beginnen met grondwerk vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle82

beginnen met grondwerk vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:56

Hallo,

Ik heb sinds kort het boek van Inge Teblick (grondwerk met paarden) in mijn bezit.
Ik wil graag met grondwerk beginnen omdat mijn haflinger soms letterlijk over mij heen loopt. En de baas probeert te spelen.
Ik wil graag de rollen omdraaien en de baas over haar worden!! Clown

In het begin van het boek wordt genoemt dat je paard uit 'jouw' ruimte moet blijven, mijn vraag is dan ook HOE leer ik haar dat?

Ze staat namelijk altijd heel dicht bij mij, lees tegen mij aan, en meestal met haar hoofd op mijn schouder of op mijn hoofd! Bloos

Ik hoop dat iemand een antwoord op mijn vraag heeft wat mij verder kan helpen.

Groeten Marieltje

Waratje

Re: beginnen met grondwerk vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:59

Als je vind dat ze te dichtbij staat, laat je haar een pasje (of een aantal) achteruit of opzij zetten. Let wel, zij moet haar voeten verzetten om die ruimte te maken, jij niet. Hoe je het voor elkaar krijgt is maar beperkt van belang, als je het maar voor elkaar krijgt. Het zal in het begin best wat pittige hulpen kosten en er niet elegant uitzien, maar je moet ergens beginnen. Je hebt een haflinger, die moeten vaak behoorlijk overtuigd worden dat je het echt meent Knipoog
Beter is om te voorkomen dat ze zo dichtbij komt, dus haar op tijd stil te zetten. Ik neem aan dat er in dat boek diverse tips daarvoor staan (ik heb het wel doorgebladerd, maar niet aangeschaft en weet dus niet meer in detail wat er in staat).
Zodra je haar halster pakt (dus nog voordat zij het om heeft) ben je aan het werk, dus hou je aandacht bij je werk en laat je niet afleiden door gezellige stalgenoten, fluitende vogeltjes, mooie uitzichten, leuke muziekjes op de radio, etc. Op het moment dat jij namelijk je aandacht laat verslappen, kan zij te dichtbij komen of iets anders wat jij eigenlijk niet wilt, want zij heeft het direct door.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:08

een Join up is ook een voorbeeld van jou ruimte.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:13

kelz schreef:

Nee, dat is het niet. Een JU is helemaal niet nodig voor een simpel geval van ruimte afbakenen, zoals dat hier gevraagd wordt. Een JU is om te beginnen niet iets dat je zomaar even doet als je niet heel goed WEET waar je mee bezig bent en gezien de vraag van TS ga ik er vanuit dat ze nog aan het begin van grondwerk staat.
JU is wel een vorm van grondwerk, maar geen grappige.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:36

Waratje schreef:
kelz schreef:

Nee, dat is het niet. Een JU is helemaal niet nodig voor een simpel geval van ruimte afbakenen, zoals dat hier gevraagd wordt. Een JU is om te beginnen niet iets dat je zomaar even doet als je niet heel goed WEET waar je mee bezig bent en gezien de vraag van TS ga ik er vanuit dat ze nog aan het begin van grondwerk staat.
JU is wel een vorm van grondwerk, maar geen grappige.

Nee klopt, ik heb het toen destijds 2x met een dominante hengst gedaan dat heeft wel zijn vruchten afgeworpen, hij wist namelijk totaal niet waar zijn plek was.
met alleen druk uit oefenen kwam ik niet ver bij hem.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:32

Nog bedankt voor jullie reacties!
@Waratje Je tip om haar achteruit te zetten werkt erg goed, ze blijft een eindje bij me vandaan.
Hoe ver zou ze van me af moeten staan? Nu staat ze nog wel zo dicht me dat, als ze haar hals strekt ze net met haar neus bij me kan komen om aan me te zitten en te snuffelen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:58

marieltje schreef:
Nog bedankt voor jullie reacties!
@Waratje Je tip om haar achteruit te zetten werkt erg goed, ze blijft een eindje bij me vandaan.
Hoe ver zou ze van me af moeten staan? Nu staat ze nog wel zo dicht me dat, als ze haar hals strekt ze net met haar neus bij me kan komen om aan me te zitten en te snuffelen

Mooi dat het lukt.
Er is niet zoiets als een "juiste afstand", dat kan per persoon verschillend zijn. Waar het om gaat is dat je het paard op een afstand houdt waar jij je comfortabel bij voelt (en je paard hopelijk ook Knipoog ). De meeste mensen kunnen goed uit de voeten met ongeveer een armlengte afstand. De afstand die jij zo omschrijft is in principe goed genoeg, maar het gaat er vooral om dat jij het een comfortabele afstand vindt.
"Eigen ruimte" is een heel apart iets, waar je de ene persoon (paard, hond, etc.) op schoot kunt nemen bij wijze van spreken, kan het ook voorkomen dat je een ander persoon op 2 meter afstand wilt houden. Dit zijn dingen die je heel leuk ook met een groepje mensen kunt oefenen, steeds 2 aan 2. Kan heel confronterend zijn, dus wel graag aardig blijven Knipoog