wat voor krachtvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

wat voor krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 00:38

hallo,
ik maak dit topic omdat ik erachter wil komen wat voor 'krachtvoer' voor mijn paardjes geschikt is. hun huidige situatie:

24/7 op een grote wei (gras is nu zelfs nog niet op!), met aanvullend ruwvoer van mooie kwaliteit, en een liksteen. eens in de drie dagen verrijden we met de trekker een portie wortelen door de wei, en verder is er natuurlijk altijd vers drinkwater beschikbaar.

na het rijden (of met mijn pony: mennen, of met mijn veulen: spelen) krijgen ze meestal wat voer, als beloning. mijn oudste paard staat momenteel noodgedwongen op ijzers wegens een bijzonder slechte bekapping van enkele jaren geleden waarna de hoef maar niet wilde herstellen. hij krijgt hiervoor wat extra biotine bijgevoerd (halve porties ivm overdoseren wat weer tot nieuwe problemen kan leiden), wat ik door het voer vermeng.

momenteel maak ik gebruik van PAVO koeken, mijn kleine merrie krijgt maar een klein stukje met evt. wat wortelen, aangezien zij ook aan het afvallen is, mijn rijpaardje krijgt een halve koek, en twee handjes haver.

als ik niet rijd of alleen een rustig ritje maak (of wandeling, iig geen pittige training) krijgt mijn paard geen haver.
bij nieuwe oefeningen (grondwerk en VD) maak ik ook gebruik van voedselbeloningen, hiervoor heb ik voor de twee jongsten die nog in de groei zijn PAVO podo Grow, en voor de oudere LIGA brokjes. zou het beter zijn om dit te vervangen door iets anders? of kan het geen kwaad?

maar goed, echt veel krijgen ze dus niet, maar het is ook meer voor het idee, ze weten ook dat ze na het 'werk' wat krijgen, en dat bevalt goed. nu vraag ik mij af of het niet beter kan, ik ben ervan op de hoogte dat teveel haver zonder aanvulling de verhouding in voedingsstoffen scheef trekt, wat voor allerlei problemen kan zorgen. mijn dieren zijn goed in conditie, zweten amper en houden zowel langere buitenritten als kort&krachtig trainingen prima vol.
ik meen dat in de PAVO koek vrij veel suikers zitten, nou vraag ik me af of we het dan hebben over schadelijke vetmakers, of natuurlijke suikers zoals deze ook in voordroog, wortelen en gras voorkomen. en hoe zit dit met normale gepunte haver? qua eiwitten en suikers?

eigenlijk ben ik op zoek naar een arme brok of muesli, die smakelijk is en wel evt. aanvullende vitaminen bevat, maar geen suikers en eiwitten die mijn dieren geen goed doen. de haver weglaten kan natuurlijk zowiezo, maar mijn paard is er wel gek op dus als het geen kwaad kan mag hij best wat hebben na het werk.

wie o wie helpt mij aan het meest geschikte (perfecte?) beloningsvoer voor tijdens nieuwe oefeningen of na het werk?

Groetjes!

PS: de reden dat ik me hiermee bezig houd is dat ik de schade heb gezien die verkeerd voerbeleid mbt brok kan opleveren, bijv. zomereczeem. dergelijke problemen wil ik bij mijn eigen dieren ten allen tijde voorkomen.

Wildgirl

Re: wat voor krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:47

na het lezen van jouw stuk lijkt het mij toe dat jouw paarden het prima hebben, wat je eventueel kunt doen is de haver vervangen door een halve schep muesli met haver erin.
Dan krijgen ze toch iets meer mineralen en vitaminen binnen, verder zou ik iig niet meer gaan geven.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:13

Pavo Nature's Best muesli? Een muesli met een laag eiwitgehalte en suikerarm (normaal is ca. 6% suiker, Nature's Best maar 2%).
Er zit alleen geen haver in, maar ik denk ook dat je dat weinig tegen gaat komen in 'arme' brok of muesli.

Hier zijn de paarden iig gek op die muesli, ik denk dat het de wortelstukjes erin zijn die het hem doen Haha! er zit ook veel goed kauwbaar spul in zoals o.a. lucerne. Maar daardoor misschien minder makkelijk als beloning te geven.

Of Herbasan, ook van Pavo. Dat is ook een muesli met heel veel verschillende kruiden, suiker is iets hoger dan Nature's best, 3%, eiwit is dan weer lager. In Herbasan zit wel haver.
Mijn paard vindt Herbasan alleen niet lekker, er zit o.a. foenegriek in en dat blieft meneer niet.....
Laatst bijgewerkt door Supertje op 18-01-08 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:18

meer wil ik ze zeker niet geven, tijdens oefeningen aan de grond bijvoorbeeld heb ik wel wat in mijn zak, om onmiddelijk te kunnen belonen met iets meer dan alleen stem en aanraking. als extra motivator zeg maar. wat voor muesli zou dan geschikt zijn? ik heb een tijdje kruidenmuesli gevoerd ('de groene dierenarts' wordt die genoemd, maar goed volgens de fabrikanten van krachtvoeren heeft een paard 4 kilo brok en een half plak hooi nodig zo ongeveer), wat ze wel erg smakelijk vonden. ik geloof dat dit van Havens was.

@ supertje, de haver is niet echt nodig, mijn paardjes hebben energie zát (ja hoe is het mogelijk als je nagaat dat volgens de eigenaren van veel sportpaarden de dieren niet kunnen werken zonder krachtvoer), de reden dat ik voor haver koos is dat het van nature al in die vorm voorkomt, en veel structuur heeft, waardoor ze ook nog wat te kauwen hebben.

wat belonen betreft is muesli geen probleem, ik heb het in een heuptasje en kan zo een paar stukjes pakken tussendoor. mocht het lastig blijken dan kan ik ook nog stukjes wortel oid gaan nemen. is bij de Nature's Best muesli de verhouding verder 100%, dus zonder (verhouding herstellende) aanvullingen te gebruiken?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:22

Vorig bericht even aangepast, dacht even aan nog een andere muesli.

Beide die ik genoemd heb, Nature's Best en Herbasan zijn als volledig voer te gebruiken. Op http://www.pavo.nl kun je trouwens alle gehaltes nakijken.

Ik gebruik Nature's Best wel als aanvullend voer en beloning na het werk, mijn paard kan namelijk echt niet zonder krachtvoer, diverse keren geprobeerd, onbeperkt ruwvoer, zat gras etc., maar hij wordt broodmager zonder. Hij is helemaal doorgelicht, niets te vinden, bloedwaardes etc. zijn ook prima in orde, darmen werken prima en toch heel erg mager worden....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:26

pavo koeken zijn er in principe voor bedoeld als aanvulling van het weideseizoen.
Zo krijgen ze toch de benodigde vitaminen en mineralen binnen + wat extra energie.
Ze worden an ook veel aan de sobere rassen(ijslanders/haflingers) gegeven ipv brok.
1 koek per dag kan in principe geen kwaad voor paarden en stevige ponys, je kunt dit altijd halveren.
Verder kun je kiezen voor een muesli met of zonder haver, als ze geen extra energie nodig hebben zou ik de zonder haver pakken.
Voor de beloning zijn er nu ook snoepjes zonder suiker op de markt of geef gewoon een brokje basisbrok.
pas ook op met téveel wortels ivm fructaan(suikers) en waarom geef je je veulens extra supplementen?
In principe kunnen ze alles uit goed hooi en evt zo'n koek halen, beter wat te schraal dan te vet die kleintjes Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:44

Wildgirl schreef:
pavo koeken zijn er in principe voor bedoeld als aanvulling van het weideseizoen.
Zo krijgen ze toch de benodigde vitaminen en mineralen binnen + wat extra energie.
Ze worden an ook veel aan de sobere rassen(ijslanders/haflingers) gegeven ipv brok.
1 koek per dag kan in principe geen kwaad voor paarden en stevige ponys, je kunt dit altijd halveren.
Verder kun je kiezen voor een muesli met of zonder haver, als ze geen extra energie nodig hebben zou ik de zonder haver pakken.
Voor de beloning zijn er nu ook snoepjes zonder suiker op de markt of geef gewoon een brokje basisbrok.
pas ook op met téveel wortels ivm fructaan(suikers) en waarom geef je je veulens extra supplementen?
In principe kunnen ze alles uit goed hooi en evt zo'n koek halen, beter wat te schraal dan te vet die kleintjes Knipoog

als beloning geef ik nu idd een gewoon biksje, pavo liga, ook voor sobere rassen. inderdaad, ze krijgen wel wortelen (de paarden eens in de zoveel dagen, aangezien het nogal een gesleep is anders naar de hele kudde doen we het met de trekker, de ponies staan vooraan dus daar gooi ik één schep (=flinke kilo voor vier kleine ponies) bij in, tenzij ze al gehad hebben), maar zéker niet teveel vanwege de fructaan, die momenteel vooral voor de haflinger van m'n zusje gevaarlijk is, aangezien het beestje kampt met overgewicht.

mijn ponies krijgen allebei niets, de vierjarige loopt voor de kar en krijgt daarna een stukje pavo (kwart tot een derde, NMPRS pony) en een paar worteltjes (en dan dus 's middags met hooi voeren geen wortels meer), en mijn veulen krijgt helemaal niets, behalve op wandeling oid, dan heb ik altijd wel wat in de zak. voor de rest doet hij het met gras, hooi en een mineralenblok. hij groeit als kool en heeft energie genoeg!

het enige supplement wat ik nu geef is voor mijn rijpaardje, biotine voor zijn hoeven, aangezien die een beetje hulp nodig hebben.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:46

Oke ik dacht te lezen dat je je veulen ook extra bijvoerde, dit voerschema lijkt me super

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:53

Wildgirl schreef:
Oke ik dacht te lezen dat je je veulen ook extra bijvoerde, dit voerschema lijkt me super

hihi nee ik vond het al erg genoeg toen hij antibiotica moest (vuil in de long) en daarvoor extra voer moest hebben om het in te mengen toen ik hem net had. ik ben erg voorstander van het dier lekker paard laten zijn, en het voeren ook vooral zo te houden als het bij een paard hoort, maar ik wil ook niet dat ze tekort komen of dat ze door verkeerd voerbeleid last krijgen van bepaalde dingen. enne... ik MOET ze wel sober houden want als ik ze meer ga geven worden ze nog moddervet, en ik hou van normale paarden met evt een gezond grasbuikje maar níét met klotsende vetkwabben, hihi!

ik denk dat je het stukje over de Podo Grow bedoelt, ik heb dat nog staan van eerder, toen mijn veulen dus medicijnen moest. daar heb ik dit voer voor gekocht, maar het is nog niet op. ik geef dat, óf de pavo liga (voor mijn negenjarige, aangezien Podo Grow een brok is voor het groeiende paard) als beloningsdingetjes.

overigens, als ik menig mens moet geloven, doe ik mijn dieren ernstig tekort. Faram loopt zo'n vijf dagen per week, actief, en krijgt dus een stukje pavo en twee handjes haver op het moment, alleen na 'echte' training. volgens 'anderen' heeft hij zéker een kilo per dag nodig!
idem voor mijn NMPRS merrie (kruising shet, hoe snel die vet worden hoef ik niet te gaan vertellen), die krijgt dus een kwart tot een derde PAVO koek en een paar worteltjes, maar dat is zielig, ze moet toch energie hebben? (tja uit hooi en gras haalt een paard nu eenmaal geen energie... *zucht*)
en mijn veulen moet écht opfokbrok of veulenbrok hebben, half kilootje is voor een Welsh A wel goed. want hij moet wél groeien natuurlijk... jaja.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:58

maar goed de PAVO koeken zijn dus wel geschikt, maar een kruidenmuesli kan ook? ivm verhoudingen en voedingswaardes?
en de haver, zou het beter zijn om die dan gewoon weg te laten? ik geef het nu echt voor het idee omdat Faram het lekker vindt, en aangezien ik het heb staan...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:01

Achja heeeeerlij die mensen die hun paard volgooien met 6 kilo brok en vervolgens klagen over een te heet paard of de DA rekening als dat dier dan bevangen wordt of last krijgt van verzuring.
Nogmaals, ik denk dat jij precies het goede voerschema geeft, zlef voer ik ook alleen maar een beetje brok(of muesli ligt aan het paard)na arbeid en komen alle paarden die ik voor anderen heb gereden niet boven de kilo per dag uit(van ijslanders tot arabieren).
Waar dat rare kuddegdrag vandaan komt dat een paard brok moet hebben weet ik niet, erger me er idd wel dood aan af en toe.
Een vriendin van mij presteert het om met een kwpner zz licht te starten terwijl haar paard op de wei staat, goed hooi krijgt in de goede hoeveelheid en af en toe een handje muesli voor de lekker en als beloning.....er zijn nog wel slimme mensen hih

edit: de haver zou je weg kunnen laten of vervangen door muesli met haver, krijg je het beste van beiden.
Pavo koeken vind ik persoonlijk beter omdat daar heel duidelijk per koek het zelfde inzit en je dus precies kunt kijken hoeveel je paard binnenkrijgt en zolang ze het er goed op doen, waarom niet?
Kruidenmuesli staat niet in verhouding met een koek

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:22

dus dan toch liever de koeken blijven geven, ipv een brok of muesli?

hihi ja ik zie dat ook hoor, toen ik weer les ging nemen zei de instructrice gelijk dat hij nu ook meer voer moest hebben... tja ik heb geen les om haar te negeren, maar doe het toch maar wel (het negeren van dat advies dan...). mensen denken gewoon dat een paard het moet hebben van de brokjes... dan zou ieder weidepaard (of wat denk je van jonge dieren in de opfok) dus doodgaan ofzo? er zit immers geen energie in gras en hooi?

hier op stal zijn twee paarden die lijden aan zéér ernstig zomereczeem, en twee andere hebben regelmatig jeuk in de zomer en dan ook plekjes door het schuren. imo heeft dat nauw verband met het voeren, ze krijgen een sportbrok maar het zijn paarden met A: gelders bloed, die B: zomers 24/7 op het land staan. ik moet er niet aan denken dat mijn dieren dat ooit krijgen, tot bloedens toe, vreselijk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:30

let we": eczeem ligt niet altijd aan het voeren(overigens bij 'grote' paarden die anders in het bloed staan dan ijslanders/shetlanders/haflingers vaak wel)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:36

Wildgirl schreef:
let we": eczeem ligt niet altijd aan het voeren(overigens bij 'grote' paarden die anders in het bloed staan dan ijslanders/shetlanders/haflingers vaak wel)

nee klopt, 'de' oorzaak kan heel erg verschillen, en 'de' oorzaak bestaat niet. zomereczeem is ook een term die de kwalen omvat welke de specifieke symptomen laten zien. zomereczeem door voeren is echter iets heel anders dan zomereczeem door mugjes bijv. wel heb ik al bewijzen gezien van paarden die sterk opknapten toen ze eenmaal van het krachtvoer afgehaald werden.
wat bij deze twee paarden overeenkomt is het soort voer, en dat ze allebei wat te dik zijn. de één is een shetlander en de ander een KWPN met gelders bloed, tuigpaard type.

ik dénk (weten kan ik het natuurlijk niet) dat de KWPN-ers (het zijn er drie in totaal, waarvan één ernstig) zonder krachtvoer zéker op zullen knappen. mi krijgen ze toch echt veel voer. de shetlander weet ik het niet zeker van, maar aangezien hij de enige is van alle 'sobere' dieren die het heeft lijkt de kans mij groot dat het dezelfde reden heeft. de andere KWPN-ers (rijpaard type dat hoger in het bloed staat) en de buitenpaarden (die zowiezo al minder voer krijgen) hebben nergens last van. op ééntje na, die wel jeuk aan de staart en manen heeft in de zomer, en laat dat nou nét het enige buitenpaard zijn dat een (kleine) kilo krachtvoer krijgt.

ik vind het zowiezo interessante materie, het hele paardengebeuren natuurlijk, maar het voeren en zomereczeem zijn echt van die dingen... daar wil ik weleens meer over weten dan alleen dátgene wat gepubliceerd wordt en bekend is. maar goed als de wetenschap nog niet zover is kan ik het ook moeilijk zijn, hihi! ik heb er wel een theorie over, als ik het voor het zeggen had werd dat ook onmiddelijk uitgetest... hihi

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:41

Nou, kom maar op met die theorie dan?! Pling

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:43

ja kom maar op!!
ik heb een zomereczemer en ben wel heeeeeeeeeeeel benieuwd!!

Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 00:10

haha nee ik bedoel ermee te zeggen dat ik wel geloof in het krachtvoer verhaal mbt zomereczeem bij paarden, hoewel dat niet in alle gevallen opgaat natuurlijk. ik denk wel dat er een hoop paarden rondlopen die ervan af kunnen komen als er geen krachtvoer meer aan de betreffende dieren gegeven wordt.

zou ik écht een nuttige theorie hebben... *zucht* was dat maar zo...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:24

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:44

Citaat:
Vorig bericht even aangepast, dacht even aan nog een andere muesli.

Beide die ik genoemd heb, Nature's Best en Herbasan zijn als volledig voer te gebruiken. Op http://www.pavo.nl kun je trouwens alle gehaltes nakijken.

Ik gebruik Nature's Best wel als aanvullend voer en beloning na het werk, mijn paard kan namelijk echt niet zonder krachtvoer, diverse keren geprobeerd, onbeperkt ruwvoer, zat gras etc., maar hij wordt broodmager zonder. Hij is helemaal doorgelicht, niets te vinden, bloedwaardes etc. zijn ook prima in orde, darmen werken prima en toch heel erg mager worden....

Dat kan komen omdat het ruwvoer van afgelopen jaar niet goed was. Door het rare weer zaten er veel minder mineralen in het voer, waardoor je de paarden eigenlijk niet op alleen ruwvoer kon houden. PAVO heeft dit onderzocht, heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau heel veel ruwvoer laten testen. De resultaten waren best om te schrikken.

Aangezien we al wat langer "vreemde" zomers hebben kun je eigenlijk concluderen dat dit al wat langer speelt.

Ik vind de koeken die de TS gebruikt in princiepe prima er zit wel suiker in, maar in zulke kleine stukjes, is dat bijna te verwaarlozen. En anders idd een suikerloze musli.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:19

ik vind de summerfit koeken eigenlijk helemaal niet zo denderend....
wij gaven ze aan de shetten....
gewoon elk een halve koek.om de dag ofzo, naast onbeperkt ouder hooi.
maar ze waren zo sloom!
er zat geen leven in joh..en de jongste begon ook nog es wat af te vallen.

nu geven we ze gewoon wat basisbrok met een handje muesli en nu knappen ze allebei weer op..de vacht glimt beter en er zit echt energie nu in.. Haha!
stomme is dat dat vorig jaar ook zo was....dus we hebben als besloten dat sumemrfit misschien in de winter helemaal niet zulk denderend voer is en niet geschikt voor elk dier?

ja en zomereczeem en voer daar is nu een boek over he?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:42

Summerfit is ook om naast goed hooi/gras te voeren, zodat ze geen extra energie bij krijgen.
Maar naast oud hooi, hebben ze dan idd te kort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:15

ik heb het niet goed gezegd, is geen oud hooi,maar van afgelopen jaar.

precies weet ik t niet,maar is dus wel 2e snee hooi van land wat niet zwaar bemest is

in elk geval heel goed shetlander hooi Knipoog

maar de summerfit deed gewoon niet wat ie doen moets..en dat vonden we nogal vreemd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:33

de mijne krijgen vrij rijk hooi, maar niet veel omdat ze ZOOO'n enórm stuk land hebben... ze grazen nog veel, hoewel er niet genoeg te halen is. daarom voeren we dus wat bij.

ik ga eens even wat lezen over die muesli hierboven... klinkt iig wel interessant.

[edit] heb de site even doorgelezen, het klinkt in ieder geval erg goed. zijn er hier nog mensen met ervaringen met dit voer? het getoonde topic bevat nl niet zoveel informatie.