Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
).Citaat:Het bitloos en zadelloos of boomloos Ziet er veel gemoedelijker uit .

naadje24 schreef:warantje: idd is een zadel misschien voor drukverdeling maar ik zie toch een wezenlijk verschil met rijden en zo hoor ik meer mensen
de indianen reden ook zonder zadel en konden alles met die dieren....
mijn kijk is er iig door veranderd en in positieve zin voor de boomloze "hype"
Waratje schreef:Dat deze of gene iets doet, zegt mij weinig. Het is vrij simpele natuurkunde dat rijden zonder zadel schade doet aan de rug van het paard. Het kan heel lichte schade zijn, maar het kan ook behoorlijk schade doen aan de weefsels waar je teveel druk op geeft voor langere tijd. Dat is gedeeltelijk ook van het individuele paard afhankelijk, er zijn heel gevoelige paarden en er zijn er met een nogal "taaie" huid![]()
Mogelijk dat die indianen er op één of andere manier iets op gevonden hebben, maar het gros van de Nederlandse ruiters is niet heel atletisch en zal dus teveel druk op een te klein oppervlak van de rug van het paard geven.
De reden dat paarden zo veel beter lopen met een boomloos zadel is over het algemeen dat het boomzadel niet goed past en niet dat het boomloze zadel nou zo gigantisch goed is voor de rug van het paard. En ja, er zit ook behoorlijk verschil tussen het ene boomloze zadel en het andere, het is niet per definitie slecht, maar "niet slecht" is niet hetzelfde als "goed".

naadje24 schreef:en als een zadel NIET past zal een paard beter lopen? althans zo vat ik jouw tekst nu op
lijkt mij een ietwat kromme redenering?
naadje24 schreef:ik denk dan dat als we het echt natuurkundig gaan bekijken dat we helemaal niet op paarden moeten rijden
naadje24 schreef:edit: jaimyliefje: idd het past niet op elk paard...
daarom heb je verschillende soorten en maten net als bij gewone zadels...
zo zijn er dus ook paarden bij die dus geen gewoon zadel passen en beter af zijn met een boomloos
ik denk dat er net als bij gewone zadels heus wel naar gekeken is

karina1977 schreef:Ik heb mijn merrie nu 10 jaar heb eigenlijk nooit niet anders gedaan engels met zadel en hoofdstel .
mijn merrie is nu 16 jaar oud is het nog te doen om met haar de andere weg in te slaan .
En zo ja waar begin ik mee ?
JoviBan schreef:Volgens mij zit TS niet te wachten op een boom en boomloos discussie.
Wat ik hierover aan TS kwijt wil is, dat boomloos niet 'anders' is in de zin van anders met je paard omgaan, anders rijden en andere leefomstandigheden bieden e.d., waar je naar op zoek bent. Ook wanneer je een andere weg in wilt slaan, blijft een goed passend zadel erg belangrijk en dat kan heel goed een (je eigen) boomzadel zijn. Als je twijfelt aan je huidige zadel, laat dan eens een goede zadelpasser/-maker komen. Maar ga niet zomaar een boomloos zadel aanschaffen.karina1977 schreef:Ik heb mijn merrie nu 10 jaar heb eigenlijk nooit niet anders gedaan engels met zadel en hoofdstel .
mijn merrie is nu 16 jaar oud is het nog te doen om met haar de andere weg in te slaan .
En zo ja waar begin ik mee ?
Waar wil je zelf mee beginnen? Wat zou je anders willen? Hoe ziet die weg er voor jou uit?
), of eerst alleen overdag, maar geef haar in ieder geval die ruimte, kudde en vrijheid. Waarom niet?
.
karina1977 schreef:bij het waarom niet komt dus het probleem.
Ze heeft echt een dominantie probleem tegen andere paarden .
maatjes in de wei moeten luisteren naar haar zo niet takeld ze ze helaas echt toe.
JoviBan schreef:karina1977 schreef:bij het waarom niet komt dus het probleem.
Ze heeft echt een dominantie probleem tegen andere paarden .
maatjes in de wei moeten luisteren naar haar zo niet takeld ze ze helaas echt toe.
Op 6 hectare wei zal het nauwelijks problemen opleveren, want ze hebben alle ruimte om hun eigen gang te gaan.
Of loopt je paard echt continue te jagen?
Wat haar hormoonhuishouding (en haar verdere gemoedstoestand) betreft, is het wellicht een idee om eens een holistische dierenarts te laten komen.
karina1977 schreef:welke holistisch arts zou je jij adviseren in de buurt van den bosch weet ik er zo geen .