Ik ben dus met mijn paard begonnen met parelli level 1.
Ikkrijg heeeeel veel afkeurende reacties op stal. zo van, moet jij niet rijden of zit je er nu nog niet op? ze snappen het niet, wat ik aan het doen ben en ze willen alleen maar in discusie over wat ik aan hetdoen ben. er staan ook weer heel veel mensen achter mij en die zeggen wow je hebt zo veel geduld, ik zou dat nooit hebben en "ik wil dat ook leren man!". Als ikhet zadel op mijn paard leg, denken mensen dat ik ga rijden, snap ik ook wel maar dan gaan ze vervelend doen. ik hoef neit perse op mijn paard te zitten. Maar even ter zaken: mijn paard wil dus duidelijk niet dat ik op haar ga zitten. ze is 14 jaar oud, is mishandelt en heeft singelvrees. ik doe heel rustig aan. vroeger stapte ik er gewoon op en dacht ik neit zeuren. maar sinds ik het licht heb gezien en met parelli bezig ben wil ik niet meer zomaar opstappen. ik zie er geen lol in om op haar te gaan zitten als ik merk dat ze het neit wil.
wat er gebeurt is ze gaat rondjes draaien als ik al richting zadel ga. wat ik dan doe is ik loop met haar mee tot dat ze stil staat, als ze stil staat beloon ik haar. ze draait wel om haar voorbenen heen, die blijven staan en dat schijnt nogal slecht te zijn voor de gewrichten. ik krijg alleen maar te horen van stap gewoon op en trek aan die linker teugel! ik wordt er echt moe van, die mensen die het niet snappen, ze zeggen dat Festa een spelletje met me speelt en dat ze iedere keer wint. ik zie het anders.
hebben jullie tips voor mij hoe ik het dan anders kan doen.
moet ik blijven meelopen tot ze stilstaat of speelt ze een spelletje met me. ik geloof niet dat ze een spelletje speelt maar ik ga zo aan mezelf twijfelen.
. Sommigen waren zo hard, die benadering grenste voor mijn gevoel aan mishandeling (bijv. stil staan kon mijn paard niet: 'Zet hem vast en laat het hem zelf uitvechten'
).