Hoeveel doen jullie in de winter ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

Hoeveel doen jullie in de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 12:34

Hallo hallo ,

Ik vroeg mij af hoeveel jullie met je paarden doen in de donkere winter periode.
Met donker bedoel ik bij het natural houden staan ze in het weiland 24/7 , hebben jullie verder wel faciliteiten met verlichting ? hoevaak trainen jullie ? en komt dit allemaal goed uit met jullie dayjob ?
Ik werk gemiddeld 32 uur in de week , ben dus anderhalf dag vrij dan doe ik sowieso altijd wat overdag en in het weekend natuurlijk ook beide dagen. . . s'avonds zijn er bij mij helaas niet veel licht faciliteiten , wel eens doe ik wat in het weiland na het werk maar ik kan niet wachten tot de dagen weer langer worden Haha! en ik weer lekker s'avonds buiten kan rijden...

vaatwasser

Re: Hoeveel doen jullie in de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:37

Ik heb een verlichte buitenbak, dus ik train gewoon 5,6 keer per week

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 12:44

jah verlichte buitenbak is er bij ons ook , maar die is met dit soort weer klets maar dan ook kletsnat ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:47

Gelukkig ben ik tegenwoordig huismama en moet ik gewoon mijn dagen een beetje handig inplannen, dan kan ik aardig wat tijd aan hem besteden overdag. Ongeveer vier a vijf dagen per week kan ik sowieso overdag naar mijn paard en voor de overige dagen moet ik twee of drie keer in het donker 's avonds en dan doe ik dus niets met mijn paard. Straks in de zomer ga ik weer meer 's avonds dan overdag waarschijnlijk. Zie ik nu al naar uit!!! Haha!

Wij hebben wel verlichting in de buitenbakken, maar ik maak er nooit gebruik van. Ik ben liever in daglicht bezig met mijn paard. Die paar dagen dat er even niets kan, kan ik prima mee leven, hoor. Dan zie ik hem 's avonds wel even in het donker in het land. Heeft ook wel weer wat. Het fijne is dat hij zo dichtbij huis staat en ik hem toch even elke dag kan zien of ik nou tijd heb om meer te doen of niet. Ik zit meer met lastige weerperiodes (bv. als het veel regent), dat ik juist dan niet zoveel kan doen in die baggertroep daar. Knipoog Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:48

chicopicaro schreef:
jah verlichte buitenbak is er bij ons ook , maar die is met dit soort weer klets maar dan ook kletsnat ...

Bij ons vallen de buitenbakken erg mee na afgelopen week..... En onze roundpen is eigenlijk altijd droog, dus ik kan altijd lekker los werken met mijn paard. Maar over een paar maanden is het weer lente!! Dan begint de echt goede tijd weer, YESSS.... Go jij! Go jij!

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:49

Ik werk 40 uur in de week en ben dus afhankelijk van de avonduren. Ik heb een buitenbak zonder verlichting, maar die is te klein om in te rijden. Heb ik alleen voor het loslopen van de paarden. Ze staan bij mij overdag op een betonnen plaat (bij droog weer zet ik ook de bak open) en kunnen kiezen om rond te lopen of op stal te gaan staan. Rijden doe ik 's winters erg weinig, probeer wel buiten te gaan rijden maar dan moet het wel lekker droog weer. Zaterdags probeer ik wel te rijden. Longeren doe ik wel zoveel mogelijk, maar dan moet wel de bak droog zijn.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:50

mijn bak is verlicht en gedraineerd, ik vind het altijd heerlijk om 's avonds na een lange dag werken met dat beest in de buitenlucht bezig te zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:52

Is ook heerlijk.... Lekker buiten zijn samen met je paard.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 12:59

Nadya schreef:
Ongeveer vier a vijf dagen per week kan ik sowieso overdag naar mijn paard en voor de overige dagen moet ik twee of drie keer in het donker 's avonds en dan doe ik dus niets met mijn paard. Straks in de zomer ga ik weer meer 's avonds dan overdag waarschijnlijk. Zie ik nu al naar uit!!! Haha!

Same here , mijn paard staat ook wel vlakbij huis en ga wel vaak savonds naar hem toe effuh lekker knuffelen als ik overdag geen tijd gehad heb , verder probeer ik zoveel mogelijk te doen in mijn vrije tijd... Inderdaad het dit weer zit ook niet lekker mee maar probeer er het beste van te maken , zomer periode ben ik en ook mijn paardjes op het gelukkigst Tong uitsteken hihihihi

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:17

Ik vind het voorjaar/zomer ook het fijnst, hoor, maar in de winter zijn er gelukkig ook een hoop goede dagen. Als het weer te warm is van de zomer, kan ik ook niet veel doen met mijn paard. Tong uitsteken Knipoog
Als ik nog denk aan de meer dan 30 graden dagen van afgelopen zomer, dan houdt het werken toch ook vrij snel op bij ons.....

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 13:25

en als het goed is brengt aankomend weekend van die mooie dagen ik kan niet wachten , zit op het moment ziek thuis maar hoop me dan een heel stuk beter te voelen zodat we lekker eventjes het bos in kunnen Haha!

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:53

ik rijd hem 6 keer per week, waarvan 4 keer s`avonds. ik heb me vader heel lief aangekeken van de zomer en die heeft voor mij verlichting bij de bak neergezet. Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:50

Ik heb de luxe van een binnenbak, dus ik ben er eigenlijk niet minder dan in de zomer, normaal gesproken.
Maar op dit moment verbouwen we ook nog een huis in de vrije uurtjes, dus tsja...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:38

Ik doe net zo veel als in de zomer, hooguit wat minder grondwerk door natte bodems. Maar erf - drafbaan - eb-en-vloedbak zijn het hele jaar begaanbaar. Ik heb ook bewust voor een locatie voor mijn paarden gekozen waar je het hele jaar kan werken Lachen. Overal is verlichting, en er is ook nog eens een kleine binnenbak aanwezig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:03

chicopicaro schreef:
Hallo hallo ,

Ik vroeg mij af hoeveel jullie met je paarden doen in de donkere winter periode.
Met donker bedoel ik bij het natural houden staan ze in het weiland 24/7 , hebben jullie verder wel faciliteiten met verlichting ? hoevaak trainen jullie ? en komt dit allemaal goed uit met jullie dayjob ?
Ik werk gemiddeld 32 uur in de week , ben dus anderhalf dag vrij dan doe ik sowieso altijd wat overdag en in het weekend natuurlijk ook beide dagen. . . s'avonds zijn er bij mij helaas niet veel licht faciliteiten , wel eens doe ik wat in het weiland na het werk maar ik kan niet wachten tot de dagen weer langer worden Haha! en ik weer lekker s'avonds buiten kan rijden...

1. wachten tot het weer zomer wordt, maar dat helpt meestal niet dus dan volgt:
2. met een mijnwerkerslamp op je hoofd je paard uit het weiland vissen, op je snuit gaan in de modderige oprijlaan, mopperen, je paard in reflectiespul heisen

Het is jammer dat nu het vaak nog niet mogelijk is om je paard natural te houden en toch de luxe van verlichting en binnenbakken te hebben.

Her en der zie ik wel wat pensionstallen verschijnen die ook schuilstal mogelijkheden aanbieden voor klanten, (maar die zitten dan weer te ver weg van hier)

Dus voorlopig doe ik het wel met duisternis en geen bak. Voordeel is wel dat wij geen stalgenoten hebben en dus ook geen geroddel en gezeik Haha!

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:40

hahaha , ik neem ook wel eens een zaklamp mee inderdaad alleen vind mijn paard dat alles behalve prettig , en het uitglijden in de modder komt me ook bekend voor , maar verder zijn we wel heeeeeeeeeel gelukkig hoor ! zeker dit weekend hahaha
Laatst bijgewerkt door chicopicaro op 10-02-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:14

Nadya schreef:
Is ook heerlijk.... Lekker buiten zijn samen met je paard.

Go jij! Go jij!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:15

Te weinig... Ook dankzij 2 kleine kinderen heb ik op het moment (te?) weinig tijd om met mijn paard bezig te zijn. Wel staat ze op het moment van ca 10:00 's ochtends tot ca 17:00 's middags in het land met een koppel andere paarden. Het is een giga-groot stuk en ze geven elkaar behoorlijk beweging. Dat scheelt weer enorm!
Straks als het langer licht blijft is het idd ook voor mij weer makkelijker om 's avonds nog wat te doen.

Ik kan echt uitzien naar de tijd dat ook de jongste naar school is (wordt in april 3, dus nog ruim 1 jaar) en het ook weer 's winters makkelijker wordt om wat overdag te gaan doen.

Mijn grote droom is om over ca 3 jaar een eigen stukje grond te hebben (vlak achter ons huis kunnen we wat kopen, moeten alleen nog flink sparen), is dan niet heel groot, maar ruim genoeg voor een schuilstal+uitloop, kleine paddock/round-pen?? en stuk weiland.

Hmmm, toekomstdromen......

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:16

Ik werk 36 uur maar heb gelukkig wel verlichting bij de stal/bak. Ik rij dus ook gewoon ongeveer 6x per week, zoals ik in de zomer ook doe. Mijn paard is ook niet echt geschikt om een paar dagen te laten staan, wordt ze veel te heet van!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:18

Ik werk niet, en heb ze ook lekker aan huis staan. Ik doe er drie per dag, dan wandel ik veel en rijd ook af en toe. En ik geniet elke dag van mijn 3 lieve meiden!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:07

Arabesk schreef:
1. wachten tot het weer zomer wordt, maar dat helpt meestal niet dus dan volgt:
2. met een mijnwerkerslamp op je hoofd je paard uit het weiland vissen, op je snuit gaan in de modderige oprijlaan, mopperen, je paard in reflectiespul heisen

Het is jammer dat nu het vaak nog niet mogelijk is om je paard natural te houden en toch de luxe van verlichting en binnenbakken te hebben.

Her en der zie ik wel wat pensionstallen verschijnen die ook schuilstal mogelijkheden aanbieden voor klanten, (maar die zitten dan weer te ver weg van hier)

Dus voorlopig doe ik het wel met duisternis en geen bak. Voordeel is wel dat wij geen stalgenoten hebben en dus ook geen geroddel en gezeik Haha!

Hier niet veel anders..

40-urige werkweek Knipoog "s avonds dus inderdaad met een lamp op je kop naar de paarden, kijken of alles er nog staat, aaitje, kriebeltje en weer naar huis. In het weekend af en toe een kort ritje door de wei (12 hectare) ivm met mega wintervachten.

Ook wij hebben geen bak, geen verlichtig.

Gelukkig is het nu al een stuk langer licht en kan ik nu ook doordeweeks 's avonds de schuilstal uitmesten Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:02

Ik heb geen bak,ik rij dus altijd buiten in het bos,of op de hei.
In de winter rij ik veel minder dan in de zomer.
Mede door de moddervacht,het donkere weer,en de bevroren ruiterpaden.
(en ik heb het snel koud)
Ik rij wel,alleen niet zoveel als in de zomer.
Ik werk alleen smorgens,dus kan ik smiddags naar de paarden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:19

Mijn paard staat ook 24/7 op de wei. Ik rij wel als het licht regent, maar als het met bakken naar benden komt, rij ik niet. Ik kan een bak gebruiken die 10 minuten verder staat (buiten). Maar meestal rij ik gewoon in de bossen omdat ik dat veel leuker vind.