NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 22:31

Ik ga het gewoon aansnijden.
Ik geloof in HH!! Hybrid horsemanship.
Even een korte beschrijving. Hybrid horsemanship is een volledig andere wijze van paarden trainen en beleren. De gene die de "vader" ervan is werkt met renpaarden en beleert zijn paarden op volledig andere manier dan waar ook ter wereld.
http://www.hybrid-horseman.com/ hier is alles te vinden. Op youtube zijn de video bewijzen van zijn rijkunst te vinden. De man met de roze rijbroek.

Ik zou zeggen klik een willekeurig filmpje en leer de wijze lessen van Endospink
http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=

Dus bij deze open ik de discussie tussen natural horsemanship, en hybrid horsemanship.

josien

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:45

Ik zal eerlijk zeggen wat ik van deze methode vind.

Hij breekt de paarden door ze te dwingen te gaan liggen waardoor ze zich volledig moeten overgeven. Je ziet de paarden ook blijven liggen omdat ze het opgegeven hebben. In de natuur doet een paard dit als hij weet dat hij het niet kan winnen. Hij laat zich dus op dat moment gewoon opeten.

Verder komt er geen enkele communicatie bij kijken en zien de paarden er gespannen uit.

Wat ik wel goed vind is zijn rust, doorzettingsvermogen en vanzelfsprekendheid waarmee hij de paarden "traind" en natuurlijk zijn leff.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:45

Is HH meer 'doen' zegmaar, of zie ik dat verkeerd?

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:58

ik vind het alles behalve juist!
Je dwingt paarden maar en laat ze niet wennen .. pf ik vind het eerder zielig

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 23:07

Hij heeft een serie gemaakt van 6 filmpjes. Het eerste filmpje gaat het zadel erop en wordt het beetje rondgejaagd zoals een paard laat wennen aan het zadel. Met een hartslag meter. Vervolgens een week later legt hij het paard neer met de TAP en beleerd hem verder op de hh wijze. Wederom met hartslagmeter.
In het zesde filmpje de twee cardiogrammen vergeleken...zijn manier heeft niet eens half zoveel stress voor het paard dan de gebruikelijke wijze...

om een hartslag even hoog te krijgen als met het zadelwennen de gebruikelijke wijze moest hij een paard in 11,5 seconde duizend meter heuvel laten galoperen....en zelfs toen was het niet zo hoog.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:14

hij trekt ze gewoon omver door een scherp bit in hun mond te steken? persoonlijk niet mijn manier om dingen gedaan te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:16

Ik heb even het filmpje van the rearer gekeken en ik moet zeggen dat hij dat goed heeft aangepakt hoor. De rest moet ik even als ik veel tijd heb bekijken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 23:24

Rhinoooow schreef:
hij trekt ze gewoon omver door een scherp bit in hun mond te steken? persoonlijk niet mijn manier om dingen gedaan te krijgen.

het bit wat hij gebruikt is een normale trens, een kneveltrens, pennenbit of fulmerbit hoe je de naam ook kent. Je zal later dan ook erachter komen waarom hij ze graag rijdt met de pennen. Om er gelijk een goed stuur op te zetten.
Hij trekt ze niet omver, hij houdt ze tegen waardoor ze zichzelf dusdanig overgeven en volledige onderdanige positie opnemen. Er is geen dwang of kracht voor nodig. Als je rogue busters kijkt, kun je duidelijk zien dat hij de teugels lichtjes vast heeft zonder kracht of trekken

trouwens http://www.youtube.com/watch?v=NHEYZsfXe1E een van mijn persoonlijke favorieten. Hier kun je overduidelijk zien dat dit paard zichzelf op de grond legt, niet eens op zijn verzoek....het verkiest zelf deze positie.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:28

Hier kan ik geen filmpjes kijken, maar ik ben wel nieuwsgierig. Dus morgen even kijken en dan kan ik commentaar geven...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:16

Vind 't er eerlijk gezegd niet zo vriendelijk uitzien. Ook op 't laatste filmpje trekt ie het paard behoorlijk in z'n mond, paard ziet er niet vrolijk uit...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:23

Hij trekt ze niet om ver, gebruikt geen dwang.

Het paard waar je op doelt verzet zich zeker wel, maar weet dat het geen zin heeft. Je bent er niet bij geweest en weet dus ook niet wat hij gedaan heeft voordat er gefilmpt word, maar wat je wel kan zien is de blik in de ogen van het paard. Doet hij het vrijwillig? NEE!

De methode die hij gebruikt is de methode die cowboys ook gebruiken. Het paard dwingen te gaan liggen zodat ze zich overgeven en daarna alles met zich laten doen. Kortom het paard breken. Het geeft een snel resultaat, maar er word niet gedacht aan de geestelijke toestand van het paard. Kan hij het wel aan geestelijk maar ook lichamelijk.

Daarbij weet dat ren paarden bijna allemaal al met 2jaar worden beleert om op de renbaan te kunnen lopen. Het zijn nog baby's. Verkijk je niet op het snelle resultaat. Pas na een jaar zie je welk resultaat er is behaald en dat zie je niet op film.

Ga is bewust kijken vanuit de ogen van het paard en ik hoop dat je duidelijkheid krijgt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:27

Maar hoe weet 't paard dan dat ie moet gaan liggen als die HH dude zo aan de teugels trekt? Zou eerder denken dat ie zou gaan steigeren/bokken..?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:31

Ik ga mee met josien veel meer heb ik er ook niet over te zeggen.
Ik vind het filmpje verder ook neit zo leuk om naar te kijken. de lichaamstaal van het paard zegt iets wat me niet aanstaat maar dat kan aan mij liggen of mijn mening zijn. doe mij maar NH

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:07

Filmpjes gekeken en snel weer uitgezet. Heel eerlijk?? Walgelijk...in niet 1 filmpje heb ik ook maar 1 ding gezien waaruit blijkt dat de man met respect met paarden omgaat. Dit is geen leren, dit is breken en naar mijn mening is dat heel fout.

Geef mij maar NH...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:21

Mijns inziens id dit ook breken van het paard. Het paard gaat dan net als slachtoffers van mishandeling of verkrachting buiten zijn eigen lichaam. Het doet braaf wat van hem gevraagd wordt. Zolang deze ruiter het paard blijft rijden, blijft het "goed" gaan. Maar als dit paard naar een liefhebbend persoon gaat, zal er een moment komen dat het paard weer in zijn eigen lichaam komt en het trauma gaat verwerken (door de lieve zorgen van de eigenaar). Voor deze eigenaar zullen dan gevaarlijke situaties ontstaan, omdat het paard in deze nieuwe toestand eigenlijka lles nog moet leren. Jullei zouden het boek 'De tao van equus' en 'ruiter tussen twee werelden' ens moeten lezen. Daarin staat ook uitgevreid beschreven over deze situaties.

Ik vind dit niet onder horsemanship vallen.

Het lijkt dat er weinig druk is, maar het paard geeft zich gewoon over en denkt dus dat het dood gaat. Bij een shock, waarin het paard terecht komt, heb je ook geen hoge hartslag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:21

Als je een paard hebt met een duidelijke eigen wil, paarden die geleerd hebben om te gaan liggen om onder het werk uit te komen, paarden waarbij deze man de laatste optie is voordat ze een enkele reis Slager krijgen, kan ik me voorstellen dat je voor deze methode kiest. Een paard van 100.000 Dollar of meer, die niet helemaal in de maat loopt, is anders een hele dure biefstuk.

Ik zou voor het gemiddelde paard deze methode niet kiezen, omdat ik met toch kan voorstellen dat er iets breekt in dat hoofd, en omdat je met andere methodes vergelijkbare resultaten bereiken kunt.

Ik vraag me alleen af hoeveel paarden, die via HH wel naar de top toe komen (of ondanks HH, als jullie dat zo willen zien) het met traditionele methodes of pure NH methodes ook hadden gered.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:32

Nadiaaa schreef:
Filmpjes gekeken en snel weer uitgezet. Heel eerlijk?? Walgelijk...in niet 1 filmpje heb ik ook maar 1 ding gezien waaruit blijkt dat de man met respect met paarden omgaat. Dit is geen leren, dit is breken en naar mijn mening is dat heel fout.

Geef mij maar NH...

Dit is idd ook niet mijn manier..
Ik weet zeker dat deze vent niet aan mijn paard komt.. met niet 1 vinger.. hij mag er niet eens naar wijzen..!!

Ik kan ook niet snappen dat er mensen zijn vóór deze manier van beleren, of liever gezegd zijn wil breken..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:45

Ik heb de filmpjes niet gezien maar het klinkt me niet bepaald gezellig. Over zulke methodes heb ik inderdaad ook in Tao of Equus gelezen en dat zou ik mijn of andermans paard nooit aandoen. Pure vernedering van zo'n slim en elegant wezen als een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:56

Heb nog niet alles gezien, maar het filmpje van die steigeraar...dat hij is blijven zitten!
En op dat filmpje zie ik geen rare methodes. Hij laat het paard uitrazen en gaat pas door op het moment dat hij dat wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:59

Cassidy schreef:
Heb nog niet alles gezien, maar het filmpje van die steigeraar...dat hij is blijven zitten!
En op dat filmpje zie ik geen rare methodes. Hij laat het paard uitrazen en gaat pas door op het moment dat hij dat wil.

Idd, deze heb ik ook gezien. Vond het erg knap van hem!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:08

Net het filmpje bekeken van het paard dat er bij ging liggen: ook geen rare dingen gezien. In de eerste instantie kreeg ik de indruk dat er serieus iets mis was in de rug van het paard, en ook op het eind van het filmpje geeft het paard zijn rug niet, maar iig gaat hij er niet meer bij liggen.
Ik zou bij het paard dat er bij gaat liggen alleen voor die tijd alle lichamelijke problemen uitgesloten zien worden voordat hij er verder mee gaat. Maar misschien hebben ze dat al wel gedaan.

Je zou hetzelfde kunnen denken bij die steigeraar, maar daar was het gewoon duidelijk een aangeleerd iets en geen lichamelijk probleem. Daar waren die steigers te beheersd voor.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 17:14

naar mijn zin missen mensen hier een punt.
Als je in roguebusters kijkt kun je vrij duidelijk zien dat hij het paard een ander geeft...Deze paarden worden bij hun beleerd en gaan daarna door naar een trainingcentrum waar ze op de baan worden uitgebracht. Als de paarden na deze wijze van beleren werkelijk zo door het lint gaan, lijkt mij dat hij weinig meer te doen heeft...

Overigens het kleine bruine merrietje met de brede witte bles wat steeds gaat liggen onder het zadel, dit was haar probleem...het hele filmpje door zie je dat het andere dagen zijn dat ze gereden wordt...volgens mij flink opgeknapt.

Ik mag aanraden dat iedereen die hier tegen HH is(ieder z'n eigen mening) de serie van 6 filmpjes kijkt wat betrefd zijn manier van beleren tegen de normale manier.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 17:15

Cassidy schreef:
Je zou hetzelfde kunnen denken bij die steigeraar, maar daar was het gewoon duidelijk een aangeleerd iets en geen lichamelijk probleem. Daar waren die steigers te beheersd voor.

en anders zou de hengst blijven steigeren daarna...maar dat was het. een dag en z'n spelletje was niet leuk meer...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:16

Je ziet hem in het filmpje ook met die merrie knuffelen, en ik krijg niet de indruk dat de merrie nou zo vreselijk bang van hem is...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 17:27

met die schitterende voshengst met die brede bles hetzelfde(deception) daar staat hij mee te tutten en loopt dan weg, na wat staren de andere kant op loopt de hengst achter hem aan.

Trouwens, in vrijwel alle "inbreek" filmpjes zie je dat hij de ultieme test op het eind doet of de paarden los met hem mee lopen...allemaal doen ze het. Lijkt mij als een paard bang is dat ze dat echt niet doen...