Welke bitloze optoming voor dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Welke bitloze optoming voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 09:58

Ik heb al een aantal topics doorgelezen, maar ik kan nergens echt antwoord vinden op mijn vraag.

Iedereen zegt dat bitloos rijden hetzelfde is als met bit. Maar wil je serieus dressuurrijden, hoe zit dat dan met de druk? Dressuur met bit ben ik gewend om constant licht contact te houden met de paardenmond, dus dat er constant druk (of nouja druk wil ik het ook niet noemen) op het bit staat. Maar met veel bitloze optomingen (zoals die van ruitersportshop) kan je naar mijn idee niet constant licht contact houden, omdat de neus dan constant 'afgekneld' wordt. En dit is hetzelfde zo met de hackamore. Is het dus niet waar dat je een bitloze optoming hetzelfde kunt gebruiken als met bit?

Misschien is het een hele domme vraag hoor, maar ik vroeg het mij gewoon af. Omdat ik binnekort ook de overstap wil maken op bitloos, maar wil wel graag nog steeds de dressuuroefeningen in de bak kunnen doen (en wie weet in de toekomst ook wel eens starten als de KNHS de verplichting met bit rijden heeft afgeschaft). En dat wil ik wel meteen goed doen met de juiste bitloze optoming die daarvoor geschikt is. Het moet niet zo zijn dat een bitloze optoming minder fijn voor het paard is dan een bit in zijn mond.

Wie kan mij een duidelijk antwoord geven op mijn vraag?

nickyu

Re: Welke bitloze optoming voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:05

ik gebruikte een bitless briddle om te dressuren
het is wel de bedoeling zo licht mogelijk contact te hebben
in principe kun je met iedere bitloze optoming dressuren
ook bv een halsring Knipoog
kijk anders eens op deze site
daar staan diverse soorten bitloze optomingen
http://www.bitloos.nl/optomingen.html

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:08

Hallo,

Ik rij ook al een tijdje nu bitloos. Ik gebruik het Dually halster van monty Roberts. Dit halster heeft een inwerking op de neus, de druk gaat er meteen weer af als je de teugels loslaat of minder druk uitoefent. Ik heb meerdere bitloze optomingen geprobeert, waaruit ik concludeerde dat ze allemaal erg om strak om het hoofd van het paard blijven zitten. Dit lijkt mij echter niet fijn voor het paard.

Ik rij zelf dresuur matig met mijn paard. Het gaat super goed, net zoals met bit eigenlijk. Ik heb meestal een hele lichte druk op haar neus en ze reageert er perfect op. Ik hoop dat ik je een beetje verder geholpen heb!

Succes! Vork

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:25

Ik heb om deze reden en om nog meer redenen mijn eigen PmP bitloos hoofdstel ontwikkeld. Kijk maar even op mijn site.

De foto's van het hoofdstel zijn oud. De nieuwe versie van het hoofdstel komt nog.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:32

dat is idd een mooie combi tussen sidepull/halster/touwhalstersysteem en kaptoom
josien .. pablo ziet er overigens goed uit !

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:04

Hey Linda!

Het hoofdstel dat ik gebruik is echt een aanrader! Je weet dat ik niet echt van de buitenritjes ben, eigelijk alleen maar dressuur en springen. Ik rij nu dus sinds bijna 3 weken helemaal bitloos, Ordeal loopt er prima op! Het is even wennen maar je kan er echt heel goed mee dressuren. Ik had Ordeal binnen een week op het niveau waarop ik haar met bit had. Ben gewoon bezig met achterwaarts, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, en zelf het appuyeren begint ze nu op te pakken (vraag me af of het door het nieuwe hoofdstel komt).

En ik heb afgelopen maandag zelfs een klein sprongetje gemaakt (oke dat ging behoorlijk hard maar ja, Ordeal he?). Ik denk dat ik niet meer zo snel met bit ga rijden, tenzij blijkt dat hoger springen hiermee niet gaat lukken.

In mijn profiel staat er nog een foto van ordeal met het hoofdstel, ik heb het bij piaffe.nl besteld, incl. verzendkosten iets van 50,-- en de kwaliteit is prima!

Groetjes daan

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 21:41

Bedankt voor de reacties! Ik ben een stuk wijzer, ik denk dat ik toch voor die van de ruitersportshop ga, die heeft een fijne brede neusriem. En gewoon maar even kijken hoe ze erop reageert. Gaat het goed dan rijd ik ermee door, gaat het minder goed dan ga ik toch op zoek naar iets anders. Die Dually halster en anderen vind ik te veel op een halster lijken, dan heb ik het idee dat als ik mijn halster ombouw precies hetzelfde heb. En het oog wil eigenlijk ook wel wat (ja ik weet het ben een beetje muts daarin hihi).

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:15

Ik heb een lesklant die heel fijn op een hackamore rijdt. Ik zelf rijd wel eens bitloos met het hoofdstel van Emiel Voest. Gaat ook prima als je paard goed bekend is met wijken voor druk.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:04

[quote]dat is idd een mooie combi tussen sidepull/halster/touwhalstersysteem en kaptoom
josien .. pablo ziet er overigens goed uit !
dat is idd een mooie combi tussen sidepull/halster/touwhalstersysteem en kaptoom
josien .. pablo ziet er overigens goed uit ![quote]

Bedankt, ben ook blij met hem.