Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

aleida_thijs schreef:Waarom is een stalhalster af te raden om ermee te rijden? Omdat het niet van leer is, en dus minder zacht?
Ik rijd met een halster, ik zou niet weten waarom het niet lekker zou zitten voor een paard
laurahi schreef:Nou, ik heb op dit moment zelf geen pony en of paard.......
En ik verhuur weide aan mensen en op die paarden ga ik dan ook rijden, maar als die paarden hier maar een paar maanden staan ga ik daar geen bitloos hoofdstel voor kopen..... En als je aan de teugels trekt levert dat tegendruk op en gaat het paard waarschijnlijk nog harder rennen.....
laurahi schreef:Een halster lijkt mij nog beter dan een touwhoofdstel....

Riëtte schreef:Wat je ook kan doen, en dit is volgens mij veel veiliger: Een touwtje over het hoofdstel heen, door de lusjes van de frontriem, dan gekruisd onder de keel en kin door, de touwtjes door de lusjes waar de neusriem doorzit (zodat het niet kan verschuiven) en daar de teugels aan vast maken.
je kunt dan de eerste paar zonder problemen het bit laten zitten, gewoon voor extra zekerheid als je niet zeker weet wat je paard doet bitloos.
Deze manier van uitproberen kost helemaal niks, is eenvoudig, en veilig.