Loswerken beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Loswerken beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 14:24

Zelf ben ik een aantal maal naar clinics geweest over NH en verder heb ik bij vrienden vroeger hier veel mee gewerkt.
Na een paar jaar alleen maar op maneges te hebben gereden heb ik sinds een jaar een eigen paard en pony aan huis. Met hun wil ik ook weer graag gaan loswerken, om de band te verbeteren en een volledige leider te kunnen worden voor mijn paardjes.

Echter rest mij 1 vraag: wanneer jaag je een paard 'uit de kudde' (bij mij vandaan)?
Normaliter moet een paard hiervoor eerst wat doen bij de alfa-merrie maar je kan een paard toch niet zomaar de kudde uit sturen als hij niks verkeerd doet?
Althans, dat is mijn gedachte nu. Eerder stuurde ik ze ook gewoon weg, maar nu ik er meer over na denk wil ik daar wel een aanleiding voor hebben.

Zou het helpen om net zo lang in het midden te blijven staan totdat het paard wat doet dat niet mag en hem dan wegsturen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Cassidy

Re: Loswerken beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:51

Ik bespeur hier de onzekerheid of je met het loswerken niet ook bezig bent met een Join Up?

Je zegt dat je de neiging hebt om in het midden te blijven staan en pas je paard weg gaat sturen als hij iets doet wat niet mag. Maar als je paard niets doet wat niet mag, ga je dan een aantal uur blijven staan?

Als je niet zeker bent over loswerken, doe het dan niet. Begin met grondwerk aan touwhalster en leadrope, bouw het van daaruit op.

Of wilde je specifiek volgens de methode Voest aan de gang?

En over de Join-Up is er al een topic, zie de sticky in dit forum

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:32

Zelf ben ik niet specifiek voor de methode van Voest, maar dit is wel de methode waar ik het meeste ervaring mee heb.
Zoals ik uit eerdere ervaring heb begrepen is dat loswerken het communiceren is met het paard dat nog 'buiten de kudde' loopt en de join-up is dan wat er uit volgt, namelijk het vrijwillig volgen van het paard wanneer deze weer tot de kudde is getreden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:34

Heb je de sticky al doorgelezen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:55

Ik had hem al voor een deel doorgelezen en nu dus helemaal.
Wat er staat verduidelijkt het erg voor mij.

Maar nu weet ik nog beter dat ik een reden moet hebben om het paard uit de kudde te sturen. Het is ook niet puur alleen voor de join-up, maar omdat ik denk dat ik daarmee meer leider kan worden voor mijn nog jonge paardjes en ik zal het dan ook maar een paar keer uitvoeren, totdat ik dat doel heb bereikt.
Mijn paard heeft het niet nodig en als ik het zo lees zal ik dat dan ook niet met hem doen, behalve wanneer hij echt aan het klooien is (zoals pas met longeren, toen had ik wel een reden en heb ik het longeren verruild voor het loswerken).
Mijn pony is echter een dominante tante en voor haar vind ik dit een goede methode om aan het werk te gaan, aangezien ze bijna nergens van onder de indruk is. Ik verwacht dat mijn pony voor het begin van de join-up binnen de kortste keren wel vervelend gaat lopen doen, want geduld heeft ze niet echt, maarja... Ik wil niet daar in de bak staan en dan bedenken: tja, en hoe nu verder?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:59

Als je een goede reden wilt hebben om het paard weg te sturen, en je erg bang bent dat je daar nu staat en je afvraagt wat je nu moet doen, sta je niet stevig in je schoenen om aan dat loswerken te beginnen. Je paard moet niets hebben misdaan voordat je hem wegstuurt, dat doe je omdat jij dat wilt. Als je daar een probleem mee hebt, moet je het gewoon niet doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:02

Judje schreef:
Zelf ben ik een aantal maal naar clinics geweest over NH en verder heb ik bij vrienden vroeger hier veel mee gewerkt.
Na een paar jaar alleen maar op maneges te hebben gereden heb ik sinds een jaar een eigen paard en pony aan huis. Met hun wil ik ook weer graag gaan loswerken, om de band te verbeteren en een volledige leider te kunnen worden voor mijn paardjes.

Haal het boek van inge treblick - Grondwerk met paarden. Haar oefeningen zijn heel geschikt om de lichaamstaal van je paard te leren lezen en tegelijk je bewust te worden van jouw lichaamstaal naar je paard toe.
Wegjagen is nl niet de basis van grondwerk. De basis is samenwerking waarbij de mens de eindbeslissingen EN de eindverantwoordelijkheid! heeft, maar wel naar de inbreng van het paard luistert.
Ik ben zelf begonnen met Parelli omdat ik de structuur nodig had en ben vervolgens ook naar andere methodes gaan kijken. De basis uitganspunten van alles is uiteindelijk vrijwel hetzelfde, maar welke vorm het beste past hangt van de combinatie af.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:59

@Cassidy: er staat in het sticky topic toch dat paarden opgevoed worden door de alfamerrie wanneer ze niet luisteren, maar dan moeten ze toch eerst wat gedaan hebben?
Verder ben ik zeer zelfverzekerd en vrij dominant van mijzelf en heb eerder met goede resultaten als dit werk gedaan, alleen toen was ik mij nog niet bewust van het wegstuur-feit, waar ik ook als leider een gegronde reden voor zal moeten hebben imo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:13

In de natuur jaagt de alfa merrie het - meestal jonge paard - weg als correctie voor het misdragen binnen de kudde.

Dus als jij met je paard die round pen induikt en hij zich niet misdraagt of voor die tijd zich niet heeft misdragen, kun je lang wachten tot het moment dat je hem weg kunt sturen, als je alleen maar weg wilt sturen als hij je daar een reden toe geeft.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:57

@tamary: ik zal eens kijken! Bedankt voor de tip!

@Cassidy: Oooh, zo bedoel je dat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:11

Loswerken is niet hetzelfde als "wegjagen", maar moet je zien als "samen bewegen", waarbij het paard bij voorkeur meer beweegt dan jijzelf Knipoog
Zie het als speelgedrag, een paard dat zin heeft om te spelen gaat naar een potentiele speelgenoot toe en "nodigt uit", dus dat kun jij ook doen. Speel met je paard.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:58

Bedoel je soms het 'plekje inpikken' volgens de methode van emiel voest?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:12

Bojangles schreef:

Judje schreef:
Zou het helpen om net zo lang in het midden te blijven staan totdat het paard wat doet dat niet mag en hem dan wegsturen?

Dit klinkt niet naar " plekje inpikken."

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:48

Bojangles schreef:

Bijvoorbeeld, ja, het is een aardige om mee te beginnen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:47

Je hoeft een paard niet weg te jagen om grondwerk te doen Lachen Gewoon begeleiden, meelopen, ondersteunen, leiden, en dat vanop afstand gaat ook Lachen Ik vind het boek van teblick echt een aanrader: niet wegjagen maar net door vertrouwen en rust een paard met je laten samenwerken, zelfs als er problemen zijn Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:04

Idd poes... Maar in de wei doe ik wel bijna dagelijks plekje inpikken met tommy, mijn zeer dominantie minishet. Maar dan moet je wel van te voren weten waar je aan begint. Maar dat is dus niet hetzelfde als wegjagen. Dan wil ik gewoon ' toevallig' net daar staan waar hij staat en moet hij dus aan de kant. Maar hij hoeft niet rond te rennen. Hij moet alleen aan de kant gaan voor mij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:50

Oja, dat doe ik ook. Dan jaag ik niet weg, maar ik ga gewoon daar staan, en uit respect voor je persoonlijke ruimte horen ze gewoon opzij te gaan. Wat niet wil zeggen dat ze uit mijn buurt moeten gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:30

Op het moment dat je met "plekje inpikken" het verkeerde paard tegenkomt, kan het gevaarlijk worden. Ik heb in een dergelijk geval het liefste het paard aan touwhalster en leadrope, om het hoofd naar me toe te halen mocht hij wel in discussie willen gaan. Als je het hoofd naar je toe kan halen kan hij je namelijk met zijn achterbenen niet raken (wat hij wel kan als je hem los hebt...hij kan zich omdraaien en naar je uithalen). En geloof me, ze zijn zo ontzettend snel! Zelfs als je het aan ziet komen ben je niet snel genoeg om uit de weg te gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:31

Idd, want een hoger paard in rang zou gewoon zo reageren naar een lagere als die zijn plekje wil inpikken.