Hoe moet ik een bitloos hoofstel goed om doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Hoe moet ik een bitloos hoofstel goed om doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:57

Ik heb vorige week een bitloos hoofdstel (die van Norton) besteld en verwacht het deze week wel binnen te krijgen. Ik heb geen flauw idee van hoe mijn paard hierop gaat reageren, het is een vrij heet paard dat er soms behoorlijk vandoor kan gaan, maar het bitloos rijden spreekt mij wel aan dus wil ik het toch graag proberen.

Nu is mijn vraag hoe ik het hoofdstel moet bevestigen, dan met name hoe hoog de neusriem moet? Is hier een standaard regel voor? En zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

groetjes Danielle

blensink

Re: Hoe moet ik een bitloos hoofstel goed om doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:15

De neusriem moet ongeveer drie vingers boven het neusgat gemeten liggen.
Heb je niemand die kan helpen?
Om te beginnen zou je beide hoofdstellen om kunnen doen zodat je als je paard niet reageert gewoon het bit kunt vastpakken.
Leuk dat je bitloos wilt gaan proberen, wens je erg veel plezier en succes ermee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 13:18

Blensink, dank je! Ik vraag sowieso wel even of er iemand bij blijft en ik was wel van plan om eerst even met m'n gewone hoofdstel te rijden zodat ik kan checken wat voor bui ze heeft Tong uitsteken Ik doe het alleen als ze rustig is!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:20

Op Wiki staat nog wel zo'n plaatje waar je het duidelijk op kan zien Lachen .

Verder kan de neusriem beter te hoog zitten, dan te laag Knipoog .

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:22

Drie vingers boven het neusgat vind ik persoonlijk wel erg laag (al ligt het er ook aan hoe groot het hoofd van je paard is). Ik vind twee vingers onder het jukbeen het maximale, liefst hoger zelfs. Je moet uitkijken dat je met de neusriem niet op het zwevende deel van de neus zit. Waar dat ophoudt, kun je heel makkelijk voelen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:29

Speedster schreef:
Drie vingers boven het neusgat vind ik persoonlijk wel erg laag (al ligt het er ook aan hoe groot het hoofd van je paard is). Ik vind twee vingers onder het jukbeen het maximale, liefst hoger zelfs. Je moet uitkijken dat je met de neusriem niet op het zwevende deel van de neus zit. Waar dat ophoudt, kun je heel makkelijk voelen.

Inderdaad, daar kon ik dus niet opkomen belangrijk dat het niet op het zwevende neusdeel ligt.
Daarom vroeg ik ook of ze hulp had bij het bevestigen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:57

Bedankt voor de reacties! Op wiki stond inderdaad wat nuttige info! Mijn paard heeft een vrij fijn hoofdje. Ik zal de neusriem dan wel enkele cm's onder de jukbeenderen bevestigen.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:05

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:15

Ok, interessant! Ik heb hem iets lager dan 'engelse neusriem-hoogte' hangen bij mijn verzorgpony, wilde hem eigenlijk 2 vingers onder het jukbeen. Dat zijn er nu dik 3 geworden, omdat de gaatjes op zijn. Hangt dus helemaal niet te laag?
Heb er ook een bontje onder gedaan, nu past de neusriem veel beter (was eerst ook te ruim). Nu past ze maat Full!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:18

Ik heb er inmiddels 2x mee gereden en beviel super Haha! Ik heb de neusriem circa 3 vingers onder het jukbeen gedaan...

Ik heb foto's op HAW staan, zie onderschrift! Haha!