Hempfling vs. Roberts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Payal

Hempfling vs. Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:35

Heey,
ik ben een enorm voorstander van Claus Ferdinand Hempfling. Ook vind ik dat Monty Roberts wel goeie ideeen, heeft, maar mijn struikelpunt bij hem is de Join-up.

Roberts zegt namelijk dat je bij een join-up zelf de leider bent, het paard als het ware wegjaagd uit je "kudde" en als het paard terug wil komen moet hij dat aangeven, en kan hij terugkeren naar de "kudde". (zeg het gerust als ik het fout heb hoor Knipoog )

Hempflings theorie over de Join-Up: Als een jager een hert opjaagd, een paar dagen lang, dan geeft het hert het vanzelf op, omdat het weet dat het toch niet kan ontkomen. Volgens hem is de Join-Up hetzelfde idee. Het paard rent in een niet eindigende cirkel, en kan zo dus niet ontkomen. Hij stopt, want hij geeft het op. En in plaats van hem als een jager te doden leg je hem een zadel op.

Dus, hierbij open ik een discussie: Hempfling vs. Roberts.
En waar ik ook wel benieuwd naar ben: Hoe zien paarden dit? Als de theorie van Monty Roberts of die van Claus Ferdinand Hempfling?
Graag jullie mening Knipoog

OnlyLoes

Re: Hempfling vs. Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:46

Poeh.. Ik vind dat ze allebei ontzettend goede ideeën hebben, maar ook allebei een paar minpuntjes. Hempfling vind ik soms behoorlijk 'zweverig' (heb wel wat van m gelezen, maar kan zo even niet op een voorbeeld komen). Roberts legt soms teveel de nadruk op de join-up en zegt er ook niet nadrukkelijk bij dat je het niet zelf moet gaan doen als je niet weet wat je doet. En ja over de theorieën over de join-up: ze hebben allebei een goed punt.. Maar het werkt wel, dus hij zal wel iets goed doen, toch?
Ik denk dat ik er maar lekker tussenin blijf zweven Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:21

Payal schreef:
Dus, hierbij open ik een discussie: Hempfling vs. Roberts.
En waar ik ook wel benieuwd naar ben: Hoe zien paarden dit? Als de theorie van Monty Roberts of die van Claus Ferdinand Hempfling?
Graag jullie mening Knipoog

Ik heb niets met Roberts,dus daar ben ik snel mee klaar. Hempfling kan ik me over het algemeen goed in vinden.
Hoe paarden het zien, zul je aan paarden moeten vragen. Een reading of wat zou je daar antwoord op moeten geven Tong uitsteken

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:48

Hempfling is echt 1 van de grootste NH(ers:P) Net als Pat .
Maar Monty heeft toch weer iets minder "uitgevonden" Of hoe je het wil noemen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:08

ik ben een voorstander van Monty Roberts, ik vind het een erg geweldige methode..
Ik ga nog geen uitspraken doen over Hempfling, omdat ik me daar nog niet in verdiept heb..Knipoog
Dus doe ik dáár geen uitspraken over;)

Ik wil wel zeggen dat ik begrijp waarom hempfling dat denkt, (over MR) maar ik het er denk ik niet mee eens ben, ik moet alleen nog even nadenken over m'n antwoord, weet niet hoe ik het moet zeggen!!:P

Hoor je later nog;)

Kus

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:41

monty roberts methode vind ik een goede , heb het zelf ook gedaan maar dan in een rijbak en het paard kwam gegeven moment gewoon op een volte om mij heen draven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:34

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:44

jah maar deze ging specifiek over de join up Knipoog ik was al een tijdje benieuwd naar hoe anderen daar tegenover staan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:14

Het wordt teveel misbruikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:53

De andere ideeen die Roberts heeft, vind ik bij anderen ook, en beter.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:59

Het kan heel interessant zijn om verschillende werkwijzen tegen elkaar te zetten en te kijken naar de verschillen en gelijkenissen. En daarbij te denken wat bij jou past. Want laat dat voorop staan. Er is geen zwart/wit. Geen ja/nee. Het is jouw mening.

Wat het leven inetressant maakt is dat we verschillende meningen hebben. Dat we andere karakters hebben. Wat dan ook direct maakt of je iets wel of niet juist vindt. Dus als Cassidy zegt dat andere manieren haar beter bevallen, zegt dat iets over hoe zij naar dingen kijkt. En welke ervaring ze heeft. Het is wat mij betreft niet de enige, juiste mening. Want die bestaat volgens mij niet. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ik heb alleen maar mijn ervaring en mening. Om een voorbeeld te geven. Bij een jong paard maak ik altijd als eerste de voorste singelstoot vast. Omdat ik denk dat als het paard gaat bokken, het zadel beter blijft liggen dan als ik de achterste eerst vast zou maken(we werken wel altijd met een borstsingel, zodat het zadel niet kan draaien en tussen de achterbenen kan komen) Een van mijn beste vrienden Dan Wilson, paardenman en ruiter van Monty, maakt altijd de achterste eerst vast. Hij heeft de ervaring dat paarden dan minder snel bokken. Wie heeft er gelijk? Of werkt het bij mij omdat ik er in geloof? En bij Dan omdat hij in zijn werkwijze gelooft? En dat overtuiging in grote mate bijdraagt aan het uiteindelijke resultaat? Dat denk ik.

Ik krijg net een kado van een vriendin. En daar staat een hele goede tekst van Pat Parelli: A horse doesn't know how much you know untill he knows how much you care....

Annemarie

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:26

Met de join-up is opzich niks mis, zolang je weet waar je mee bezig bent maak je niks kapot. Probleem is echter dat veel mensen de join-up als een experiment zien om zelf uit te proberen, en hier op deze manier juist dingen mee kapot maken. De opvatting die jij over de join-up hebt zou zo kunnen zijn. Maar mijn opvatting is dat je het paard laat kiezen tussen jou en de wereld eromheen. Wanneer het paard bij de join-up naar je toekomt betekent dat dat het voor jou kiest, en jou als zijn leider ziet. Niet als vijand in ieder geval. Het laat zijn vertrouwen zien in jou door naar jou te komen en voor jou te kiezen. Je speelt dus eigelijk als het ware met het vertrouwen van een paard bij de join-up als je het mij vraagt. Daarom moet je er ook niet mee experimenteren, daar gaat het vertrouwen alleen maar van kapot. Het is niet zo makkelijk als je denkt dat het is, er is meer voor nodig dan alleen een paar gelezen bladzijdes. Naar mijn idee ziet het paard het dus als het vertrouwen dat hij laat zien in jou, door naar je toe te komen en te volgen. Jou te zien als zijn leider, vrijwillig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:10

Niks vrijwillig, hij heeft echt geen alternatief. Als de JU goed wordt toegepast, werkt hij altijd.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:11

Cassidy schreef:
Niks vrijwillig, hij heeft echt geen alternatief. Als de JU goed wordt toegepast, werkt hij altijd.

er is een alternatief.. niet komen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:14

Er is geen alternatief, want als de JU goed wordt uitgevoerd door iemand die er verstand van heeft, weet deze de druk op het paard zo te doseren dat het paard altijd komt.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:16

Dat is dus niet zo. Join Up is een communicatie. Als het paard te vaak een join up doet raakt hij zijn interesse kwijt. En interesseert het hem niet meer. Dat is hetzelfde als je Opa die steeds maar hetzelfde verhaal over vroeger verteld. Het moment van naar je toe halen is een vraag. Geen afgedwongen iets.

Je moet dingen dus interessant maken voor ze. En afwisselend. Als je iets te vaak doet, hetzelfde, verliest een paard zijn interesse.

Annemarie

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:26

annemariev schreef:
Dat is dus niet zo. Join Up is een communicatie. Als het paard te vaak een join up doet raakt hij zijn interesse kwijt. En interesseert het hem niet meer. Dat is hetzelfde als je Opa die steeds maar hetzelfde verhaal over vroeger verteld. Het moment van naar je toe halen is een vraag. Geen afgedwongen iets.

Je moet dingen dus interessant maken voor ze. En afwisselend. Als je iets te vaak doet, hetzelfde, verliest een paard zijn interesse.

Annemarie

precies Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:53

Ik heb ooit les gehad van iemand die Monty's methode aanhangt en bij hem in Amerika geweest is voor training. Was heel interessant, maar ik vond de maniertjes te heftig voor mijn paard en mij (we hebben toen een join up gedaan). Ik ben er niet mee doorgegaan en achteraf was dat de juiste keuze. Lachen

Klaus Ferdinand Hempfling ligt veel meer in 'ons' straatje. Dat 'zweverige' zie ik niet zo, hoor, maar het zal wel liggen aan hoe ik in de wereld sta. Voor mij zijn veel zaken niet 'zweverig', maar vaak heel gewoon. Dus....Haha!
De methode die ik momenteel 'volg' hangt in tussen Parelli en Hempfling plus nog een heleboel van mezelf en mijn paard. Een lekker mixje dus.... En daarnaast pik ik nog een hoop mee van andere 'paardenmensen' met allerlei theorieeen. Ik hou niet van strakke programmaatjes, want vroeg of laat loop ik altijd tegen iets aan, waarvan ik denk 'nee, dit is niets voor mijn paard of niets voor mij'. En dan houdt het op, want het is voor mij een vereiste dat mijn paard en ik op een manier communiceren die wij beiden snappen en waar wij beiden achter staan met ons gevoel, lichaamstaal en uitdrukking.

Ik denk dat je goed moet kijken naar wat bij je paard en bij jou als mens past. En daarin een fijne manier van communiceren met elkaar vinden. Lachen

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:24

Ik heb diverse cursussen gedaan bij Annemarie. In 1 woord TOP. Zo open en zo respectvol naar een ieder. En ongelofelijk zacht en rustig met de paarden, waarbvij ze wel in snel tempo voor elkaar krijgt wat ze wil. Al die mensen die zeggen iets te weten van Monty zijn geen instructeur. Willen profiteren van zijn naam. Heb je een keer tijd, ga dan eens bij Annemarie kijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:46

Ik vind het twee uitersten. Monty vind ik vrij ruw naar paarden toe (zie joinup, bokstopper, ringen om hoeven) en Hempfling is superzweverig en weinig concreet. Maar goed, uit beide methodes gebruik ik de elementen die mij aanspreken.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:11

persoonlijk denk ik dat je paard beide methodes ziet als hoe hij jou ziet.
kent hij jou niet, en ben je lichtelijk agressief naar hem toe, dan zou hij het kunnen opvatten als de theorie van Hempfling.
kent hij je al wel, vertrouwt hij je, en ziet hij je als zijn leider, dan zou het kunnen zijn dat je paard het idd opvat zoals Roberts het doet.
mee eens?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:40

Niet mee eens. Het paard ziet je zoals hij je ziet, dat staat los van methodes.
Daarnaast is er een groot skala aan methodes en nuances daarin, dus nee, een paard kijkt niet naar je met het idee "oh, de baas volgt de methode van Roberts, dan moet ik maar heel snel gaan luisteren...."
Het gaat niet om methodes, het gaat om wie je bent voor het paard.

Daarnaast denk ik dat je ook nog eens de twee namen door elkaar haalt, want Hempfling en agressief Verward

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 14:35

nee dat bedoel ik niet Lachen hempfling is juist tegen de join up, iig, dat begrijp ik uit zijn uitspraken. en zeker niet agressief Knipoog

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 14:35

heb trouwens net het boek van hem besteld, is morgen binnen. zal eens kijken of er nog wat over de JU instaat

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:47

Payal schreef:
heb trouwens net het boek van hem besteld, is morgen binnen. zal eens kijken of er nog wat over de JU instaat

Welk boek heb je besteld? Hempfling heeft er diverse geschreven, hoewel ik niet geloof dat hij in één van die boeken het over andermans methodes heeft.