wortels schadelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

wortels schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 08:38

Ik denk niet dat het hier goed staat, maar omdat ik het hier in een topic ben tegengekomen...

Vraagje uit nieuwsgierigheid: zijn wortels schadelijk? Hoe zit dat juist met het fructaan?

Mijn paard en het shetje dat erbij staan hebben namelijk enkele dagen geleden 20kilo wortels opgegeten (zeg maar gerust verslind Haha! ) omdat ze de deur nr de opslagplaats hadden geforceerd en al de wortels daar dus lagen... Kan dit een schadelijke bijwerking krijgen? (ze mesten normaal, mss een beetje platter dan anders)

ellepel

Re: wortels schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 08:57

als ze goed hebben bewogen na die tijd hebben ze het vast wel allemaal verteerd en opgebruikt.
denk dat voor een keer het geen kwaad kan Knipoog

als ze nou dagelijks zoveel eten kan het wat laxerend werken en dan vraag ik me inderdaad af of het allemaal wel zo gezond is,maar moet voor een keertje best kunnen dacht ik .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 09:04

Aha, ok, tsjah, ze lopen heel de dag (en nacht) op wei, zijn allebei 5 jaar, dus ze bewegen een heleboel Knipoog

Dacht zelf ook: oh, zit alleen water en wat suikers in, maar blijkbaar is fructaan dus wel niet zo goed?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:41

Wortels kunnen in grote hoeveelheden schadelijk zijn, zeker voor paarden met bepaalde gevoeligheden. Bijvoorbeeld paarden die al eens hoefbevangen zijn geweest, mag je niet veel wortels voeren en ook bij paarden met huidproblemen is het verstandig om voorzichtig te zijn met wortels.
Maar als je paardjes gewoon vrolijk rondlopen en niet aan de spuitpoep zijn gegaan, zal het wel meevallen.

Hopelijk heb je wel de deur naar je voeropslag steviger gemaakt, want herhaling lijkt me niet zo'n goed idee Knipoog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:13

heej ff een vraagje tussendoor Knipoog
ik snij de wortels altijd omdat er twee jaar geleden een paard in een hele wortek is gestikt!
doen jullie dat ook??? Haha!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:22

Een paard stikt eerder in een klein stukje wortel dat in een grote wortel hoor! Je kunt de wortels beter is zijn geheel geven.

Overal waar je TE voor zet, an schadelijk zijn. Ik voer iedere dag een emmer wortels en hij vind het heerlijk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:37

Wortels snijden? Geen haar op mijn hoofd die er over denkt. Slechte plekken snij ik wel weg, maar verder ga ik niet. Kleinere stukjes en kleine wortels zijn veel meer een risico dan gewone grote penen. Ik vind het juist een geweldig geluid als ze zo lekker schrapen aan een grote wortel Vork

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 13:01

bedankt voor de reacties!

Deur is inmiddels hersteld Knipoog Wat is dan ong. een max. per dag, want normaal kregen ze toch wel een 5tal wortels per dag, teveel?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:14

Voor een normaal gezond paard is dat een heel normale hoeveelheid. Er zijn genoeg mensen die wel meer voeren en dat is ook geen probleem. Normaal verbruik van wortels is tot een zak per week per paard, veel mensen die ik ken doen een halve zak per week per paard.
Voor een paard dat bepaalde gezondheidsproblemen heeft kan het wel teveel zijn, maar dat lijkt me in jouw geval duidelijk niet aan de orde Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:36

ik leg wortels altijd op de grond, dan bijten ze er zelf wel stukken van af

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:41

@Waratje: nee, gezondheidsproblemen zeker niet, vooral een heel snelle spijsvertering Haha! wat die allemaal naar binnen propt, en hij is niet moddervet ofzo...

Ik leg de wortels ook altijd op de grond.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:08

Waratje schreef:
Wortels snijden? Geen haar op mijn hoofd die er over denkt. Slechte plekken snij ik wel weg, maar verder ga ik niet. Kleinere stukjes en kleine wortels zijn veel meer een risico dan gewone grote penen. Ik vind het juist een geweldig geluid als ze zo lekker schrapen aan een grote wortel Vork

ja maar hoe groter hoe minder sneller ze er door kunnen stikken Knipoog
want als het kleiner is slikken ze het gewoon door maar hele grote dat blijft juist hangen toch??
en waarom heb ik dan nog nooit gehoord dat er met gesnede stukjes een paard is gestikt en wel met hele penen??
en mijn pony is behoorlijk gretig en wil ze het liefst allemaal gelijk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:45

Dan zoek je voor die pony lekker grote penen uit, moet hij moeite op doen en heeft hij langer nodig om het op te krijgen. Zit alleen maar voordelen aan Knipoog
Wel zorgen dat je de penen op de grond legt en dan pas de pony toestaat om eraan te beginnen. Het grootste risico dat er iets mis gaat is als ze de wortel in de lengte pakken en dan proberen de hele peen naar binnen te schuiven. Als de penen liggen, pakken ze ze over het algemeen op de breedte of bijten ze de penen door.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:20

ja maar dat doet zij juist daarom snijen we de wortelen en dat is totaal géén moeite !!!

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:47

wortels snijden doen wij ook nie meer, een paar jaar terug is een drachtige merrie van ons overleden aan een accute koliek Huilen
Later is gebleken dat eerder een stuk wortel waarschijnlijk het darmstelsel tijdelijk heeft geblokkeerd waardoor een zwakke plek is ontstaan...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:50

Je mag nooit ronde plakjes wortel geven. Die kunnen precies vast komen te zitten. Je kunt ze geheel voeren of door de lengte snijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:26

Ik heb ooit eens geleerd dat wortels voor spierafbraak zorgen, maar mijn oudje is wel verslaafd helaas, SUIKER!
Maar goed ze krijgt gewoon wat wordtels smorgens en de andere ook.