Grondwerk, hoe moet dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Grondwerk, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 14:51

hoi, naar aanleiding van mijn topic hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=161&t=886935

Is mijn vraag: hoe doe je grondwerk dan precies? Ik vind het tot nu toe nog een erg vaag begrip. Ik deed wel veel wandelen, en af en toe longeren, maar wat zijn goede oefeningen om mijn ijslander meer zelfvertrouwen te geven?

Andere tips aangaande ander topic ook zeer welkom!

ni3ki3

Re: Grondwerk, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:56

Google is op grondwerk..
Er zijn wel 100 manieren..
voor vertrouwen, voor rechtrichten, voor angsten, voor inrijden...
voor het rijden ben ik bezig met deze vorm van grondwerk: "http://nl.youtube.com/watch?v=4dZyr4i8I3s&feature=related"
Aan het begin al 2 tot 4 jarig paard heb ik heel veel gedaan aan het opjagen, lichaamstaal, paardbegrijpen, naar je toe laten komen, draven galopperen stappen op commando en ook het tempo daarin aangeven. Daardoor hebben we een band gekregen.
Dus het ligt er maar net aan wat wil je doen met je paard? wat wil je bereiken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:57

volg eens een weekendje grondwerk bij dressuurnatuurlijk.nl, kan ik je aanbevelen, ik heb er zelf ook veel van geleerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:02

Ik ben met grondwerk in aanraking gekomen door veel boeken te lezen en dvd's te bestuderen van o.a. Klaus Ferdinand Hempfling, Pat Parelli, Emiel Voest, Chris Irwin, Michael Peace en anderen. Daarnaast volg ik al heel lang diverse lessen en workshops om mijn lichaamstaal goed voor elkaar te krijgen. Iets wat je gewoon niet zomaar leert uit een boekje of van een dvd en als ik iets doe, dan ga ik ook voor het beste.
Maar goed, niet iedereen zal dat doen, hoor, ik dus wel..... Knipoog

Wat ik zelf doe met mijn jonge paard is los werken (longeren zonder lijn), maar met behulp van lichaamstaal. Het is de bedoeling dat ik mijn paard zo op mij ga richten dat ik hem alle kanten op kan bewegen in het tempo dat ik wil. Dus bv. stappen, draven, galopperen, halt houden, van hand veranderen, naar me toe komen en van me weglopen. Dit alles met zo min mogelijk druk en ik hoop het ooit met een knip van mijn vingers te kunnen bij mijn eigen paard. Daar streven we naar. Haha!
Ik vind persoonlijk dat als je dit echt goed wil kunnen, je begeleiding moet zoeken, omdat mensen meestal niet helemaal de juiste signalen kunnen geven naar het paard.

Verder kun je allerlei grondwerk oefeningen aan het (touw)halster gaan doen en daar is bv. het Parelli dvd-pakket wel handig voor om te bestuderen en te gaan doen met je paard (Level 1). Zo kun je je paard leren wijken voor druk, achterwaarts gaan, zijwaarts wijken etc. Is erg leuk om te doen.

Om je paard moediger te maken en te leren om zelf oplossing te zoeken in 'spannende' situaties kun je schrik-en obstakeltraining gaan doen met hindernissen, pionnen, stukken zeil, paraplu's etc. Natuurlijk kun je ook veel buiten gaan wandelen om hem verkeersmak en minder angstig te maken.

Dit even in het kort, hoor, hopelijk heb je zo een idee. Lachen

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:04

AHA, ik heb al eens zo'n cursus lichaamstaal, join-up ed gedaan.

Eigenlijk beheerst hij dit allemaal, ik zal hier misschien wat meer mee moeten blijven doen, al gaat het niet echt om mij, maar om mijn bijrijdster.
Obstakel trainingen ook gedaan, nergens bang voor, alleen voor ballonnen en trekkers...
Als ik ga, gaat hij ook.
Eerlijk gezegd weet ik niet of ik zin heb om er zoveel tijd in te gaan steken, dat ik hem beter gewoon na mijn zwangerschap lekker zelf weer op ga pakken, uit angst dat er nu meer verpest wordt dan goed gedaan. En hem nu zijn vakantie te laten vieren, nog zeker een half jaar.

Dilemma, dilemma

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:06

Monty Roberts ben ik dan zelf niet zo'n grote fan van (de man van de Join Up), maar jouw paard moet vertrouwen krijgen in degene die er op hem zit en hij moet vertrouwen krijgen in de situatie (het berijden). Hoe oud is Fafnir? Als je zelf rijdt heb je dan geen problemen?

Grondwerken is juist leuk als je zwanger bent. Knipoog

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:31

Fafnir is nu 9. Ik heb inmiddels geen problemen meer met hem in de zin van dat hij bang is, meer dat hij op sommige momenten heel moeilijk te stoppen is, als je hem dan inhoudt, met alle middelen die je hebt, stem, houding, en bit, dan loopt ie vaak gewoon door, het is soms een flink getouwtrek, en kost een heleboel kracht.
Maarja als je op de weg afkomt moet ie soms echt stoppen.

Waar dat vandaan komt, dat weet ik niet, hij heeft wel een hele geschiedenis hierin al, maar het feit dat ik zeg 'nu stoppen'' en hij zegt ' nee' dat weet ik niet, en krijg ik er moeilijk uit, al is het eigenlijk alleen een groter probleem als ik samen met anderen rijdt, alleen is hij bijna een engeltje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:35

Ik heb ook een paardje dat vrij moeilijk te stoppen is. Ik ben momenteel heel druk met centered riding en leer mijn jonge paard (hij is bijna 4, oersterk en er zit nogal een kop op, maar hij is ook erg lief Knipoog ) te stoppen op mijn zit. Ik rij daarbij ook nog eens bitloos (nog meer uitdaging) en ik oefen net zo lang met hem, tot het er goed in zit..... Al kost het me maanden, jaren, I don't care. Haha!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:07

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:29

Grondwerken is een manier om je paard vanaf de grond dingen te leren die in het zadel ook van pas kunnen komen. Een paard kan namelijk maar 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, omhoog en omlaag. Op het moment dat jij het paard al deze dingen kunt laten doen vanaf de grond, ben je al bezig met grondwerk. Dus het is niet simpelweg meelopen aan de hand en longeren. Het is onder andere het leren wijken voor druk. Naar voren, naar achteren, naar links, en naar rechts. Daarbij iedere kleine poging om aan je vraag te voldoen belonen.

Als je grondwerk goed doet, heb je er zeker profijt van als je op een gegeven moment dingen gaat vragen vanuit het zadel. Zijgangen die je aan de hand oefent, gaan vanuit het zadel makkelijker. Een paard dat uitvoerig is geconfronteerd met grondwerk (en daarbij wil ik benadrukken dat het dan wel goed moet gebeuren) is beleefd, goed opgevoed en respecteerd je persoonlijke ruimte. Hij zal niet over je heenwalsen, en je voorrang geven op het moment dat jullie samen door een deuropening moeten. Smid is geen probleem, trailerladen ook niet, en op het moment dat je nieuwe dingen in het zadel wilt doen waarbij je de voorbereiding al vanaf de grond hebt gedaan, heeft het paard minder moeite om het allemaal te snappen dan dat je het hele grondwerk hebt overgeslagen...

Hoe begin je aan grondwerk? Door een programma te volgen als dat van Pat Parelli, of Clinton Anderson. Of je schaft het boek aan van Inge Teblick: Grondwerk....

[NH] Grondwerk van inge teblick