Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Louise95 schreef:Je kan bitloos prima stelling vragen. Als stelling vragen niet goed lukt moet je dit gaan oefenen, want het hoort prima te lukken met bitloos. Zo kan je het oefenen doe dit op het paard: zet een heel lichte druk op je linkerteugel en voer dit langzaam op tot dat ie ook maar een milimeter naar links gaat, beloon dit door de druk direct weg te laten, doe dit nog een paar keer en vraag telkens heel ietjes meer. Doe dit nu ook rechts. Het is belangerijk dat je snel reageert. Wedden dat je paard nu zo zelfs beter stellingen kan rijden zonder bit dan met bit
josien schreef:Gymnatiseren gaat over buigingen in het lichaam vragen en niet enkel aan het hoofd.
Gymnatiseren gaat heel goed zonder bit en als je het juiste hoofstel gebruikt word het zelfs nog makkelijker dan met bit. Je kan op het bitloze hoofdstel niet zo werken als je met bit doet. Je werkt meer met binnenbeen, heup, bovenlichaam dan met teugel. Het paard kan zich er eerder tegen de druk verzetten en zijn hals vast zetten. Dit vraagt dus een andere aanpak, maar het resultaat is dat je alle oefeningen tot hoog niveau kan rijden zonder bit.
Ik werk bitloos met mijn eigen ontwikkelde PmPtrainings hoofdstel. Ik werk en geef les aan paarden met veel lichamelijke problemen en ben dus heel veel gymnatiserend bezig. Wil je meer info mail me dan.
josien schreef:Het paard kan zich makkelijker tegen de teugel verzetten omdat het geen pijn effect geeft. Op bit kunnen ze ook hangen, maar je merkt het verschil als je dan bitloos gaat rijden.
Het paard werkt altijd tegen druk in of je moet hem het anders geleert hebben. Met bitloos moet je geen constand contact houden om duidelijke signalen te blijven doorgeven.
josien schreef:Gymnatiseren gaat over buigingen in het lichaam vragen en niet enkel aan het hoofd.
Louise95 schreef:josien schreef:Gymnatiseren gaat over buigingen in het lichaam vragen en niet enkel aan het hoofd.
Ja maar het gaat hier of je het hoofd goed kan laten buigen als je zonder bit rijdt, wat je zegt is trouwens wel waar hoor.