Veulens enten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zaranka

Veulens enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 00:06

Wat vinden jullie (naturals) van veulens enten ?
Ik ben benieuwd of er mensen tegen het enten van veulens zijn.
Ik heb mijn twijfels er een beetje over, is het niet beter om zelf een goed immuumsysteem op te bouwen.
Ik weet dat bij het enten van (kleine) kinderen daar wel een discussie over is.

(mijn paard is overigens wel geent)

Anoniem

Re: Veulens enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:59

Ik heb altijd begrepen dat veulens via de moedermelk de eerste maanden beschermd zijn.

Persoonlijk ben ik niet voor het enten van jonge veulens om die reden (moedermelk), en meestal worden mijn verzorgpony's voor het eerst ingeent als ze voor het eerst naar de keuring moeten, dus als ze 2,5/ 3 jaar oud zijn.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 13:44

Bedankt voor je reactie.
Krijg je daar geen gedonder mee bij de keuring als ze hun eerste 2/3 jaar niet zijn ingeent ?
Worden jullie paarden na de keuring wel consequent weer geent ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:48

Die van mij doen het ook prima zonder entingen en ik heb het idee dat ze daar ook een beter imuumsysteem van krijgen inderdaad, ook de volwassen dieren worden bij mij niet geent, maar ik rijd dan ook geen wedstrijden en doe ook geen keuringen met ze lopen..

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:22

En de veulens ent jij ook niet ? Ook niet tegen tetanus ?
En waarom ent jij niet, slechte ervaring met enten ?

Ik ben benieuwd of het kwpn en knhs dat accepteerd als je de eerste 2/3 jaar niet ent.. Mag je daarna als je op 3 jarige leetijd de basisenting etc geeft gewoon naar de keuring, en wedstrijden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:24

Ik ent ze tegen niks, ook de veulens niet..
Ik ken veulens die wel en niet geënt worden en in de gezondheid maakt dat verder helemaal geen verschil..
Ze kirjgen bij mij dan wel bijvoeding tegen die veulenziekte OCD geloof ik dat die heet.. Maar meer niet.. Vind het een beetje onnodig eigenlijk, in de natuur worden ze ook niet geënt dus waarom hier wel? Maar zo denk ik ook over dekens en ijzers e.d.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:25

die van mij was niet geënt als veulen. ook geen veulenprikje gehad. ik ent haar nu wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:01

Zaranka schreef:
Bedankt voor je reactie.
Krijg je daar geen gedonder mee bij de keuring als ze hun eerste 2/3 jaar niet zijn ingeent ?
Worden jullie paarden na de keuring wel consequent weer geent ?

Nee, ze worden voor ze op die keuring komen eerst 2 keert geent, daar is nooit iets over gezegd. Volgens mij is het dan ook goed, maar ik weet niet zoveel van die instanties en wat ze precies eisen.

De pony waar ik altijd wedstrijden mee reed werd daarna steeds weer geent, nu al een paar jaar niet meer. De anderen ook niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:52

absoluut voor enten! Sommige ziektes zijn gewoon te erg en kun je maar beter je paardje tegen beschermen. Tetanus wil je echt niet bij je veulen. Voor alle andere ziektes kan evengoed een prima weerstand worden opgebouwd. Dat staat verder los van elkaar.

Net als chemisch ontwormen als het nodig is (je kan testen of het nodig is mbv mest-testen), met een stevig ontwormmiddel in een flinke dosering om resistentie tegen te gaan.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:58

wel enten, kan mezelf geen echte natural noemen, want ik woon niet op de prairie. de paarden hier in Nederland wonen gewoon te dicht op elkaar om zo'n risico te nemen! maar ik snap jou gedachte gang wel, zon klein beestje vol spuiten, dat is niet zomaar niets. maar toch laat ik het wel doen omdat de ziekte gewoon te erg is.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:57

Enten jullie de veulens dan alleen tegen tetanus, of ook influenza en rhino ?
En hoe veel keer per jaar ? Of om het jaar ?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:39

ik ent niet tegen rhino omdat dat hier naar mijn weten minder voorkomt en ik rij ook geen wedstrijden. ze staan thuis en dus ook niet op een manege of pension stal

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:59

ondanks dat mijn pony er steeds een beetje ziek van word ent ik elk jaar!

Nu mijn 9 maanden oud mini veulentje ook. In natuur overleven paarden met een slechte weerstand het niet.. wij moeten ervoor zorgen paarden met een slechte weerstand in leven te houden.

Of ik zo voor een enting ben weet ik niet, ik ben ook tegen de griepprik, want zoveel schijnt t niet te helpen, het richt vaak zelfs meer aan..

Maar ik zou het mezelf nooit vergeven moest 1 van mijn pony's overlijden aan influenza, dan zou ik t mezelf altijd kwalijk nemen dat ik ze niet heb geent.

Ik ben wel tegen krachtvoer, mara dat is iets wta mensen vaak dagelijks geven en dat richt veel meer aan dan 1 zo'n prikje..