Beginnen met bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk94

Beginnen met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 17:48

Ik zit nu zo af en toe 's te kijken op bitloze sites, en natural horsemanship enz. en het lijkt me allemaal wel leuk om te doen enzo. Ik wil het wel eens proberen, maar ik zag ook dat zo'n hoofdstel bijvoorbeeld best duur is. Nou vroeg ik me dus af, kan het ook om zegmaar eens te beginnen met een halster met aan beide kanten van de neusriem het halstertouw geknoopt. Dus gewoon het halstertouw als teugels eraan. Kan dit, of heeft het geen nut?

Arabesk

Re: Beginnen met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:50

Het kán, maar verwacht geen wonderen. Het beste is om eerst grondwerk met je paard te doen, bitloos.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:51

Het kan hoor en er zijn ook mensen die het doen. En goede manier om uit te testen of bitloos iets voor jouw en je paard is.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:51

Je kunt prima beginnen met een stalhalster en daar je teugels aan vastmaken, om te kijken hoe het bitloos rijden je bevalt. Ja Ik heb daar zelf geen ervaring mee, nog nooit met stalhalster gereden maar bij veel mensen bevalt dat goed geloof ik.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:52

denk dat je IPV halstertouwen beter de teugels aan je halster kunt maken Knipoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:54

Ik rijd mijn paarden ook met lederen stalhalster met een touw als teugel (vind ik prettiger vasthouden dan een teugel en heeft iets meer gewicht). Dat kan prima. Ik zou je wel aan willen raden te beginnen met een klein beetje werk aan de dubbele lijn. Dan kan je paard eerst wennen aan het sturen op het halster. dat is natuurlijk een heel ander gevoel dan een bit.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 17:55

Ja, dat bedenk ik nu ook ja. Ik heb gelukkig hele makkelijke teugels met klipjes. Bedankt voor de reacties Lachen.

@ Pelryo: ik wil inderdaad kijken of het iets voor ons is, maar niet meteen zo'n vrij duur hoofdstel aanschaffen Knipoog.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:56

A_Fotografie schreef:
Ik zit nu zo af en toe 's te kijken op bitloze sites, en natural horsemanship enz. en het lijkt me allemaal wel leuk om te doen enzo. Ik wil het wel eens proberen, maar ik zag ook dat zo'n hoofdstel bijvoorbeeld best duur is. Nou vroeg ik me dus af, kan het ook om zegmaar eens te beginnen met een halster met aan beide kanten van de neusriem het halstertouw geknoopt. Dus gewoon het halstertouw als teugels eraan. Kan dit, of heeft het geen nut?

Als je met een stalhalster gaat rijden knoop de teugels dan niet aan de zijkanten vast maar aan de onderkant, dat is namelijk een klassieke fout, doch niet erg bekent.
Als je ze aan de onderkant bevestigd is de druk duidelijker, zuiverder zonder enorm veel ruis, en zijn de hulpen al duidelijker. (een stalhalster is natuurlijk niet het beste om mee te rijden maar het kan wel, kijk maar in mijn profiel, ik doe het in de zomer erg vaak)

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:01

Oke, ik snap het. Maar ik dacht zo, als de teugels aan de zijkant zitten word er toch zegmaar een soort druk uitgeoefend als ik stuur, waardoor m'n pony die kant op gaat? En hoe werkt dat dan als des teugels onderaan vastzitten? Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:01

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:04

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:34

Dankje, daar staat het inderdaad heel duidelijk Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:06

En toch heb ik niet die ervaring. Maar het maakt niet uit hoe je het doet, als het paard er maar geen last van heeft en je geen gevaarlijke situaties veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:20

Als het met gewoon halster niet bevalt hoop ik wel dat je bitloos niet meteen afschrijft. Met een gewoon halster lukt het met mij en mijn pony niet echt, een touwhalster daarentegen gaat prima, die signalen zijn veel duidelijker. De link naar de site staat hier al, daar staat het goed uitgelegd.
En als je geen touwhalster hebt kan je die relatief goedkoop aanschaffen.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 09:44

Okee, dankje Lachen

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:38

A_Fotografie schreef:

Een halster met halstertouwen heeft veel nut. Je zou eerst met grondwerk moeten starten, maar daarna kan een halster zeer goed. Klaus Ferdinand Hempfling rijd zelf ook gewoon met een halster. Je kan van een engels hoofdstel ook een bitloze maken.