verandering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

verandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:07

hoi allemaal.

Mijn kijk op paarden houden en rijden begint de laatste tijd steeds meer te veranderen .
Laatst ben ik op de 2e en 3e bezichtiging geweest in de brabanthallen en vanaf dat moment weet ik zeker dat ik het zo niet meer wil .
Heb mezelf al nooit echt thuis gevoeld tussen de dressuur of springruiters .
Ben altijd maar meegegaan met de flow.
Ik heb in de brabanthallen verschillende paarden gezien met stres in dr ogen of die van stress naar been of borst aan het happen waren .
ook in het dagelijks leven zie ik dat .
En maar klappen en juichen want oh wat loopt ie mooi . zucht .
Wil niet zeggen nu dat dressuur definitief fout is hoor .
Maar wil het voor mezelf en mijn paard nu echt anders .
Mijn merrie is nu 16 jaar is echt dressuurgefokt en pakt alles supermakkelijk aan .
Heb verder nooit officieel wedstrijden gereden wel eens onderling .
Daarbij waren mijn zenuwen ook zo hoog dat mijn paard gek werd van mij .

ook rijd ik gewoon veel liever recreatief .
De laatste tijd ben ik veel bezig met fotos vergelijken en bekijken .
Het bitloos en zadelloos of boomloos Ziet er veel gemoedelijker uit .

Nu Ben ik al veel info op aan het doen via bokt maar heb toch een vraag .

Ik heb mijn merrie nu 10 jaar heb eigenlijk nooit niet anders gedaan engels met zadel en hoofdstel .
mijn merrie is nu 16 jaar oud is het nog te doen om met haar de andere weg in te slaan .
En zo ja waar begin ik mee ?
Mijn haf is nu 1,5 en bij hem weet ik zeker dat ik het anders ga doen .
Daar doe ik 1 x in de week al wat grondwerk mee .

Met mijn 16 jarige merrie doe ik al 10 jaar wat grondwerk maar wil dat ook graag gaan uitbreiden .

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen .

groetjes miranda

Waratje

Re: verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:46

Er is geen enkele reden om niet te veranderen wat je wilt veranderen in je omgang met je paard. Leeftijd is maar een getal. Mijn merrie van 21 leert ook nog gewoon nieuwe dingen. Zit erover te denken om eens een crosstraining met haar te doen, terwijl ik in de 15 jaar dat ik haar heb misschien 20 sprongetjes met haar heb gedaan (ze werd in het begin zo knetterheet van een sprongetje, dat ik er rap mee gestopt ben Haha! ).
Citaat:
Het bitloos en zadelloos of boomloos Ziet er veel gemoedelijker uit .

Dat kun je wel vinden, maar dat maakt nog niet dat het ook "gemoedelijker" is. Zadelloos en boomloos is niet per definitie comfortabel voor het paard (of de ruiter), een zadel heeft een duidelijke functie, namelijk drukverdeling.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:55

ik ben ook jarenlang een dressuurruiter geweest Ja

en ineens ging mijn kijk ook veranderen nadat ik een aantal maanden gestopt was met rijden
toen ben ik gaan verzorgen en kwam ik in aanraking met western...dit beviel al gelijk veel beter
nu heb ik een boomloos zadel gekocht en pas dit toe op mijn verzorpaarden
ik bemerk een gigantisch verschil! Ja

de paarden lopen ruimer en reageren meer op mijn zit
bij 1 paardje die ik reed was ineens de vechtpartij weg en de spanning ook....

warantje: idd is een zadel misschien voor drukverdeling maar ik zie toch een wezenlijk verschil met rijden en zo hoor ik meer mensen
de indianen reden ook zonder zadel en konden alles met die dieren....
mijn kijk is er iig door veranderd en in positieve zin voor de boomloze "hype"

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:01

Een paard leert heel snel dingen aan die fijn voor hem zijn. Hierdoor is het overstappen vaak geen probleem.
Daarbij willen bijna alle paarden graag met je communiceren en vinden daardoor grondwerk vaak leuk, als dit natuurlijk wel met positieve communicatie word gedaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:15

naadje24 schreef:
warantje: idd is een zadel misschien voor drukverdeling maar ik zie toch een wezenlijk verschil met rijden en zo hoor ik meer mensen
de indianen reden ook zonder zadel en konden alles met die dieren....
mijn kijk is er iig door veranderd en in positieve zin voor de boomloze "hype"

Dat deze of gene iets doet, zegt mij weinig. Het is vrij simpele natuurkunde dat rijden zonder zadel schade doet aan de rug van het paard. Het kan heel lichte schade zijn, maar het kan ook behoorlijk schade doen aan de weefsels waar je teveel druk op geeft voor langere tijd. Dat is gedeeltelijk ook van het individuele paard afhankelijk, er zijn heel gevoelige paarden en er zijn er met een nogal "taaie" huid Knipoog
Mogelijk dat die indianen er op één of andere manier iets op gevonden hebben, maar het gros van de Nederlandse ruiters is niet heel atletisch en zal dus teveel druk op een te klein oppervlak van de rug van het paard geven.
De reden dat paarden zo veel beter lopen met een boomloos zadel is over het algemeen dat het boomzadel niet goed past en niet dat het boomloze zadel nou zo gigantisch goed is voor de rug van het paard. En ja, er zit ook behoorlijk verschil tussen het ene boomloze zadel en het andere, het is niet per definitie slecht, maar "niet slecht" is niet hetzelfde als "goed".

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:20

Ik heb wel al erg vaak gelezen dat mensen dachten dat boomloze zadels echt op ieder paard pasten.
Dat is natuurlijk volkomen nonsense.

Je moet doen wat je zelf fijn vind.

Ik heb het idee dat van de bitloze plaatjes vaak alleen het goede wordt laten zien en niet het slechte. Wanneer het wordt vergeleken dan.

Maar een onkundige bitloze ruiter kan evenveel schade aanbrengen als een onkundige bit ruiter als je het mij vraagt..

Ik rijd zelf met bit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:32

Waratje schreef:
Dat deze of gene iets doet, zegt mij weinig. Het is vrij simpele natuurkunde dat rijden zonder zadel schade doet aan de rug van het paard. Het kan heel lichte schade zijn, maar het kan ook behoorlijk schade doen aan de weefsels waar je teveel druk op geeft voor langere tijd. Dat is gedeeltelijk ook van het individuele paard afhankelijk, er zijn heel gevoelige paarden en er zijn er met een nogal "taaie" huid Knipoog
Mogelijk dat die indianen er op één of andere manier iets op gevonden hebben, maar het gros van de Nederlandse ruiters is niet heel atletisch en zal dus teveel druk op een te klein oppervlak van de rug van het paard geven.
De reden dat paarden zo veel beter lopen met een boomloos zadel is over het algemeen dat het boomzadel niet goed past en niet dat het boomloze zadel nou zo gigantisch goed is voor de rug van het paard. En ja, er zit ook behoorlijk verschil tussen het ene boomloze zadel en het andere, het is niet per definitie slecht, maar "niet slecht" is niet hetzelfde als "goed".

en zo ben ik van mening dat ze een zadel nooit 100% passend kunnen krijgen en deze dus ook schadelijk is....

en als een zadel NIET past zal een paard beter lopen? althans zo vat ik jouw tekst nu op
lijkt mij een ietwat kromme redenering?

ik denk dan dat als we het echt natuurkundig gaan bekijken dat we helemaal niet op paarden moeten rijden Knipoog

edit: jaimyliefje: idd het past niet op elk paard...
daarom heb je verschillende soorten en maten net als bij gewone zadels...
zo zijn er dus ook paarden bij die dus geen gewoon zadel passen en beter af zijn met een boomloos

ik denk dat er net als bij gewone zadels heus wel naar gekeken is Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:44

naadje24 schreef:
en als een zadel NIET past zal een paard beter lopen? althans zo vat ik jouw tekst nu op
lijkt mij een ietwat kromme redenering?

Dan lees je het verkeerd, een paard loopt beter onder een goed passend zadel. Een niet passend zadel is altijd slecht voor het paard. En ja, een boomloos zadel is vaak beter dan een slecht of niet passend zadel, maar daarmee is het nog niet ideaal voor het paard.

naadje24 schreef:
ik denk dan dat als we het echt natuurkundig gaan bekijken dat we helemaal niet op paarden moeten rijden Knipoog

Klopt Haha!

naadje24 schreef:
edit: jaimyliefje: idd het past niet op elk paard...
daarom heb je verschillende soorten en maten net als bij gewone zadels...
zo zijn er dus ook paarden bij die dus geen gewoon zadel passen en beter af zijn met een boomloos

ik denk dat er net als bij gewone zadels heus wel naar gekeken is Knipoog

Waarom denk je dat? Omdat het spul op de markt is? Waarom heb je dan toch steeds weer "verbeterde versies" op de markt? Heel simpel, omdat in de praktijk blijkt dat het niet goed genoeg is.
Het vinden van een passend zadel is soms een groot probleem, maar er is altijd een fysiek passend zadel te vinden. Probleem daarvan kan zijn dat het financieel niet haalbaar is, maar dat is een ander verhaal. Daar spelen de boomloze zadels ook op in, ze zijn niet goedkoop, maar nog altijd ruim goedkoper dan een zadel van 2 à 3 duizend euro. En er is een hoop feel good marketing aan gehangen Duivel

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:50

ik lees nu mijn leesfoutje Knipoog

maar een boomzadel is ook nooit 100% passend....
en ze blijven zadels ontwerpen....

maar de paarden van 30 jaar geleden mankeerde minder dan al die volbloeden die nu kliniek in en uit lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 07:22

Volgens mij zit TS niet te wachten op een boom en boomloos discussie. Knipoog

Wat ik hierover aan TS kwijt wil is, dat boomloos niet 'anders' is in de zin van anders met je paard omgaan, anders rijden en andere leefomstandigheden bieden e.d., waar je naar op zoek bent. Ook wanneer je een andere weg in wilt slaan, blijft een goed passend zadel erg belangrijk en dat kan heel goed een (je eigen) boomzadel zijn. Als je twijfelt aan je huidige zadel, laat dan eens een goede zadelpasser/-maker komen. Maar ga niet zomaar een boomloos zadel aanschaffen.
karina1977 schreef:
Ik heb mijn merrie nu 10 jaar heb eigenlijk nooit niet anders gedaan engels met zadel en hoofdstel .
mijn merrie is nu 16 jaar oud is het nog te doen om met haar de andere weg in te slaan .

Waar wil je zelf mee beginnen? Wat zou je anders willen? Hoe ziet die weg er voor jou uit?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 09:14

JoviBan schreef:
Volgens mij zit TS niet te wachten op een boom en boomloos discussie. Knipoog

Wat ik hierover aan TS kwijt wil is, dat boomloos niet 'anders' is in de zin van anders met je paard omgaan, anders rijden en andere leefomstandigheden bieden e.d., waar je naar op zoek bent. Ook wanneer je een andere weg in wilt slaan, blijft een goed passend zadel erg belangrijk en dat kan heel goed een (je eigen) boomzadel zijn. Als je twijfelt aan je huidige zadel, laat dan eens een goede zadelpasser/-maker komen. Maar ga niet zomaar een boomloos zadel aanschaffen.
karina1977 schreef:

Waar wil je zelf mee beginnen? Wat zou je anders willen? Hoe ziet die weg er voor jou uit?

Bedankt joviban Ik moest stiekem al lachen om de discussie .
Maar ook daaruit haal ik de dingen die toch belangrijk zijn .
Dressuur is in mijn ogen niet per definitie fout net zoals op de natural manier niet per definitie 100 % goed is .
Onkunde en niet begrijpen van je paard is de grootste fout hierin .

Ik heb 1 paard en 3 ponys .
De ponys staan 24 7 buiten met schuilhok op +- 6 hectare wei . Ik merk ook gewoon dat ik met hun heel anders omga dan met mijn andere paard .
Mijn paard staat op manege in stal van 3 x 3 En wil sinds een jaar bijna niet meer buiten .
Heeft 2 dekens op .
word normaal gesproken dressuurmatig getraind de hele week hetzelfde rondje in de bak wat we eigenlijk wel gezien hebben .
ik heb geen ambitie meer om wedstrijden te gaan rijden ( heb ik eigenlijk nooit echt gehad ).
Als dressuurpaard is ze leuk hoor maar wil gewoon iets anders .

Ik zie zelf ook dat mijn monster de tijd van hun leven hebben .
En dat mijn merrie het eigenlijk ook wel naar dr zin heeft .
Maar toch knaagt het bij mij .
Mijn merrie is zo geworden doordat ik dr zo gemaakt heb .
Net zoals de andere 3 vrolijke flierefluiters zijn die nergens van onder de indruk raken .

Ik zie gewoon verschil en wil voor mijn merrie ook die vrijheid .

Ik wil onze samenwerking anders zien .
ook wil ik veel meer grondwerk doen en mijn paard nog beter leren te begrijpen .

pffff 3 moeilijke vragen hoor ik weet dat ik het anders wil maar weet gewoon niet waar te beginnen bij mijn merrie .
Die staat in alle opzichten anders dan mijn andere 3 terwijl ik bij mijn ponys niet eens heb hoeven denken hoe ik het wil en bij mijn merrie daar dagelijks mee in de knoop zit daarom weet ik dat ik het anders wil .

Ik heb met mijn merrie een gouden band maar de manier van werken met haar is niet meer mijn manier .

Zo ik hoop nu dat jullie er iets van begrijpen . Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:32

karina1977: Ben het met je eens dat dressuur niet per definitie fout is. Het ligt er imo aan hòe je dressuurmatig rijdt. En dan kan het prima samen met "natural" en NH.

Ik kan me voorstellen dat je het verder anders wilt voor je paard. Je leven slijten in een hok van 3 x 3 is geen paardwaardig bestaan, manege is geen prettige omgeving en dat ze zelfs niet meer naar buiten wil, is toch wel een teken aan de wand.

Waar je mee kunt beginnen, is haar bij je pony's op de wei doen. Misschien even wachten tot na de winter (als die nog komt Knipoog ), of eerst alleen overdag, maar geef haar in ieder geval die ruimte, kudde en vrijheid. Waarom niet?
En daarnaast inderdaad lekker gaan grondwerken met d'r. Gewoon mee gaan beginnen.
Je paard is zeker niet te oud voor dit alles.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 10:51

bij het waarom niet komt dus het probleem.
Ze heeft echt een dominantie probleem tegen andere paarden .
maatjes in de wei moeten luisteren naar haar zo niet takeld ze ze helaas echt toe.
Zei is de baas .
Tegen mensen is ze weer heel anders altans tegen mij wel .

en dat is mijn grootste struikelblok op het moment .

Daar zal ik het meeste werk mee krijgen waarschijnlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:56

Wat je kunt doen met je merrie is haar (als het warmer weer wordt) verhuizen naar de wei met je pony's. Dan kun je kijken of dat goed gaat.

Hoe is je merrie op buitenrit?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:03

heel verschillend .

Vanaf thuis vertrekken is vaak drama mevrouw word heet en erg druk .

Op de trailer laden en naar zee bos of duinen dan heb ik het heerlijkste paard onder mijn kont wat ik maar kan hebben .
Ok Alleen andere paarden moeten niet te dichtbij komen .

Ik zei vroeger wel eens als ik op wedstrijd ga moet ik geen klein rood strikje in staart maar een heel grote rode strik om paard zelf heen . Duivel .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:04

hoe is jouw merrie als ze hengstig is..is ze dan heel anders?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:08

Als ze hengstig is hebben we een heel ander verhaal .
Ze haalt dan iig niet uit naar de paarden En begint al te plassen als er een merrie voorbij komt .
Bloos

Ze is gewoon het hele jaar door hengstig keurig 1 x in de maand .
In die 3 a 4 dagen is alles goed .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:11

ik vraag het omdat sommige merries wat met de hormonen zitten.
als ze dan niet hengstig zijn dan zitten ze vaak niet helemaal lekker in hun vel en kunnen dan behoorlijk boos tegen mens en ander paard doen.
soms wel handig om te laten nakijken of je merrie misschien iets niet helemaal goed heeft zitten

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:15

hier heb ik zelf ook al aan zitten denken .
Ik heb het er een tijd geleden ookal eens met mijn dierenarts over gehad .
Deze zei dat merries die niet netjes regelmatig hengstig worden daar eerder problemen mee hebben als merries die gewoon keurig op tijd zijn .
Mijn merrie is echt duidelijk hengstig altijd zelfs in winter .
In de winter lijkt het vaak wel erger dan in de zomer .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:21

karina1977 schreef:
maatjes in de wei moeten luisteren naar haar zo niet takeld ze ze helaas echt toe.

Op 6 hectare wei zal het nauwelijks problemen opleveren, want ze hebben alle ruimte om hun eigen gang te gaan.
Of loopt je paard echt continue te jagen?

Wat haar hormoonhuishouding (en haar verdere gemoedstoestand) betreft, is het wellicht een idee om eens een holistische dierenarts te laten komen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:38

JoviBan schreef:
karina1977 schreef:

Op 6 hectare wei zal het nauwelijks problemen opleveren, want ze hebben alle ruimte om hun eigen gang te gaan.
Of loopt je paard echt continue te jagen?

Wat haar hormoonhuishouding (en haar verdere gemoedstoestand) betreft, is het wellicht een idee om eens een holistische dierenarts te laten komen.

Ze loopt als ze in kudde op de wei staat continu rondjes om de kudde heen .
Ze waakt over de kudde laat maar zeggen .
Zodra er een dreigt buiten dat cirkeltje te komen valt ze echt aan .
Haar eigen veulen heeft ze ooit eens gepakt niet te misselijk .
Die luisterde van nature niet naar haar moeder en was eigenlijk net zon baas .

En ze houd alleen degene bij elkaar die ze mag .
Als ze er een niet mag mag die nieteens kijken naar de kudde want jaagt en mept ze weg .

10 jaar geleden heb ik er iemand bij gehad die zichzelf veel ophield met paardengedrag en deze vertelde mij dat het hengsten gedrag was ze is alleen een merrie .

Ook zou het veel met haar 1e 5 jaar te maken gehad hebben .

welke holistisch arts zou je jij adviseren in de buurt van den bosch weet ik er zo geen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:25

karina1977 schreef:
welke holistisch arts zou je jij adviseren in de buurt van den bosch weet ik er zo geen .

Ik ken er ook geen in Den Bosch. Knipoog
Maar kijk eens op deze site van Eric Laarakker: http://www.holistischdierenarts.nl/ , daar kunnen ze je vast wel verder helpen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:09

Hengstengedrag of niet ... hengsten staan toch ook in kuddes? Ik zou het toch opnieuw proberen als ik jou was, je merrie bij de pony's zetten. Het gedrag dat jij beschrijft zal ze niet eeuwig blijven doen, eens de rangorde bepaald is keert de rust terug, het kan natuurlijk wel goed zijn dat dit voor jouw merrie niet op 2 weken beklonken is maar dat ze er zelfs een aantal maanden voor nodig heeft, zeker omdat haar contact met andere paarden al een hele tijd is geminimaliseerd door altijd op stal te staan. Je zal er wel veel tijd en geduld voor moeten uitrekken, maar het loont de moeite om je merrie uiteindelijk die vrijheid te kunnen geven.
Ik ben al meerdere mensen tegengekomen die denken dat hun paard niet met andere paarden op de wei kan staan maar in werkelijkheid ligt het probleem niet zozeer bij het paard maar bij de eigenaar die zich veel te veel zorgen maakt. Ik ben akkoord dat als je 2 paarden hebt die elkaar absoluut niet kunnen luchten uit elkaar haalt maar dit komt in praktijk bijna niet voor. Daar waar mijn paardje staat leven ze met zo'n 25 paarden samen, gaat perfect.
En als je het toch echt niet ziet zitten of ze blijft de pony's echt aanvallen kan je toch een stuk van de wei voor haar alleen afzetten? Die 'vrijheid' zal haar deugt doen, zeker weten! Ja