Is er heel toevallig iemand op bokt die het bitloze hoofdstel heeft wat ze aanbiedt op haar website paardenmetplezier.eu???
Ik zou graag jullie ervaringen horen, dus ik hoop dat iemand me iets kan vertellen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
snowdon schreef:Zit zijzelf ook niet op Bokt?
Een link naar haar website, waar jij op doelt, zou ook wel handig zijn.
maar Dan zou ik het toch eerst ff gewoon proberen met een halster, kijken of dat goed gaat.
Ilsje_ schreef:Nee dat begrijp ik ookmaar Dan zou ik het toch eerst ff gewoon proberen met een halster, kijken of dat goed gaat.
of misschien bij jou eigen zadelmaker informeren
, hoor. Heb diverse optomingen geprobeerd, maar ik ben (nog) niet tevreden over de ervaringen daarmee. Ik vind vaak de releases ronduit slecht of de hulpen niet goed doorkomen. Toen zag ik deze optoming tijdens mijn zoveelste speurtocht op internet en ik zou graag wat meer ervaringen willen horen. Ik geloof niet dat je deze optoming met een stalhalster kan vergelijken, hoor.
Ik begrijp je helemaal, en tegenwoordig zijn bij die stalhalsters die verbindingen van (iets van ijzer ofzo) ook zo groot!

soms toch niet echt genoeg in mijn handen. Ik wil niet hoeven "hangen" aan de teugels. Verder heb ik ze altijd los.

Ja, ik heb er bontjes om omdat ik niet zo van dat dunne leer houd. Maar zat al te denken op een of andere manier zo'n neusriem als die van de ruitersportshop eraan te maken ofo. Het zijn gewoon die 2 losse "wielen" en verder kan je het natuurlijk maken/doen zoals je wilt.
Citaat:Is er heel toevallig iemand op bokt die het bitloze hoofdstel heeft wat ze aanbiedt op haar website paardenmetplezier.eu???
Ik zou graag jullie ervaringen horen, dus ik hoop dat iemand me iets kan vertellen.
Hoi allemaal,
Is er heel toevallig iemand op bokt die het bitloze hoofdstel heeft wat ze aanbiedt op haar website paardenmetplezier.eu???
. We hebben ook al mailcontact gehad van de week en ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar de ervaringen van mensen die dit hoofdstel bij jou gekocht hebben.
), maar als ik straks ook meer dressuurmatig wil gaan rijden, loop ik tegen 'problemen' aan, vrees ik..... Overigens rij ik zelf voornamelijk recreatief, hoor, maar ik heb wel wekelijks les en wil daar graag toch verder mee komen, omdat het voor mijn paard goed is (en voor mijzelf ook).
). Ik ben ook erg blij met haar reactie!! HoeveAnsalo schreef:Hi Nadya, hier toch een 'ervaringsdeskundige'. Sinds 1,5 jaar rijd ik met het hoofdstel van Josien en het bevalt prima. Mijn Kwpn er van 16 jaar, had heel zijn leven met stang en trens gereden. Toen wij hem een kleine 2 jaar geleden kochten, hebben we bij Josien gelest met hem. Hij reageert prima hier op. Heeft lekker veel vrijheid (waar hij overigens geen misbruik van maakt). Ideaal vind ik, is dat je het hoofdstel op 3 manieren kunt gebruiken: teugels beiden aan de onderkant, teugels opzij aan de ringen, of met grondwerk de leadrope aan de bovenkant, op de neus.
Sinds een paar maanden heb ik een Criollo. Ook hij kwam bij ons met een Argentijns westernhoofdstel met stang. Met stang was hij niet te houden, en hij bleef maar 'vliegen' en weglopen voor het bit. Met het PMP hoofdstel loopt hij super ontspannen, is licht in de hand en de hulpen en wil niet meer wegrennen.
Dus, 2 paarden en 2x super met het PMP hoofdstel.
Bijkomend voordeel: ik rijd voornamelijk (lange) bosritten. Tijdens de pauze kun je de teugels aan het bovenste oog klikken, en je paard kan lekker grazen.
Succes, groeten, Anet
!! Heb inmiddels model 1 (omdat ik nog een jong paard heb) bij Josien besteld en wacht in spanning af. Ik heb inmiddels al wat meer enthousiaste reacties ontvangen en ik denk dat mijn paardje er ook blij mee zal zijn.

Jeddah schreef:Hier ist ie op Senna:
Hier is de link met ïnfo:
http://www.molekuer.de/index.html
Ik reed Senna altijd met een rijhalster, maar had daarme wanneer ze mega fris was en weg spurten wil bij elk opvliegend vogeltjesoms toch niet echt genoeg in mijn handen. Ik wil niet hoeven "hangen" aan de teugels. Verder heb ik ze altijd los.
Dit geeft toch een piep klein tikke hefboom zonder echt een hackamore te zijn ofzo. Verder is ze hiermee verbazingwekkend makkelijk nageefelijk te rijden omdat ze er ook niet op kan "hangen" door de tikke hefboom en vind ik hem dus ook voor dressuurmatig rijden fijner als die van de ruitersportshop.
Release is natuurlijk gelijk en je kan hem zo "scherp" maken als je wil. Je kan de onderste riem ook mét ketting kopen, en je kan hem ook zonder bontje gebruiken waardoor je natuurlijk veel minder ruis hebt.
En om dat dunne leer heb ik dan bont gedaan. En inderdada waar je de teugels aanklikt maakt ook nog enig verschil. 

Er loopt niks kruislings onder de kaken. Je moet het zien als een hackamore, maar dan zonder "stangen".