Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Diane_ schreef:Hoi allemaal,
Ik ben van plan mijn Haflinger bitloos te gaan rijden. Ze moet nog ingereden worden en ik ben nog niet echt ergens mee begonnen. Ze is nu 2,5.
Maar als ik nu met haar wandel aan't halster en ze wilt de andere kant op, kan ze aardig trekken en moet ik aardig terugtrekken wil ik haar de goede kant op krijgen. Dit gebeurt niet continu trouwens hoor, meestal is ze erg braaf. Maar ik vroeg me af of ik haar lichter op 't halster kan krijgen?
Want ik heb zoiets van; Als ze nu al hard trekt, kan ik haar zometeen ook niet goed sturen als ik erop zit. Aangezien dat ongeveer met dezelfde druk op de neus werkt als het halster.
Maar ze heeft dus soms niet zoveel 'respect' voor druk op het halster, vaak wilt ze even ergens aan ruiken en duwt ze keihard door om daarnaar toe te komen. Soms mag ze even aan iets ruiken, maar een andere keer wil ik het even niet hebben en moet ze doorlopen. Hebben jullie misschien oefeningen/dingen die ik anders moet doen, zodat het wat beter gaat?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Groetjes, Diane
Gister heb ik het ook al een beetje geprobeerd en het ging best goed inderdaad! 
Diane_ schreef:Hoi allemaal,
Ik ben van plan mijn Haflinger bitloos te gaan rijden. Ze moet nog ingereden worden en ik ben nog niet echt ergens mee begonnen. Ze is nu 2,5.
Maar als ik nu met haar wandel aan't halster en ze wilt de andere kant op, kan ze aardig trekken en moet ik aardig terugtrekken wil ik haar de goede kant op krijgen. Dit gebeurt niet continu trouwens hoor, meestal is ze erg braaf. Maar ik vroeg me af of ik haar lichter op 't halster kan krijgen?
Want ik heb zoiets van; Als ze nu al hard trekt, kan ik haar zometeen ook niet goed sturen als ik erop zit. Aangezien dat ongeveer met dezelfde druk op de neus werkt als het halster.
Maar ze heeft dus soms niet zoveel 'respect' voor druk op het halster, vaak wilt ze even ergens aan ruiken en duwt ze keihard door om daarnaar toe te komen. Soms mag ze even aan iets ruiken, maar een andere keer wil ik het even niet hebben en moet ze doorlopen. Hebben jullie misschien oefeningen/dingen die ik anders moet doen, zodat het wat beter gaat?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Groetjes, Diane
) en volgt.

Diane_ schreef:Maar als ik nu met haar wandel aan't halster en ze wilt de andere kant op, kan ze aardig trekken en moet ik aardig terugtrekken wil ik haar de goede kant op krijgen. Dit gebeurt niet continu trouwens hoor, meestal is ze erg braaf. Maar ik vroeg me af of ik haar lichter op 't halster kan krijgen?
(en nog steeds is, hoor
), maar die inmiddels prima meeloopt. Heb 'm sinds hij 2 jaar is en ben destijds begonnen met grondwerkoefeningen, zodat we samen goed leren communiceren en hij zich meer leerde richten op mij. Met grondwerk ben je nooit klaar, volgens mij, het is erg leuk om te doen en je bouwt er een hechte band met je paard mee op.