Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JoviBan schreef:Ik zou in ieder geval wachten met inrijden tot ze wat ouder is.
Tot die tijd kun je optomingloos grondwerk/gronddressuur gaan doen; onbelast dus.
MysticTinker schreef:Joviban bedoelt dat je beter nog een jaartje kan wachten voordat je je pony laat inrijden, drie jaar is eigenlijk nog wat te jong.
.
Ook fijner voor de tanden omdat een driejarige pony nog volop aan het wisselen is.
laurahi schreef:In het boek natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling staat uitleg over hoe je grondwerk en rijden moet doen.
Met stoppen moet je bijv. je schouder en bekken naar voren brengen enz.
Risje80 schreef:laurahi schreef:In het boek natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling staat uitleg over hoe je grondwerk en rijden moet doen.
Met stoppen moet je bijv. je schouder en bekken naar voren brengen enz.
Okee, super. Ik ga eens kijken voor dat boek.
Dank je wel
kynshiri schreef:ieder paard kan het, iedere ruiter niet...
als je der zelf geen idee van hebt hoe je haar bv zou kunnen laten stoppen zonder hoofdstel, gaat het 9 vd 10 misgaan bij jullie
Bovendien leer je je pony alleen maar slechte trucjes als je niet vanuit een goeie basis start. Hoofdstelloos rijden wil zeggen dat je paard zich draagt en reageert op minieme zithulpen. Dus start toch maar met dat grondwerk enz (en grondwerk is niet 2 weken longeren voor je der op kruipt!)
Dat je ze met 3 wil inrijden, is je eigen zaak natuurlijk, maar het is simpelweg te jong.
Ook zonder zadel rijden is trouwens niet goed voor je paard.
Kortaf mss, maar jouw vraag komt me eerder over alsof je gewoon een gaaf trucje wil kunnen ipv dat je geïnteresseerd bent in NH
Risje80 schreef:kynshiri schreef:ieder paard kan het, iedere ruiter niet...
als je der zelf geen idee van hebt hoe je haar bv zou kunnen laten stoppen zonder hoofdstel, gaat het 9 vd 10 misgaan bij jullie
Bovendien leer je je pony alleen maar slechte trucjes als je niet vanuit een goeie basis start. Hoofdstelloos rijden wil zeggen dat je paard zich draagt en reageert op minieme zithulpen. Dus start toch maar met dat grondwerk enz (en grondwerk is niet 2 weken longeren voor je der op kruipt!)
Dat je ze met 3 wil inrijden, is je eigen zaak natuurlijk, maar het is simpelweg te jong.
Ook zonder zadel rijden is trouwens niet goed voor je paard.
Kortaf mss, maar jouw vraag komt me eerder over alsof je gewoon een gaaf trucje wil kunnen ipv dat je geïnteresseerd bent in NH
Ik vind het erg jammer dat je zo reageerd.
Ik ben namelijk heel veel bezig met NH. Ik doe al ruim een jaar met mijn paard aan NH en grondwerk.
Daarom ben ik ook JUIST geinteresseerd in optoomloos rijden.
Ik ga ook niet op een 3 jarige zonder zadel rijden. Ik denk alleen maar in de toekomst, misschien dat ik er nu al voor het inrijden rekening mee kan houden.