Het is een schat van een paard en het klikt ook heel goed.
Het rijden gaat steeds beter, maar soms merk ik wel dat ik nog niet de baas over hem ben.
Met longeren gaat het slecht, ik wordt gewoon totaal genegeerd. Hij doet wel redelijk wat ik zeg op het begin maar na een tijdje denkt hij, Zoek het lekker uit.
Het longeren gaat als volgt:
eerst gewoon rustig in stappen, doet hij prima. Dan laat ik hem draven, eerst stemcommando, geen reactie? wat "dwingender" stemcommando (niet boos oid) meestal gaat hij dan wel.
Maar harder of zachter doet hij niet. hij blijft in 1 tempo draven, wil ik zachter gaat hij in stap, wil ik harder doet hij gewoon niks, of even een paar stappen, maar zodra ik dan Goedzo, zeg is het weer weg.(Belonen wanneer hij het goed doet)
Galop doet hij een paar pasjes.
Ook moet ik dus constant met de zweep achter hem aan zitten wil ik een beetje "controle" houden over het tempo..
Natuurlijk zit er ook een ontzettend enge deur bij het longeer gedeelte, waar hij dan ineens van moet schrikken, eerst rende hij weg, om vervolgens richting mij te komen en uit dagen, wat ik dan deed is me groot maken en hem weg jagen, is dit goed, of heb ik hier een fout gemaakt?
Nu doet hij dat overigens niet meer.
Op een gegeven moment als hij het zat is, is hij niet meer voorruit te branden, dan kan ik doen wat ik wil, mezelf helemaal voor banketstaaf zetten door een beetje te gaan springen
Helpt allemaal niet, boos worden helpt ook niet, en de zweep maakt hem ook niet meer uit (ik sla hem natuurlijk niet met die zweep!!)Maar wat ik dus denk is dat hij me niet respecteerd als baas.
Hoe zou ik dit op kunnen lossen?
(onder het wandelen gaat het een stuk beter, dan luisterd hij gewoon naar wat ik vraag etc.)

is altijd wel iemand bezig.
Bedankt voor de tips iig, ik ga er aan werken