longeren aan een touwhalster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

longeren aan een touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:46

hopelijk stel ik de vraag hier goed Knipoog

ik vroeg me net ineens af of dat wel kan?
longeren aan een touwhalster?

of beter van niet?
en waarom dan niet?

Haha!

Achterom

Re: longeren aan een touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:54

Jawel hoor, daarom niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:57

nou ik dacht zo omdat een touwhalster vrij fijn is, en misschien zou het dan in de huid kunnen snijden?
en je zit denk ik ook met het bevestigen van de longeerlijn.

ik heb zelf een vrij zware,als die er onder aan vast geklikt moet worden is dat best een gewicht .

hmm alhoewel,dat maakt natuurlijk niet uit,aan een gewoon halster blijft het hetzelfde gewicht Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:03

Ik bevestig het gewoon aan het lusje waar ook de leadrope aan vastgemaakt wordt. Leadlope is ook behoorlijk zwaar hoor.
Bijzetten wordt denk ik lastiger, maar dat doe ik niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:04

ohw oke,nou bedankt!
ik heb een touwhalster waar ik wel mee rijd en zat me net af te vragen of longeren wel zo verstandig was.
maar kan dus wel...

weer wat geleerd Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:13

Ik vind het niet echt ideaal. Als je het touw aan de lusjes onderaan vastmaakt dan trek je het halster scheef. Maak je het opzij bij de knoop vast dan zit het wat beter, maar door het gewicht van de gesp en lijn trekt het wel weer wat scheef als de lijn los hangt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:16

hmm,ja zoiets zat ik ook al te bedenken.

nou "longeer" ik meestal gewoon zonder iets,maar als ik dan dus wel perse aan iets vast wil dan toch een gewoon halster Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:23

Ik longeer meestal los, een enkele keer met touwhalster. Het is idd wat dunner dus meer inwerking op het hoofd, wel handig als je een paard hebt die aan een gewoon halster gaat trekken/zijn gewicht tegen je gaat gebruiken. Bij longeren met touwhalster wel ervoor waken dat je geen constante druk gebruikt, dus naar binnen vragen en weer los. Handig is het touwhalster bij het veranderen van hand, je kunt gewoon blijven staan en binnendoor laten draaien, zonder om te hoeven clippen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:04

Ik 'longeer' meestal zonder iets (ik noem dat 'los werken') en heel af en toe als ik grondwerkoefeningen doe, laat ik mijn paard wel eens cirkels lopen met een touwhalster. Het halster verschuift niet echt, omdat mijn paard nooit aan de longe hangt. Ideaal vind ik het niet met een touwhalstertje. Als ik longeer gebruik ik liever een gewoon stalhalster of een andere optoming. Maar ik ben sowieso niet zo'n longeerfan eigenlijk. Komt maar weinig voor, hooguit om het grondwerk eens wat af te wisselen. Hem vrij laten bewegen vind ik veel fijner om te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:23

ik vind vrij bewegen ook fijner hoor,maar vroeg me dus af hoe het zat met eventueel een touwhalster erbij Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:43

Waarom zou je een touwhalster gebruiken als hij ook vrij kan? Wij hebben een round pen en een gewone rijbak. In de roundpen werk ik los, in de rijbak van 25x50 doe ik dat met een touwhalster. Zo snel ben ik namelijk niet als mijn paard rechtuit kachelt en in de hoek van de bak duikt...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:46

Er moet in ieder geval geen spanning op het touw komen te staan, dan trek je het paard krom. Dus het touw moet voortdurend doorhangen. In het begin kan er natuurlijk af en toe spanning op komen te staan terwijl je nog probeert en leert, maar uiteindelijk moet dat dus niet meer gebeuren. Op de lange termijn zou het dan schadelijk zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:54

Ik moet eigenlijk best een beetje lachen om je vraag! Volgens mij weet jij toch wat wel of niet kan?? Soort van black out??Jij hebt eigenlijk altijd een heel goed advies op alles, vandaar dat ik een beetje verbaast ben door je vraag

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 07:41

Schijnheilig

nou ik was echt aan het twijfelen.. Knipoog
ik dacht aan de ene kant zou het juist heel goed zijn omdat t net iets pittiger inwerkt,maar aan de ander kant juist omdat je met het scheeftrekken zit en dan eventueel schuren.

en dan is het heel handig om op Bokt te gaan vragen..want er is altijd wel een ander die het beter weet Tong uitsteken Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:24

Op grond van de grijnssmilie bij het eerste bericht en de tongue-uitsteek- smilie bij het laatste zou je haast denken dat je het er om deed....Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:40

nou dat laatste zinnetje met die tonguitsteeksmile...dat klopt helemaal.

maar serieus, ik wilde gewoon bevestiging hebben,dus vroeg ik het hier op bokt.
ben namelijk helemal niet zo thuis in het touwhalster gebeuren..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:42

Over het schuiven... bij mijn paard schuift het dus niet. Maar mijn paard legt ook niet veel druk op de longeerlijn en dat doe ik zelf ook niet.
Ook zijn er volgens mij veel mensen die met te grote touwhalsters werken. En tsja, dan is het logisch dat het wat makkelijker schuift allemaal.