Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

LilianR schreef:Waar woon je als ik vragen mag?
Je kunt een curcus doen, je kunt een dvd pakket aanschaffen en een boek, nouja ik zou eerder voor een van de eerste 2 kiezen.
Laat de shetlander nog maar even voor wat ie is, lekker baby laten zijn.
Ik zou met de 15 jarige welsh beginnen, omdat je zelf nog geen ervaring hebt en deze pony misschien daarom wat makkelijker is om mee te beginnen.

Silene schreef:en pas als je het zelf onder de knie hebt (het paard hoeft het ten slotte niet te leren), met een probleempaard aan de gang gaan.
Cassidy schreef:Parelli adviseert het omgekeerde. Omdat je het nog niet helemaal machtig bent kun je bij een jong en onervaren paard meer schade aanrichten. Het is wel de basis voor de rest van zijn leven. Ik zou het niet durven om door verkeerde benadering een paard voor de rest van zijn leven zo'n basis mee te geven dat niemand er verder meer wat mee kan. Parelli moet een paard namelijk ook leren. Het is niet puur NH, paarden wijken in de natuur namelijk niet zo makkelijk voor druk. Het is conditioneren, en dat moet wel goed gebeuren.

Cassidy schreef:Level 1 binnen Parelli gaat helemaal over veiligheid. Als je het niet aandurft om het in thuisstudie zelf te doen, dan zijn daar cursussen voor. Ik krijg alleen de indruk dat het "probleempaard" Welsh geen probleempaard is. In mijn ogen wordt er te vaak de sticker geplakt met "probleempaard" als het uiteindelijk alleen maar gaat om een gebrek in opvoeding, of het niet duidelijk zijn van de verhoudingen tussen paard en de persoon op de grond.
Nog een waarschuwing: ga niet aan Parelli beginnen als je geen duidelijke toestemming hebt van de eigenaren van de paarden.