Ander bit of toch de sprong naar bitloos maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ander bit of toch de sprong naar bitloos maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:59

Help!

Ik heb sinds een jaar een onwijs gave pony. Het is een slimme 14 jarige NRPS die niet altijd even fijn gereden is.
Hij is erg flexibel en erg gevoelig, wat vaak als gevolg heeft dat hij te snel uit de ontspanning is. Kantel je hand iets teveel, doe je hand net te snel naar voren (etc) en de aanleuning is weg. Nou heb ik het idee dat dit komt omdat hij vroeger met zoveel druk in zijn mond gereden is, dat hij daarom met een losser contact 'de weg sneller kwijt raakt'. Hij is goed te rijden op je zit en is verder hartstikke braaf. Als ik aan een halstertje rijd is er verder ook niks aan de hand qua snel 'gestrest'.

Op het moment rijd ik met een dubbelgebroken bit, waar hij vaak erg heftig op bijt. Dit is in mijn ogen een stukje protest, poging tot dat ding eruit te krijgen. Dat is de reden dat ik eraan zit te denken om op bitloos over te gaan. Nu is mijn vraag aan jullie of dit zin heeft, of dat ik op zoek moet gaan naar een ander bit (of misschien iets anders?)? En als jullie voor bitloos zijn, wat voor hoofdstel dan?

Ik ben benieuwd Lachen

Dani_

Re: Ander bit of toch de sprong naar bitloos maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:38

Waarom zou je met bit rijden terwijl je je af vraagt of ie er onder lijdt?

Tuurlijk heeft bitloos rijden zin!
Een bit is nooit nodig! Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:41

ja, wat verwacht je, ik gok dat iedereen die voor bitloos is hier natuurlijk gaat zeggen dat je bitloos moet doen (ik ook Knipoog ), en dressuurwedstrijd mensen van niet. je mag bitloos namelijk niet op wedstrijden starten. ik zou zeggen: probeer het gewoon eens uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:51

Ik rij geen wedstrijden dus daar zal het niet aan liggen Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:04

Wat wil je uiteindelijk doen met je pony? En wat doe je nu? Heb je les?
Als je dressuurwedstrijden wilt gaan rijden, zul je de pony met een bit moeten kunnen rijden, simpel geval van regels. Dan kun je dus een ander bitje proberen, maar soms (vaak Knipoog ) is het ook met goede les op te lossen.
Wil je sowieso bitloos gaan rijden en heb je geen ambities richting Z-dressuur of meer, dan hoeft niets je ervan te weerhouden om te gaan experimenteren met bitloze optomingen. Wat voor jullie als combi het beste werkt, zul je toch zelf moeten uitproberen.

Het klinkt alsof je inderdaad een gevoelige pony hebt, dat betekent dat als je met bit wilt rijden, jij heel subtiel met je handen moet kunnen zijn. Je wilt namelijk bereiken dat je pony zelf het bit aanneemt en naar je hand toekomt. Als jij te hard bent in je hand (dit is erg relatief), zal de pony er niet naartoe willen komen uit angst en onzekerheid. Als je te "zacht" bent in je hand heeft je pony er niets aan, dan valt er niets aan te nemen. Dit is dus een heel subtiel spel, waarbij goede les onontbeerlijk is. Maar ook als je bitloos wilt gaan rijden, zou ik bij zo'n pony zeker les adviseren. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:37

Ik heb goede les, dus daar ligt het niet aan! Rij verder geen wedstrijden en heb absoluut geen amibitie, dus dat is geen probleem Lachen

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:41

Het lijkt me toch dat als het met bit niet gaat en het probleem bitloos over is dat er rij technisch nog het 1 en ander te verbeteren valt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:41

Dan zou ik zeggen, probeer eens wat uit Haha!
Enne @sporter, er is altijd en bij iedereen rijtechnisch wat te verbeteren. Dat houdt het ook leuk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:32

sporter schreef:
Het lijkt me toch dat als het met bit niet gaat en het probleem bitloos over is dat er rij technisch nog het 1 en ander te verbeteren valt.

Verklaar je eens nader? Verward
Het kan juist een teken zijn dat er anatomisch gezien beter geen bit in die mond kan, of dat er iets met het gebit is waar het paard hinder tot pijn van ondervindt met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:35

Als ik kijk naar zijn verleden zou ik ook geen bit meer in mn mond willen. Hij werd naar beneden gedwongen en voor zo';n gevoelig beest lijkt me dat traumatisch kunnen werken. Met een halstertje voelt hij ontspannender aan dus kan me voorstellen dat bitloos een vooruitgang zou kunnen zijn...

Enneh sporter; er valt héél wat te verbeteren rijtechnisch ja Haha! !

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:37

Mits er medisch niks aan de hand is, hoor je je handen gewoon stil te houden. Rijde doe je met je zit en benen. En natuurlijk vind het ene paard het 1 fijner als het ander maar als je grote verschillen merkt dus met bit en zonder dan rij je gewoon te veel met je handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:54

sporter schreef:
maar als je grote verschillen merkt dus met bit en zonder dan rij je gewoon te veel met je handen.

Vooroordeel nummer 1.

SandraL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:37

Ik heb vandaag voor het eerst bitloos gereden op m'n verzorgpony, ik was er altijd heel sceptisch over, maar het was echt een verrassing! Hij liep veel ruimer, lekker in de aanleuning en veel minder spanning/rug wegdrukken etc. Je zag met bit in bij hem altijd de tong tussen z'n lippen door komen en hij kwijlde altijd (niet te verwarren met schuimen). Paardentandarts heeft gezegd dat hij met bit in z'n tong waarschijnlijk niet goed kwijt kan en niet zo goed kan slikken. Het proberen is het dus zeker waard, zeker als je net als wij toch geen wedstrijden gaat starten, succes!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:44

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Ik ben zelf ook met bitloos begonnen bij mijn jonge paardjes, ze zijn bijna 4 allebei. En het gaat echt super goed. Beter zelfs dan met bit! Ik rijd met de ene pony, met een halster hoofdstel sidepull van biothane. En de andere pony rij ik met een crosslink neusriem die je gewoon vast maakt aan je eigen engelse hoofdstel. Of western kan aan allebei. Succes Haha!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:00

JoviBan schreef:
sporter schreef:
maar als je grote verschillen merkt dus met bit en zonder dan rij je gewoon te veel met je handen.

Vooroordeel nummer 1.

Klopt helemaal, maar vandaar dus mijn opmerking Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:30

sporter schreef:
Klopt helemaal, maar vandaar dus mijn opmerking Knipoog

Welke opmerking bedoel je?
Volgens mij schreef je dat wanneer het bitloos fijner/beter gaat dan met bit, dat er volgens jou dan rijtechnisch nog het één en ander te verbeteren valt en er dan volgens jou te veel met de handen gereden wordt.
Waarop mijn reactie was dat dat een groot vooroordeel is (betekent dus: niet waar is).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:28

ik zou het gewoon eens proberen!
op paardnatuurlijk staan meerdere bitloze optomingen vermeld.

vandaag ga ik ook voor het eerst bitloos proberen te rijden.
wie niet waagt,wie niet wint.

veel plezier en succes!