Loopstal vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Loopstal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 10:31

We zijn bezig met een huis waarbij we de paarden thuis kunnen stallen. Op dit moment heb ik de paarden de hele dag buiten maar gaan ze 's nachts op stal omdat ze anders niet droog kunnen liggen.
Als we toch iets nieuws gaan bouwen zou een loopstal met vrije uitloop een optie zijn.

Maar ik heb nog wel een paar vragen.

Ten eerste wat een geschikte afmeting is als we er 4 paarden in kwijt willen. En vooral ook dat de goot- en nokhoogte zou moeten zijn.

Ten tweede of iemand een suggestie heeft als we een keer een paard apart moeten zetten. Over 2 jaar komt onze hengst uit de opfok en die zullen we misschien eerst voor de keuring klaar willen maken voor hij eventueel gecastreerd wordt. Dus die zal tot die tijd apart moeten staan.

Iemand suggesties voor een uitloop waar ik op kan voeren voor het zandgedeelte komt.

En wat te doen met bodembedekking? Lees steeds vaker dingen over rubbermatten of van die bedden zoals koestallen gebruiken.
Zou natuurlijk ideaal zijn qua afvoer maar hebben mensen er ook ervaring mee dat de paarden het prettig vinden.

8nnemiek

Re: Loopstal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:47

Wij hebben een loopstal met rubberen matten. Het is makkelijk schoon te houden inderdaad. Mijn paard gaat er niet op liggen, die ligt eigenlijk alleen heel soms in het zonnetje buiten in het zand als het droog is.
Ik zou een grote loopstal maken, liever iets te ruim dan te krap, met daar achter nog een of twee kleinere stallen voor je hengst en als er eens een paard apart moet staan.
Een uitloop om te voeren zou van rubberen tegels/matten kunnen, maar ook van beton of tegels. Wij maken er eentje van stoeptegels, daar loopt het water makkelijk weg, en is goed voor de hoeven om geregeld op het harde te lopen. Maar paarden met ijzers zouden daar juist op gaan uitglijden.. Dus het is ook nog eens verschillend per paard..

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:15

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:54

Wij houden onze 4 (straks 5, veulen op komst Knipoog ) paarden eigenlijk op dezelfde manier. Lachen Mijn ouders hebben alles zelf moeten bouwen en aanleggen toen ze er 2,5 jaar geleden gingen wonen, dus alles is eigenlijk precies zoals we het willen!

Het stalgebouw is L-vormig en 75 m2, waarvan 50 (10 bij 5) het loopgedeelte van de paarden is, en de rest zadelkamer en wasplaats. Alle tussenwanden zijn gewone houten boxwanden met tralies en schuifdeuren, dus in geval van nood zijn de zadelkamer en evt. zelfs de wasplaats als box te gebruiken. Gewoon hup alles eruit halen, wat dingen van de muren schroeven en klaar.

Het loopgedeelte heeft 2 uitgangen van (ik dacht) 2,5 m breed. De goothoogte is ook zoiets, 2,5 m (en ons grootste paard is 1.74m). De nokhoogte is 5 meter dacht ik. Het stalgebouw is van hout, en afkomstig van Prubo. Heel erg tevreden over, je kunt zelf alles ontwerpen en het staat heel snel!
Als stalbedekking gebruiken we vlas, omdat het 1) veel minder mestafval oplevert, en 2) minder naar buiten wordt gelopen dan stro. Zaagsel vinden we stinken en dat wil ook niemand op zijn land hebben enzo.

Aan de stal grenst een bak/paddock (15 bij 30 dacht ik?) met zand. Hierin staan ook grote bakken waar altijd ruwvoer in ligt. Bij slecht weer hebben we (ook) bakken in de stal staan.
Ze krijgen 2 keer per dag krachtvoer, daarvoor wordt de stal dan in vier compartimenten verdeeld d.m.v. rolautomaten met koord.
Aan de bak grenst weer de huisweide (4000 m2), waar ze 's zomers 's nachts staan (momenteel niet i.v.m. te nat). Overdag gaan ze naar de grote wei (bijna 1 Ha) aan de overkant, ook nu in de winter. 's Nachts staan ze nu op het zand.

Een paar foto's:

Afbeelding

De loopstal (zo donker is het wel niet hoor, beetje rare foto Knipoog ):

Afbeelding

Zadelkamer annex noodbox:

Afbeelding

Wasplaats:

Afbeelding

Hier kijk je vanuit het paardengedeelte naar de rest, links zadelkamer (met erboven een hooizoldertje) en rechts wasplaats en uitgang:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:51

Nina rex, wat hebben jullie het ontzettend mooi voorelkaar!

Bij een inloopstal is het handig om goed te letten op voldoende dakoverstek en de windrichting waar de open kant op wijst. De meesten regen komt uit het westen en zuidwesten. Ons dakoverstek was niet lang genoeg, dus bij zuidwesterstorm regent het helaas naar binnen en wordt alles zeiknat. Ook biedt een dakoverstek meer schaduw als het erg zonnig is.

paardenmatrassen lijken me erg fijn, maar strooien aan de randen is eigenlijk wel belangrijk. Onze paarden plassen en poepen namelijk graag binnen. Vooral als het buiten erg nat is.
Voor jezelf is het ook veel fijner een stal uit te mesten dan een zeiknatte verregende paddock. Drollen vallen dan ook uitelkaar en het wordt snel 1 drekbende.

Als je nieuwe stallen moet bouwen is het inderdaad handig een ruime loopstal te hebben en dan er tegenover of ernaast nog een gewone box voor nood. Als je de inloopstal breed maakt, kun je er eventueel op simpele manier nog losse boxen van maken (wij hebben er met ketting en paniekhaken ronde boomstammetjes/balken tussen en voor gehangen vorig jaar toen we ze op moesten sluiten. Voldeed prima).

Het is voor wat betreft insectendruk en inregenen fijn als je een deels dichte inloopstal hebt, eventueel met kunststofrepen voor de opening.

Als je alle paarden een plekje wilt geven in de stal moet je ongeveer een gewone stalmaat aahouden per paard. Voor 4 paarden zou je met zo'n 5m d bij 8m b een heel eind moeten komen. Onze stal is 3 bij 6, maar omdat hij niet diep genoeg is staat het derde paard soms alleen met het hoofd binnen omdat hij zich er niet tussen druft te duwen. Schijnheilig
Gelukkig wisselen ze elkaar regelmatig af, maar zou ik het opnieuw bouwen, dan zou ik hem dieper maken zodat er 2 paarden achterelkaar in kunnen staan en ze elkaar binnen ook makkelijker kunnen passeren. Je hebt dan ook meer beschutting tegen insecten, zon en wind, en het kan minder inregenen.

Gaan jullie verhuizen Katja? Of gaan jullie het oude stuk herinrichten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:12

Dat ziet er echt geweldig uit bij Nina OK dan! . Je hebt het precies zoals ik het zelf ook zou doen.

Ik zie dat je van die plastic flappen voor de ingang hebt hangen..dat is ook een mooi systeem.
Bij mij op stal leuren we met 2 deuren die met een harde storm nog wel eens dichtwaaien ....ik ga dit eens laten doorschemeren op stal. Misschien zien ze er wat in.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:15

Bedankt, we zijn er zelf ook supertevreden mee! Haha! Toen mijn ouders gingen verhuizen en de paarden aan huis zouden krijgen wilden ze eerst nog gewoon boxen bouwen voor 's nachts, maar ik heb ze gelukkig om kunnen praten en daar zijn ze nu erg om. Want het is gewoon ideaal zo, de paarden voelen zich helemaal happy. Lachen
Het voordeel op die plek was ook dat er eerst nog oude schuren stonden die daarna (door de vorige eigenaar) afgebroken werden en gesaneerd. Dus de paarden hebben eerst een hele tijd een oude materiaalschuur als loopstal gehad. En zo hadden mijn ouders en ik tijd om alles te bekijken en te bedenken hoe we het precies wilden. En zo is het uiteindelijk ook geworden.

Die plastic flappen zijn inderdaad ideaal, ze houden de ergste wind buiten maar doordat ze een beetje flapperen heb je toch gewoon ventilatie. Pling Het duurde wel even voor de paarden er doorheen durfden, steeds een flapje erbij hangen en opbouwen, maar nu zijn ze het gewend en rennen ze er zelfs doorheen. Rolleyes Wij hebben ze van Tackroom, www.tackroom.nl . Die hebben sowieso leuke spullen voor buitenpaarden.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:44

Thuis en op stal heb ik een gedeelte van het oppervlak met ecorasters belegd(voorkomt het stuklopen )- de harde plastics ecorasters zijn duurzamer en beter bestand tegen het gewicht van de paarden. De rest zijn wij aan het beleggen met oude trottoirbanden. ( Deze zijn zwaar , maar als ze eenmaal liggen , is het voor de winteruitloop een uitkomst)
Momenteel kunnen wij twee paarden bij huis hebben , als de opstelling optimaal is , zouden dat er vier kunen zijn. Waarbij er dan bij nat weer een looproute is , en dit niet verbonden is met de zandpaddock) Foto voor impressie zie mijn profiel (waarbij het gedeelte wat bestraat is driemaal zo groot is als op de foto)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:36

Heel erg mooi Nina!
wat boffen jouw paarden!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 15:05

Was dit topic even uit het oog verloren. Bloos

Alsvast heel erg bedankt voor alle duidelijke tips daar kan ik weer wat mee.

JoyceB: We hebben een huis op het oog waar we de paarden bij huis zouden kunnen houden. (nu staan ze bij m'n vader)
Maar er zijn nog een hoop onzekerheden wat betreft alle vergunningen dus is het belangrijk dat we vast plannen maken en dan gaan vragen wat er mag.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:11

Poeh ik heb zoveel te vertellen over je vragen maar kan die nu niet beantwoorden, ik vertel het je zo snel mogelijk Lachen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:11

Wow nina_rex, dat ziet er super uit!
Maroush staat met nog 6 paarden op een verhard gedeelte met 3 overdekte schuilplekken: 1 stal met rubbermatten en 1 met zand en 1 stuk dat alleen een overkapping heeft. Liggen doen ze over het algemeen geloof ik in het zand (met goed weer in de bak en anders in de 'stal'), de rubbermatten gebruiken ze vooral om onder te schijten Nagelbijten / Gniffelen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:16

Ziet er idd super uit Nina!
Die flappen vind ik idd een top-idee! Had zelf ook al eens zitten denken hoe wij dat tzt misschien zouden moeten oplossen....

Persoonlijk zou ik denk ik ook voor een uitloop met betonnen tegels gaan. Gewoon de vloer van de stal iets door laten lopen. Goed schoon te houden, je hoeft zelf niet door de bagger heen en paarden hebben ook een plek uit de modder.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:22

als ik jou was zou ik in elk geval 1 box maken voor de hengst maar ook evt voor een zieke ofzo. je weet nooit!