hoe moet ik dit aanpakken!? tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

hoe moet ik dit aanpakken!? tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 17:01

Hoi!
Ik ben dus met mijn paard begonnen met parelli level 1.
Ikkrijg heeeeel veel afkeurende reacties op stal. zo van, moet jij niet rijden of zit je er nu nog niet op? ze snappen het niet, wat ik aan het doen ben en ze willen alleen maar in discusie over wat ik aan hetdoen ben. er staan ook weer heel veel mensen achter mij en die zeggen wow je hebt zo veel geduld, ik zou dat nooit hebben en "ik wil dat ook leren man!". Als ikhet zadel op mijn paard leg, denken mensen dat ik ga rijden, snap ik ook wel maar dan gaan ze vervelend doen. ik hoef neit perse op mijn paard te zitten. Maar even ter zaken: mijn paard wil dus duidelijk niet dat ik op haar ga zitten. ze is 14 jaar oud, is mishandelt en heeft singelvrees. ik doe heel rustig aan. vroeger stapte ik er gewoon op en dacht ik neit zeuren. maar sinds ik het licht heb gezien en met parelli bezig ben wil ik niet meer zomaar opstappen. ik zie er geen lol in om op haar te gaan zitten als ik merk dat ze het neit wil.
wat er gebeurt is ze gaat rondjes draaien als ik al richting zadel ga. wat ik dan doe is ik loop met haar mee tot dat ze stil staat, als ze stil staat beloon ik haar. ze draait wel om haar voorbenen heen, die blijven staan en dat schijnt nogal slecht te zijn voor de gewrichten. ik krijg alleen maar te horen van stap gewoon op en trek aan die linker teugel! ik wordt er echt moe van, die mensen die het niet snappen, ze zeggen dat Festa een spelletje met me speelt en dat ze iedere keer wint. ik zie het anders.

hebben jullie tips voor mij hoe ik het dan anders kan doen. Haha! moet ik blijven meelopen tot ze stilstaat of speelt ze een spelletje met me. ik geloof niet dat ze een spelletje speelt maar ik ga zo aan mezelf twijfelen. Scheve mond

901823

Re: hoe moet ik dit aanpakken!? tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:52

Doe Friendly met je zadel he...
Eerst met je dekje, dan met je zadel, dan met je (zadel) en singel zonder (strak) aan te singelen en dan langzaam met je zadel aangesingeld en dan kan je weer een stapje verder gaan.

Over je stal genoten: leg het uit en vertel ze bijvoorbeeld dat ze via parelli.nl een gratis dvd kunnen aanvragen, kunnen ze zelf zien wat het precies is. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:09

Ik heb verder geen tip over de aanpak van je paard (ik denk er wat anders over en heb zulke problemen ook diervriendelijk opgelost, maar dan geen parelli, maar gewoon nuchter boerenverstand), maar ik kan je wel dit zeggen:

Stoor je niet aan wat anderen zeggen/denken/vinden. Volg je eigen gevoel. Als jij vindt dat je dit zo moet doen met JOUW paard....dan doe je dat zo. En als je vragen of opmerkingen krijgt zeg dan gewoon dat jij je eigen gang wilt gaan en dat je geen zin in discussie hebt. Zorg dat je dit soort dingen doet op momenten dat anderen ergens anders mee bezig zijn. Dan hebben ze geen tijd om op je te letten. En vestig ook de aandacht niet op jezelf...dus ga gewoon je gang.
Dit betekent ook dat je je zelf ook niet met anderen moet bemoeien.
Ik heb ook zo mijn eigen visie en voorheen had ik ook veel mensen om me heen als ik met mijn paarden bezig was....maar door me zo op te stellen had ik van niemand last en had niemand last van mij. Er werd wel achter mijn rug om over me gepraat...maar daar moet je lak aan hebben.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:29

Ja friendly altijd haha Haha! maar ik mag gewoon niet op stappen en dan weet ik niet wat ik moet doen, als ik met mn hand richting zadel ga loopt ze al aan. en mijn vraag is dan: moetik mee blijve lopen tot ze stil staat en belonen en zo steeds verder gaan of is er een andere manier? Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:33

Dat kan ja. Lachen
En dan inderdaad steeds een stapje verder gaan als ze dat goed doet. Maar vooral veel friendly eerst.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:35

vraagje he in je profiel zie ik een foto waar je op festa zit.!!??..
hoe kan dat dan ze staat vrij ontspannen op de foto, met los teugeltje.
en het zijn fotos van september of later van jaar 2007

Anlovevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:40

Hallo, wat hebben die mensen met jou paard te maken!? Mijn moeder gaat ook op een andere manier met paarden om. Maar ze trekt daar zich ook niks van aan. En waarom moet je altijd maar rijden!? Paarden zijn ook nog ergens anders goed voor hoor. Ik vind dat je het gewoon zo moet blijven doen!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:41

gipsyboy schreef:
vraagje he in je profiel zie ik een foto waar je op festa zit.!!??..
hoe kan dat dan ze staat vrij ontspannen op de foto, met los teugeltje.
en het zijn fotos van september of later van jaar 2007

Volgens mij heeft ze de singel heeel los..
Ik weet verder niks van Parelli maar ik vind dat je goed bezig bent Lachen

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:50

ja singel kon je een vuist tussen stoppen en dit was nog met mn andere zadel, met mn barefoot gaat dit wat beter. en toen was ik nog niet echt met parelli bezig er staan nu sinds 1 minuut nieuwe fotos op haha. ik stapte er toen gewoon op en luisterde niet naar haar. ze vond het echt neit leuk maar toch deed ik het.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:05

Marlou, heel goed juist van je dat je het met behulp van Parelli op wilt lossen met je paard. Ja Lachen
Laat ze maar kletsen bij je op stal. Weten zij veel.....

Ik doe zelf al een aantal jaren aan NH en ook ik liep tegen dit soort kortzichtige opmerkingen aan, toen ik mijn eigen jonge paard had gekocht. Mijn paard had een aantal issues, die ik allemaal op een paardgerichte manier opgelost heb. Je wilt niet weten met wat voor vreselijke adviezen sommige mensen kwamen Gestoord . Sommigen waren zo hard, die benadering grenste voor mijn gevoel aan mishandeling (bijv. stil staan kon mijn paard niet: 'Zet hem vast en laat het hem zelf uitvechten' Rolleyes ).
En meer van dit soort dwangmethodes..... Verdrietig

Ik ben altijd heel erg duidelijk geweest dat ik het op MIJN manier doe en dat is dus blijkbaar niet de traditionele manier. Inmiddels zijn ze er aardig aan gewend en word ik gewoon gerespecteerd, ook als snappen ze er helemaal niets van. Maar wie weet kletsen ze achter mijn rug, hoor, zou best kunnen Haha! . Ze zien wel een combinatie die de grootste issues opgelost hebben (er is altijd wel wat te verbeteren Knipoog ) en een combinatie met een goede, hechte band. Ik volg lessen, workshops, lees veel, bestudeer allerlei dvd's en ik vind het geweldig me te verdiepen in het paardvriendelijk trainen van paarden. Ik heb bij het inrijden nog nooit enige vorm van protest gehad bij mijn paard. En het is toch echt een paard met een sterk karakter. Hij vindt het zo leuk zelfs, dat ik hem moet afremmen. Want ik vind hem nog te jong om veel te rijden (iets wat ze bij ons ook niet zo goed snappen trouwens).

Volg je eigen gevoel, kijk naar je paard en geniet van het Parelli-en. Laat de rest van de wereld maar kletsen. Heel veel succes!!! Ik hoop dat je paard snel weer geniet van het rijden.... Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:27

Ik zou uitvoerig grondwerk gaan doen met zadel op. Friendly, porcupine, sideways, yoyo, desnoods aan de hand ergens overheen een sprongetje maken. Zorg ervoor dat het paard het zadel goed heeft gevoeld. Singel aan in etappes en volg de ademhaling van het paard. En probeer eens om vanuit een opstapje in het zadel te komen?
Als je uitgebreid grondwerk meeneemt kan het dus zijn dat je al een uur vanaf de grond bezig bent voordat je er op stapt. Maar als je dat konsekwent doet, zal het met het opstappen ook beter gaan.

Wat betreft het wegdraaien van de achterhand als je naar het zadel loopt. Je moet gewenst gedrag makkelijk maken en ongewenst gedrag moeilijk. Als ze wegdraait ga je de circling game doen, en vervolgens probeer je het nog een keer. En wat doet ze als je van de andere kant opstapt? Kun je opstappen zonder zadel (dus hals laag, over de hals hangen, en zo je paard je laten helpen je op zijn rug te laten zitten?) Heb je de rug al een keer laten controleren? Vraag jij toestemming om op te stappen?

evies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:47

Je moet lekker doen waarvan jij denkt dat het goed is. Bij mij op stal snapten ze eerst ook niet waar ik mee bezig was, nu doet bijna iedereen het! Mijn visie op het niet stil staan is eigenlijk heel simpel. Je kunt pas een stap verder als de eerste stap goed is. Blijkbaar heb jij het stilstaan nog niet goed onder controlen. Zorg dat ze stilstaat wanneer jij dat vraagt, ongeacht wat je doet. Pas dan komt het zadel erbij kijken.

Succes!

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:00

evies schreef:
Je moet lekker doen waarvan jij denkt dat het goed is. Bij mij op stal snapten ze eerst ook niet waar ik mee bezig was, nu doet bijna iedereen het! Mijn visie op het niet stil staan is eigenlijk heel simpel. Je kunt pas een stap verder als de eerste stap goed is. Blijkbaar heb jij het stilstaan nog niet goed onder controlen. Zorg dat ze stilstaat wanneer jij dat vraagt, ongeacht wat je doet. Pas dan komt het zadel erbij kijken.

Succes!

hier ben ik het helemaal mee eens!en doe gewoon waar jezelf goed bij voelt wat een ander er ook van vind,op deze manier duurt het misschien langer voordat je erop zit dan waneer je het onder dwang zou gaan doen,maar het resultaat is blijvend en de vertrouwensband wordt alleen maar sterker op deze manier!!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:29

Bedankt voor alle tips, ik ga ze uitproberen !

Cassidy schreef:
Wat betreft het wegdraaien van de achterhand als je naar het zadel loopt. Je moet gewenst gedrag makkelijk maken en ongewenst gedrag moeilijk. Als ze wegdraait ga je de circling game doen, en vervolgens probeer je het nog een keer. En wat doet ze als je van de andere kant opstapt? Kun je opstappen zonder zadel (dus hals laag, over de hals hangen, en zo je paard je laten helpen je op zijn rug te laten zitten?) Heb je de rug al een keer laten controleren? Vraag jij toestemming om op te stappen?

een opstapje zou ik eens kunnen proberen, en op haar hals leunen mag ik echt niet niet. ze hield haar hoofd een paar maanden geleden het liefste heel de tijd boven mijn lichaam. nu is het steeds vaker dat ze haar hoofd laag en ontspannen gaat houden. je zit haar steeds meer ontspannen maar zo ver dat ikd at kan doen ben ik denk ik nog niet. als ik aan de andere kant op zou stappen, Ik kan festa aan de ene kant makkelijker aanraken dan aan de andere kant, rechts moeilijker dus. ik weet niet of dat iets vte maken heeft met dat ze mishandelt is ofzo, ze ziet er duidelijk paniekeriger uit maar dit gaat ook met stapjes vooruit. haar rug heb ik nog neit laten controleren. door wie zou ik dit kunnen laten doen? een osteopaat?

En wat bedoel je precies met je moet gewenst gedrag makkelijk maken en ongewenst gedrag moeilijk? Bloos

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:02

je ziet het trouwens ook in de laatste foto van mijn profiel, ik sta hier aan de rechter kant van haar en ze wil haar hoofd boven me houden. ik weet niet of het allertheid is op wat ik wil gaan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:09

Het feit dat Festa zich aan een kant makkelijker laat aanraken dan aan de andere komt omdat er meer aan een kant wordt gedaan dan de andere. Je leidt het paard links, je stapt van links op. Een paard heeft twee hersenhelften, een linker en een rechter. Deze beide hersenhelften moet je zien als twee verschillende paarden. Je traint eerst de ene, dan de andere hersenhelft, en voegt het dan samen tot een paard.
Hoe vaak zie je niet of hoor je niet dat een paard ergens van schrikt als hij er van 1 kant langs loopt? Je weet hem van de ene kant te overtuigen dat het niet eng is, daarna rij je door of je verandert van hand, en ineens schrikt hij weer net zo hard als de eerste keer. Dat komt omdat hij het object waar hij van schrikt op dat moment met de andere hersenhelft weer voor het eerst ziet.
Daarom moet je dingen van beide kanten meenemen. Alle games, en het opstappen. Bij schrikreacties, altijd omdraaien en zo vaak langs gaan totdat ze geen schrikreactie meer vertoont.

Wat betreft het ongewenste gedrag moeilijk maken: de grootste beloning die je een paard geven kunt is rust. Het wegvallen van alle druk. Even stilstaan, even niets doen.
Als je paard iets doet wat ongewenst is, dan zet je hem aan het werk. Via bijv. de circling game. Daarna probeer je het weer. Weigert hij weer, weer de circling game. Doet hij het goed, rustmoment.

Rug laten controleren zou ik idd laten doen door een Osteopaat. Op www.icreo.com vind je adressen van Osteopaten die door heel Nederland komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:24

Ik weet niet hoe je Engels is, maar ik kan je aanbevelen om het volgende artikel op de website van Clinton Anderson eens door te lezen. Het betreft de head-down cue. Je zegt dat je al ontspanning ziet in je paard, het toepassen van de head-down cue kan je helpen je paard eerder ontspannen te krijgen. Het is helaas in het Engels en ik ga het niet voor je vertalen. Als er dingen zijn die je niet begrijpt hoor ik het wel, kan ik proberen het uit te leggen.

Overzichtspagina van de artikelen (staat meer interessants tussen, vooral de eerste 10 artikelen)

http://www.downunderhorsemanship.com/articles.html

Artikel over de dropping head cue:

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... ghead.html
http://www.downunderhorsemanship.com/articles.html