons beide idd leuker.
ik heb eigenlijk nooit echt stilgestaan bij de minder leuke kant van longeren... iedereen doet het op mijn manege en daarom was ik er blind door geworden. binnenkort volg ik privéles en deze man zei dat ik beter stop met longeren... vandaar de vraag. Lachen

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:55

Met m'n vaste paardje werk ik los. Vind ik heel leuk om te doen. Paard heeft er ook lol in!
Ik vind het ook echt heel nuttig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:23

Het is maar net wat je met longeren wilt bereiken. Voor alleen maar meters maken heb je geen hoofdstel en andere hulpmiddelen nodig, maar als je wilt gymnastiseren, dan kan longeren met extra hulpmiddelen (pessoa, dubbele longe, touwtjes) een optie zijn. Maar er zijn veel mogelijkheden, longeren is daar maar eentje van. Loswerken is wel leuk, maar als je met twee of drie mensen tegelijk in een bak bezig wilt zijn, is een longeerlijn wel handig.

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:41

Het ligt inderdaad aan het doel ervan, en wat versta je onder longeren.
Ik doe het zelf ook niet meer, hersendodend voor een paard, maar dan heb ik het over rondjes rennen zonder doel.
Grondwerk vind ik leuker, maar ieder ze eigen ding.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:28

Ik longeer ook niet meer. Mijn paard kreeg er alleen maar meer conditie van. En dat was net niet de bedoeling. Ben nu met Parelli aan de gang gegaan. Dus veel grondwerken. En dat gaat super leuk. En het werkt ook echt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:41

Zeeuwtje68 schreef:
Ik longeer ook niet meer. Mijn paard kreeg er alleen maar meer conditie van. En dat was net niet de bedoeling. Ben nu met Parelli aan de gang gegaan. Dus veel grondwerken. En dat gaat super leuk. En het werkt ook echt.

Wat is er mis met conditie krijgen Verward

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:50

Ik longeer nog wel. Aan de dubbele longe om de afwisseling er in te brengen.
Alleen maar grondwerken is net zo goed supersaai...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:56

Wendy schreef:

Dat is mijn paard niet met je eens Lachen. Er zijn zó veel mogelijkheden met grondwerk - maar dit is verder off topic.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:23

promptertje schreef:
Wendy schreef:

Dat is mijn paard niet met je eens Lachen. Er zijn zó veel mogelijkheden met grondwerk

Misschien wel offtopic, maar ik ben erg benieuwd hoe je je paard dan motiveert Lachen
Want die van mij geeft toch echt aan dat ie het saai vindt als ik het te vaak doe. Ook al gebruik ik obstakels etc.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:47

Off-topic @Wendytje: of het saai wordt, is enkel afhankelijk van jouw fantasie. Grondwerk is zo oneindig uitgebreid...

Ik ben nog niet zo goed in longeren, ECHT longeren (dus gymnastiseren, zodat het ook nuttig is voor je paard en hij zich er beter van gaat voelen), maar ik probeer het wel te verbeteren.

Ik longeer echter NIET met hulpmiddelen, enkel met een longe. Door met de juiste lichaamshouding te werken, kun je je paard namelijk heel goed in een ontspannen houding met correcte buiging/stelling laten lopen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:51

Ik weet dat dit topic 2 weken oud is, maar ik wil er graag wat aan toevoegen.

Als je longeert met een enkele longe vind ik het bit compleet geen toegevoegde waarde hebben. Het zit dan alleen maar in de weg. Longeren met enkele longe kan ook met een neckrope. Bij het werken aan de lange lijnen of dubbele longe kan een zeer ervaren persoon wél wat hebben aan een bit.

Ik snap niet dat mensen 'alleen maar grondwerken' of 'alleen maar longeren' saai vinden, of het saai voor het paard vinden. Alleen maar dressuur rijden onder het zadel is dan net zo goed saai! Als je 1-2x per week longeert, maximaal een halfuur per keer, kun je er echt heel veel meer uithalen dan je paard geestdodend rondjes laten lopen. Tenzij je dressuurrijden in de bak ook geestdodend rondjes laten lopen vind.

Aan de longeerlijn kun je via lichaamstaal een hele hoop dressuuroefeningen halen die je ook onder het zadel kan doen. Voordeel is dat het paard geen lichaamgewicht draagt. Makkelijk is het echt niet.. dus een grote uitdaging! Dus in mijn ogen is longeren wel nuttig en interessant. Het draagt bij aan de souplesse, rechtgerichtheid, draagkracht, ontspanning enz. van het paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:01

cindysponys schreef:
Ik snap niet dat mensen 'alleen maar grondwerken' of 'alleen maar longeren' saai vinden, of het saai voor het paard vinden. Alleen maar dressuur rijden onder het zadel is dan net zo goed saai! Als je 1-2x per week longeert, maximaal een halfuur per keer, kun je er echt heel veel meer uithalen dan je paard geestdodend rondjes laten lopen. Tenzij je dressuurrijden in de bak ook geestdodend rondjes laten lopen vind.

Mijn punt is juist dat afwisseling het toverwoord is. Alleen maar grondwerken of alleen maar longeren, je kunt mij niet wijsmaken dat een paard dat dan nog leuk vindt. Net zo goed als alleen maar dressuur rijden.
En geloof me, na een paar jaar alleen maar grondwerk waren zowel mijn paard als ik het echt goed zat. Het longeren is dan al een hele leuke afwisseling.

Je hoeft er echt niet op te gaan zitten om het interessant te maken, maar ik blijf er bij dat alleen grondwerk op een gegeven moment ook niet meer uitdagend is.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:12

@Wendy: je hebt helemaal gelijk, afwisseling is ZO belangrijk. Net als herhaling trouwens. Maar gebruik beide: herhaling wanneer je iets aanleert, afwisseling om het leuk te houden.

En ik snap je opmerking niet zo goed dat 'alleen maar grondwerk' saai wordt. Longeren IS toch een vorm van grondwerk?
Onder grondwerk valt naar mijn idee namelijk ALLES dat je vanaf de grond met je paard doet.

Grondwerk biedt in mijn ogen een oneindig aantal mogelijkheden.
Wandelen in het bos is ook grondwerken
Gymnastiseren aan de lange lijnen is ook grondwerken.

Tsja, als je grondwerk ziet als '7 games spelen aan de 12ft leadrope' of 'loswerken in de roundpen', dan heb je inderdaad een beperkt aantal mogelijkheden. Maar dat is niet 'te wijten' aan grondwerk, maar aan de interpretatie die jij hieraan gegeven hebt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:48

Door een zware blessure van mezelf kan ik niet veel meer rijden, dus ik ben 'aangewezen op' grondwerk. Daarbij is het zo dat Parelli beschrijft dat je in training met je paard uit kunt gaan van de 80/20 regel: 80% ernaast, 20% erop Haha! Komt mij dat even goed uit Knipoog
Ik merk met loswerken / grondwerk dat mijn paard steeds beter gaat luisteren en steeds meer dat super - rondje om me heen gaat draaien, keurig in de stelling, ontspannen bovenlijn. Ook werk ik aan de leadrope, dan kun je nog meer 'sturen'. Longeren met pessoa/bijzetteugels whatever doe ik al jaren niet meer, zie er geen toegevoegde waarde meer in (met alle respect voor iedereen die dat wel ziet, no offense). Bij mijn vorige paardje werkte ik ook zo af en toe aan de dubbele lijnen, vond ze erg leuk. Terwijl zij grondwerk, los, helemaal niet leuk vond. Met mijn huidige paard ben ik daar nog niet aan toe, maar we gaan het zeker doen. Ik vind dat echt anders dan het longeren met een dubbele lijn, want je maakt allerlei variaties, door de hele bak en ook gewoon langs de weg.