Mijn pony vertrouwt me niet helemaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn pony vertrouwt me niet helemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:41

Of iets anders? Ik krijg er geen hoogte van
Ik heb 2 leuke shetlanderhengstjes van 1,5 jaar oud (dat zou ook een reden kunnen zijn ... maar goed)
En als ik met hem wandel loopt hij netjes schuin achter me. Maar dan gaat hij soms opeens stil staan, en doet hij echt geen stap verder. Ook vind hij het maar niets als ik in de buurt van zijn achterhand kom. Ik heb hem sinds eind augustus 2007, ga er iedere dag naartoe, dus hij kent me wel (en ik voer ze, en door zijn eet-gedrag zal hij me dan ook wel kennen Clown ). Ik vind het echt heel vervelend, want met [***] (andere pony) kan ik echt alles doen. Die vertrouwt me echt door en door. Dat zou ik ook heel graag wil bereiken met [***]. Iemand tips??

daanielle

Re: Mijn pony vertrouwt me niet helemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:46

Wat ik een tijdje heb gedaan is gewoon elke keer als je hem ziet tegen hem praten; braaf, goedzo, zodat hij aan je stem went ( zal die nu ook wel aan zijn gewend maar toch blijven doen als hij zo doet..) en je kan ook gaan poetsen ofzo en steeds iets verder naar zijn achterhand en dan vooral blijven praten.. maar hij is ook nog jong.. dus en elk paard heeft een andere gebruiksaanwijzing;) dus je kan het proberen bij myn verzorgpaardjes heeft het geholpen.. Succes ermee;)

xx

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:46

Kan je wel gewoon zijn achterand borstelen en de hoefjes krabben ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:47

Ja, bij het poetsen is het trouwens niet echt dat hij zijn achterhand wegdraait. Dat is alleen aan de hand Lachen Bedankt al voor de reactie!

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:56

Het belangrijkste is eigen veiligheid.
dus zorg dat je niet in een "gevarenzone" staat.
Loop je tegelijk of 1 voor 1.

misschien gaat die vervelend doen omdat hij aandacht mist( had mijn tante bij een paard. en die is een beetje de verkeerde kant opgegaan..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:47

Als de pony's ergens naartoe gaan met mij o.i.d. of borstelen neem ik ze allebei tegelijk. Anders een voor een.

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:05

en als je ze beweging geeft doe je ze dan ook allebei tegelijk!?

en hoe gaat het nu met de kleintjes ?

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:39

Dit topic staat op NH, maar doe je wel aan NH? Welk programma volg je?

In de rem gaan/staken klinkt als serieus pubergedrag. Dat is geen gebrek aan vertrouwen, dat is uitproberen. Je moet alleen wel goed uitkijken hoe je dit oplost. Niet met geweld gaan trekken, je shet gaat het zo van je winnen. Als je paard in de rem gaat, maak je een hoek van 90 graden en houdt druk op het halstertouw tot hij nageeft en zijn voeten beweegt (en druk op het halstertouw niet te vroeg loslaten, je moet eerst reactie krijgen). Je paard moet dan zijn voorbenen bewegen om op dat moment niet om te vallen, omdat je hem een beetje uit zijn evenwicht brengt. Op het moment dat hij zijn voorbenen beweegt is hij uit het bevriezingsstadium en kun je de kant weer oplopen waar je heen wilde.

Gebruik een touwhalster en een leadrope, een touwhalster heeft in deze situatie wat meer impact.

Verder kan ik niet helemaal volgen of je een systeem volgt, doe je aan Parelli? Het is niet meer dan normaal dat je paard wijkt voor druk als je naar de achterhand loopt.

Het bevriezingsstadium kun je overigens ook oplossen door hem op een cirkeltje te zetten (circling game) maar dat zou ik met een 1,5 jarige niet doen.

En vergeet niet, een 1,5 jarige is nog maar een baby en kan zich niet lang concentreren. Urenlang wandelen haalt niets uit, laat hem lekker baby zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:34

Ik loop ook niet langer dan 5 á 10 minuutjes met hem. Ik doe NH Knipoog Niet echt de pakketten van Parelli maar meer de informatie die ik kan vinden uit boeken, op filmpjes etc. Dus echt een hele vaste methode heb ik niet. Maar ik ben wel van plan om een pakket te kopen. Maar dat is nog even wachten tot ik het geld heb Knipoog Heel erg bedankt voor de informatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:36

daanielle schreef:
en als je ze beweging geeft doe je ze dan ook allebei tegelijk!?

en hoe gaat het nu met de kleintjes ?

Groetjes

Ieder apart Knipoog Het gaat wel goed met ze Ja Ik heb trouwens eergisteren nog even met hem gewerkt ([***]) met het wandelen en een beetje wijken voor druk. Het wandelen kan dus wel beter, maar daar ga ik nu dus echt aan werken. Het wijken voor druk gaat integendeel wel heel erg goed. Ik kan hem al achteruit krijgen door enkel met je vinger te wijzen zal maar zeggen. Ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:52

Fijn dat het beter gaat met je pony! Probeer er wel aan te denken dat het nog maar een baby is en daar moet je eigenlijk niet te veel mee willen doen! een keer in de week is meer dan genoeg op deze leeftijd.

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:50

nou nog veel succes met je pony's !

Liefs maud

Montjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:05

Misschien moet je hem eens lekker vertroetelen, kijken of hij het leuk vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:10

Ik ga waarschijnlijk een Parelli pakket aanschaffen Haha! Eindelijk Huilen van het lachen
Dan ga ik met beide pony's lekker aan de slag Ja

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:12

Ik zou een klein beetje grong werk met hem doen ( niet te veel want hij is nog wel erg jong )
En ik zou gewoon 2 dagen in de week wat langer bij ze blijven , dan ga je lekker in zijn stal zitten enzo. Dan kriebel je hem een beetje enzo . . Dat kan goed helpen !!