Ik heb sinds een jaar een onwijs gave pony. Het is een slimme 14 jarige NRPS die niet altijd even fijn gereden is.
Hij is erg flexibel en erg gevoelig, wat vaak als gevolg heeft dat hij te snel uit de ontspanning is. Kantel je hand iets teveel, doe je hand net te snel naar voren (etc) en de aanleuning is weg. Nou heb ik het idee dat dit komt omdat hij vroeger met zoveel druk in zijn mond gereden is, dat hij daarom met een losser contact 'de weg sneller kwijt raakt'. Hij is goed te rijden op je zit en is verder hartstikke braaf. Als ik aan een halstertje rijd is er verder ook niks aan de hand qua snel 'gestrest'.
Op het moment rijd ik met een dubbelgebroken bit, waar hij vaak erg heftig op bijt. Dit is in mijn ogen een stukje protest, poging tot dat ding eruit te krijgen. Dat is de reden dat ik eraan zit te denken om op bitloos over te gaan. Nu is mijn vraag aan jullie of dit zin heeft, of dat ik op zoek moet gaan naar een ander bit (of misschien iets anders?)? En als jullie voor bitloos zijn, wat voor hoofdstel dan?
Ik ben benieuwd

), en dressuurwedstrijd mensen van niet. je mag bitloos namelijk niet op wedstrijden starten. ik zou zeggen: probeer het gewoon eens uit?