24 uur op de wei maar ziek en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

24 uur op de wei maar ziek en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:02

Ik vraag me dat dus af, ik wil mijn paard namelijk op de wei laten staan.Dus 24 uur per dag,maar er zijn er natuurlijk veel meer die dat doen.Dus hebben misschien een tip voor mij,hij staat nu namelijk bij een rij vereniging en gaat een plaats verder op staan in de wei.Ik ga het eerst uit proberen en als dat bevalt zeg ik mijn stal op.Maar hij mankeerd nog al eens wat, hoe doen jullie dat dan als je paard op de wei staat en bv ziek wordt? Of misschien wel box rust nodig heeft,ik zie misschien wel spoken maar ik vind het toch zeer belangrijk daar eens bij stil te staan.

Dani_

Re: 24 uur op de wei maar ziek en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:51

Wat mankeert hij dan?

Ik geloof trouwens niet echt in boxrust. Je kunt dan ook een stuk wei af zetten zodat hij geen sprintje meer kan trekken.

Ojah, top dat je je paard deze overgang laat maken! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:54

Er zijn idd maar weinig ziektes waarbij het nodig is om een paard op stal te zetten.... maar de mijne had een paar weken geleden heftige acute mok en de wei was nat... dus die is anderhalve week op stal gegaan. Net als 3 van zijn kuddegenoten trouwens.
Het had op zich ook in de schuilstal gekund, die is ook droog. Ik zou altijd wel een afsluitbare en opdeelbare schuilstal willen hebben, juist voor dit soort gevallen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:57

Hangt er vanaf welke ziekte, er zijn genoeg ziektes die wel boxrust nodig hebben, maar ook genoeg die wel op de wei kunnen met klein stukje afgesloten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:23

Wanneer is boxrust nodig? Ik denk dat je je dat beter af kunt vragen. Mijn paarden staan ook 24-7 buiten zonder schuilstal, maar ik zie dan ook heeeeeel weinig redenen een paard verplicht op stal te zetten. Een stukje wei afzetten is imo nog altijd beter dan opsluiten in een stal waar beweging./contact ontzettend verstoord wordt.
Denk eerlijk gezegd dat als jouw paard lekke rop de wei staat met soortgenootjes het al een heel stuk beter gaat.

Is ie nu al aangekomen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:53

marleen_usar schreef:
Ik vraag me dat dus af, ik wil mijn paard namelijk op de wei laten staan.Dus 24 uur per dag,maar er zijn er natuurlijk veel meer die dat doen.Dus hebben misschien een tip voor mij,hij staat nu namelijk bij een rij vereniging en gaat een plaats verder op staan in de wei.Ik ga het eerst uit proberen en als dat bevalt zeg ik mijn stal op.Maar hij mankeerd nog al eens wat, hoe doen jullie dat dan als je paard op de wei staat en bv ziek wordt? Of misschien wel box rust nodig heeft,ik zie misschien wel spoken maar ik vind het toch zeer belangrijk daar eens bij stil te staan.

Wat voor gezondheidsproblemen heeft jouw paard dan? En kunnen die gezondheidsproblemen te maken hebben met het op stal staan? Ik zie juist dat veel 24/7 weidepaarden vaak minder problemen hebben dan stalpaarden. En dat valt me al meer dan 30 jaar op eigenlijk. Knipoog

Mijn paard staat ook 24/7 buiten, maar als er iets met hem aan de hand is, hebben ze op de boerderij wel een box of ze maken een box erbij voor nood. Wij hebben ook nog een lege containerstal staan. Mijn paard heeft 2x 3 dagen op stal gestaan begin 2007, vanwege het maken van heftige slidings op het land (mijn paard heeft nogal energie, is nog jong en speels). De meningen zijn daarover verdeeld of je hem dan binnen of buiten moet laten, maar IK ken mijn paard het beste en aangezien hij zijn been bleef overbelasten door zijn geren, heb ik hem beide keren toch binnen gezet. Met pijn in mijn hart, want ik zie hem niet graag opgesloten staan. Na die dagen was hij weer helemaal genezen. Wel heel veel met hem wezen wandelen over de weg en zijn been veel afspuiten. Daarbij zag ik ook dat hij helemaal niet happy was op stal, maar dan is het even kiezen voor zijn fysieke gezondheid. Hij heeft er niets aan overgehouden, is prima en snel genezen en het duurde relatief erg kort met een paar dagen.

Wat ik me wel afvroeg, ga je je paard nu middenin de winter buiten zetten? Heeft hij genoeg vacht, want het is nu wel erg koud buiten......

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:56

idd vroeg ik me ook meteen af dat je je paard nu niet ineens naar buiten kan gooien hoor als hij dat niet gewend is. wel een beetje koud hoor

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:58

met een goede waterdichte dikke deken zou het wel kunnen.

maar als hij veel op stal heeft gestaan zou ik daar mee wachten tot de nachttemperaturen een stuk hoger zijn.
als hij al vatbaar is voor allerlei kwaaltjes zou het nu nog wel erger kunnen worden.

mooiste voor jouw paard is een plekje waar hij overdag gewoon het land op kan en snachts op stal staat denk ik Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:01

Nou, het is nu erg koud en ik zou me niet lekker voelen als je een paard nu buiten zet met een deken op....... Er gaat niets boven die dikke teddyberenwintervacht met een berg hooi erbij. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:02

hmm.maar die van haar komt vanuit de stal he?
en dan heeft hij vast geen erg dikke vacht..
dus zeg ik van doe een goede deken er op Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:06

Dat snap ik, maar ik zou persoonlijk zo'n paard die al regelmatig ziek is, niet middenin de winter hele dagen en nachten buiten zetten. Ook niet met deken.....
Maar ja, wie ben ik? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:12

Zou wachten tot dat de nachttemperaturen weer gaan stijgen. Denk dat de overgang nu te groot is en dat hij misschien daardoor ziek word. Zou gewoon afspreken dat als er wat is dat je hem op stal kan zetten. Mijn paard heeft een wond aan het been gehad. Moest gehecht worden en ze mocht absoluut de wei niet in. Dus ik was blij dat ik ook stalling had.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:13

Ik heb ze vrijwel 24/7 buiten, maar vind het erg prettig om een stal achter de hand te hebben bij noodgevallen.
Afgelopen jaren heb ik een stal gebruikt bij een uitgesneden hoefzweer die even schoon/droog/open moest blijven en bij een virus dat flinke koorts veroorzaakte.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:14

ik zou het dan rond april mei doen trouwens

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:27

Ik heb mijn ponys altijd buiten staan maar ze hebben wel een schuilstal en met heel raar weer gaan ze alleen snachts op stal. Zorg ervoor dat je een goede schuilstal hebt, waarin je je paard als het nodig is ook in op kunt sluiten. En ik zou idd als ik jou was niet nu je paard al dag en nacht buiten zetten, die overgang is veel te groot, dan wordt hij juist ziek. Dan kun je denk ik beter hem in de lente of begin van de zomer buiten zetten en als de herfst dan begint hem een wintervacht laten maken en eventueel een deken. Je moet dan wel oppassen dat hij door de regen geen mok krijgt en dat ie het niet koud krijgt. Als hij dan genoeg te eten heeft, een schuilstal heeft en een wintervacht heeft kunnen maken dan red hij het volgend winter wel denk ik en je moet hem dan gewoon goed in de gaten houden voor het geval hij er toch niet zo goed op reageert

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:34

Mijn paard staat 24/7 buiten maar wij hebben ook stallen. Ik heb een keer 10 dagen de stal moeten gebruiken. Dit was omdat mijn paard ernstig gewond was (draadwond, pees gescheurd) en 10 dgn boxrust echt het minimale was. Daarna is ze gelijk nr buiten op een ministukje wei gegaan waar ze niet kon rennen. Verder heb ik de stal eigenlijk nog nooit gebruikt. Ik zou het ondanks dat niet fijn vinden als ik op een pensionstal zou staan waar ze helemaal geen stallen hebben.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:00

Dan kan hij altijd nog op stal, er is waar ik sta een hele grote (groeps)stal waar hij dan in zou kunnen staan met paddock. Al denk ik ook dat stalrust niet altijd nodig is en als het echt nodig zou zijn dan kan het. Mijn pony staat sinds 2 weken nu dag en nacht buiten. Hiervoor stond hij s'nachts op stal en met heel slecht weer bijna een hele dag. Daar werd hij echt niet gelukkiger van en hij heeft het nu echt absoluut niet koud. Heeft een lekkere vacht, onbeperkt hooi en kan bewegen. Mocht het nodig zijn heb ik een ongevoerde regendeken liggen Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:36

Mijn paard heeft ook vaak wat. Slokdarmverstoppingen, rotstraal, mok, slijmbeursontsteking enz.. Toen hij mok & rotstraal had (niet tegelijk) heb ik hem wel gewoon buiten laten staan en ging gewoon over. Deze winter staat hij voor het eerst 24/7 buiten, hij heeft begin november een hoefzweer gehad maar daarna niks meer gehad. (dus pas een maandje Clown )
Zoals de anderen zeggen, ik zou het wel riskant vinden om hem van 24/7 stal naar 24/7 buiten om te wisselen..

Mijn paard stond vanaf maart al dag en nacht buiten en heeft een goede vacht + schuilstal + onbeperkt hooi dus over hem maak ik me geen zorgen..

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:31

Rotstraal valt meestal wel mee als ze altijd buiten lopen. Door het hoefmechanisme wordt de hoef in de meeste gevallen hard genoeg om rotstraal te voorkomen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:53

Ik heb mijn paarden niet 24/7 buiten maar vraag me idd wel eens af: Áls ze nu echt behoorlijk ziek worden wat dan?
Een goede schuilstal die je af kunt sluiten is een optie, maar als die er niet is en je paard staat met koliek of hoge koorts?
Klein stukje wei afrasteren in veel gevallen, lijkt me ook niet ideaal 's winters, ze hebben dan geen schuilstal lijkt me en zijn alleen door eten in staat om zichzelf warm te houden en een beetje beweging daarbij lijkt me wel noodzakelijk.
Ik zou dus ten alle tijden een box achter de hand willen hebben.
(nu buiten zetten lijkt me idd geen goed plan, beter wachten tot aan het voorjaar)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 10:00

Vanwege zijn katrol moet hij naar buiten, ik heb totaal geen gelegenheid hem fatsoenlijk beweging te geven.3 zware bakken en verder niks.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:03

geen andere stalling in de buurt waar hij beter op zijn plek is?

om nu ineens helemaal buiten te zetten is naar mijn idee te vroeg.
beter wachten tot het iets warmer is zodat hij er beter tegen bestand is

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:06

Ik denk dat als je je paard 24/7 op de wei hebt, een schuilstal sowieso wel handig is. Mocht het dan zo zijn dat je paard tijdelijk verplicht op stal moet, dan kun je het misschien tijdelijk afsluiten zodat je paard in de schuilstal blijft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 11:08

Nee bij ons is geen plek met stalling en weidegang,alles wordt hier vol gebouwd.Maar mijn stal hou ik nog aan mocht het te koud zijn dan kan hij altijd nog terug naar stal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:08

Kou is meestal niet hetgene waar ze last van krijgen, vocht is erger...