Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
snowdon schreef:Ik heb geen ervaring met extreme hoefbevangenheid, dus voel me ook niet direct de persoon om hier voor te gaan zitten. Maar het eerste wat in mij opkomt is een basisregeltje.... de hoef herstelt zichzelf wel. Dus ik zou in elk geval de oorzaken proberen te achterhalen en er een expert bij halen om naar de hoef te laten kijken in welk stadium die is gevorderd. En aan de hand daarvan maatregelen nemen.
Maar ijzers om de toon te ontlasten lijken mij erg overbodig. Ben in elk geval benieuwd wat anderen hier op te zeggen hebben.
Er worden in elk geval veels te vaak hoefbevangen paarden onnodig afgemaakt...
snowdon schreef:Kan je vraag ook iets specifiekers?
Heb je zelf al wat verdieping in de materie gezocht?
Ik vind dit een beetje een loze vraag als je het principe van natuurlijk bekappen in je hoofd hebt zitten...

SpikyBlue schreef:Dat is wel een beetje zo ikenindi, maar een van mijn klantjes die echt álles op alles zet (geld noch moeite wordt bespaard...) om haar paard zo gezond mogelijk te houden heeft toch eens in de zoveel tijd een hoefbevangen paardje... Het is niet altijd nalatigheid van de mens, dat wil ik er mee zeggen.Het is naar, maar in sommige gevallen grijpt een smid naar een ijzertje bij hoefbevangenheid om de pijn te verlichten... Heb ik ook wel eens gedaan. Het beestje kon weer lopen, en dat was op dat moment even het belangrijkste...
Gelukkig komen er steeds meer dingen op de markt om mee te plakken/lijmen/fröbelen zodat je niet in een zieke hoef hoeft te nagelen.
En: de ene hoefbevangenheid is de andere niet...
Arabesk schreef:het is absoluut níet de bedoeling dat de tenen zo lang worden gelaten zoals bij jouw paard. Ik ben benieuwd welke NB-er jij had dan.
ikenindi schreef:SpikyBlue schreef:Het is niet altijd nalatigheid van de mens, dat wil ik er mee zeggen.
dat beweer ik ook zeker niet hoor. je moet me niet verkeerd begrijpen. maar je hebt het over: zwaar hoefbevangen... ik weet er niets tot weinig van af, maar ik neem aan dat het toch met een klein beetje begint, en steeds erger wordt? sowieso paarden zijn tegenwoordig vaak te dik. dat is al kenmerk 1... verder ken ik ze niet eens. onkunde van mij
ikke schreef:snowdon schreef:Waarop baseer je dit?Er worden in elk geval veels te vaak hoefbevangen paarden onnodig afgemaakt...
Arabesk schreef:- TB - het hoefbeen is gekanteld en moet teruggeduwd worden
- NB - het hoefbeen is losgescheurd van de hoefwand en de witte lijn moet weer sterk worden met aangroeien. De hoef wordt zodanig bekapt dat het hoefbeen weer parallel met de grond komt en van daar uit vormt zich dan weer de nieuwe hoef

?