NH is vooral het communiceren in paardentaal, leren werken vanuit het paard, paard laten meedenken en zo tot resultaat komen (geef gerust een betere definitie want die kon ik zo meteen niet vinden).
Voor mij komt het uiteindelijk hierop neer, welke methode je ook gebruikt: er bestaat een gelimiteerd aantal manieren van leren:
* Klassiek conditioneren
* Operant conditioneren
* Leren door imitatie (sociaal leren)
* Imprinting
* Leren door associatie
Ik doe ze even uit het hoofd, dus help gerust mijn lijstje aanvullen

Door mijn studie psychologie kan ik vrij veel vertellen over elke vorm van leren en zijn ze dus eerder vanzelfsprekend voor mij (in theorie dan toch, in de praktijk hecht ik mezelf best vaak weer aan foute opvattingen en gewoontes
). Voor mij bestaat er géén onnatuurlijke vorm van leren want ja, leg maar eens uit wat het verschil is. Ik vind het moeilijk om dit uit te leggen, ik wil maar zeggen: of je nu de eerder klassieke methoden gebruikt (denk maar sporen, stang) of de NH-methoden: het paard leert volgens de zelfde principes. De reactie die je krijgt (hangen op een stangbit of een zweep nodig hebben ipv een vingerwijzing) liggt volledig aan hoe je zelf reageert op gedrag.NH is voor mij ten eerste zoveel mogelijk communiceren zoals het paard het kent zonder hulpmiddelen, maar geloof me, zelfs zonder hulpmiddel leer je wijken voor druk aan, je leert het paard reageren zoals je wil. Ligt het verschil dan in de mate van dwang? Zoals: paard trekt niet want de stang laat dit op een gegeven moment niet meer toe. Maar... als ik druk zet met lichaamstaal dan zet ik ook een grens, en gaat het paard op een gegeven moment niet verder omdat hij in zijn ogen niet verder kan. Tenzij ik op een open vlakte ga trainen uiteraard
Ligt daar ook voor jullie het verschil? Het feit dat het paard ahw een keuze heeft om niet bij je te zijn? Of hoe zien jullie dat?Graag een constructieve discussie over:
* Definiëring NH
* Leermethoden en werkelijke verschillen in leren volgens 'methode' die je hanteert (dus leert het paard bij 'klassiek' anders als bij NH? => dit geloof ik dus niet aangezien de leervormen vast staan)
* het bestaan van natuurlijke of onnatuurlijke leermethoden
Kom maar op