Nina rex, wat hebben jullie het ontzettend mooi voorelkaar!
Bij een inloopstal is het handig om goed te letten op voldoende dakoverstek en de windrichting waar de open kant op wijst. De meesten regen komt uit het westen en zuidwesten. Ons dakoverstek was niet lang genoeg, dus bij zuidwesterstorm regent het helaas naar binnen en wordt alles zeiknat. Ook biedt een dakoverstek meer schaduw als het erg zonnig is.
paardenmatrassen lijken me erg fijn, maar strooien aan de randen is eigenlijk wel belangrijk. Onze paarden plassen en poepen namelijk graag binnen. Vooral als het buiten erg nat is.
Voor jezelf is het ook veel fijner een stal uit te mesten dan een zeiknatte verregende paddock. Drollen vallen dan ook uitelkaar en het wordt snel 1 drekbende.
Als je nieuwe stallen moet bouwen is het inderdaad handig een ruime loopstal te hebben en dan er tegenover of ernaast nog een gewone box voor nood. Als je de inloopstal breed maakt, kun je er eventueel op simpele manier nog losse boxen van maken (wij hebben er met ketting en paniekhaken ronde boomstammetjes/balken tussen en voor gehangen vorig jaar toen we ze op moesten sluiten. Voldeed prima).
Het is voor wat betreft insectendruk en inregenen fijn als je een deels dichte inloopstal hebt, eventueel met kunststofrepen voor de opening.
Als je alle paarden een plekje wilt geven in de stal moet je ongeveer een gewone stalmaat aahouden per paard. Voor 4 paarden zou je met zo'n 5m d bij 8m b een heel eind moeten komen. Onze stal is 3 bij 6, maar omdat hij niet diep genoeg is staat het derde paard soms alleen met het hoofd binnen omdat hij zich er niet tussen druft te duwen. 
Gelukkig wisselen ze elkaar regelmatig af, maar zou ik het opnieuw bouwen, dan zou ik hem dieper maken zodat er 2 paarden achterelkaar in kunnen staan en ze elkaar binnen ook makkelijker kunnen passeren. Je hebt dan ook meer beschutting tegen insecten, zon en wind, en het kan minder inregenen.
Gaan jullie verhuizen Katja? Of gaan jullie het oude stuk herinrichten?