Rare vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRoxanne

Rare vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:57

Hallo daar,

Ik heb een haflinger van 3 die zo'n 3 maanden geleden gecastreerd is.
Nu is het zo dat hij enorm hard aan me hangt ... denk ik toch.
Als ik de paddock in kom komt hij steeds naar me toe om te knuffelen (geen probleem uiteraard Clown )
Maar als een ander paard dan in de buurt komt valt hij dat andere paard aan.
Net of hij wil zeggen: MIJN Duivel

Ook als ik de paddock in kom om sprongen te zetten
(mijn paardje blijft gewoon in de paddock los staan als iemand rijd, ook geen probleem)
gaat hij me stalken en moet hij aan mijn staart kunnen frullen of aan mijn jas.
Aandacht voor MIJ baasje Duivel

Als ik van hem weg ren stalkt hij me weer Clown
Hij volgt me al bokkend en springend maar blijft wel achter me.
Met andere woorden ... hij kan me dus niet met rust laten.

Als ik ga springen als een halve gek of de (longeer)zweep boven zijn
hoofd laat zwiepen of achter zijn kont (ik sla hem NOOIT, dat is niet de bedoeling)
Meneer vind dit allemaal niet interresant en blijft met zijn oortjes naar voren
lekker op mijn sjaal ofzo staan sabbelen.

Nee baasje, van mij kom je niet meer af Duivel

Nu is dus mijn vraag ... als mijn paard iets doet dat niet mag wil ik hem weg sturen ...
maar HOE Duivel

liljebo

Re: Rare vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:03

Je kunt blokken als hij je persoonlijke ruimte betreed en jij dat niet wilt, bv omdat ie dan stofdoekjes van je jas maakt. Bv... je kunt je toevallig net uitrekken als ie in je mouw wil bijten, opeens net heel erg zin in jumping jacks krijgen als ie je persoonlijke ruimte betreed op een moment dat jij dat niet wilt en hem niet hebt uitgenodigd, je kunt zin krijgen om je achterwerk te trainen dmv aantikken hak tegen bil als ie je broekzakken wil inspecteren en dat soort dingen. Je kunt daar heel creatief mee worden. Belangrijkste is dat het lijkt alsof je nu net toevallig die gymoefening wil doen als hij iets doet wat je niet wil. Je tikt hem dus niet echt, maar hij staat alleen maar toevallig in de weg. Op die manier is het voor hem niet persoonlijk en leert hij om je eigen ruimte te respekteren. Ik heb een kaboutertje (minishet) die ook zo is en bij hem werkt het perfect. HIj blijft een aandachtsfrommeltje, maar gaat niet meer te ver daarin. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:04

je moet sowieso niet wegrennen, dan word het een spelletje, waarom swiep je met de longeerzweep? wat voor nut heeft dat? zo kan hij bang worden voor de zweep..

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 14:06

liljebo schreef:
Je kunt blokken als hij je persoonlijke ruimte betreed en jij dat niet wilt, bv omdat ie dan stofdoekjes van je jas maakt. Bv... je kunt je toevallig net uitrekken als ie in je mouw wil bijten, opeens net heel erg zin in jumping jacks krijgen als ie je persoonlijke ruimte betreed op een moment dat jij dat niet wilt en hem niet hebt uitgenodigd, je kunt zin krijgen om je achterwerk te trainen dmv aantikken hak tegen bil als ie je broekzakken wil inspecteren en dat soort dingen. Je kunt daar heel creatief mee worden. Belangrijkste is dat het lijkt alsof je nu net toevallig die gymoefening wil doen als hij iets doet wat je niet wil. Je tikt hem dus niet echt, maar hij staat alleen maar toevallig in de weg. Op die manier is het voor hem niet persoonlijk en leert hij om je eigen ruimte te respekteren. Ik heb een kaboutertje (minishet) die ook zo is en bij hem werkt het perfect. HIj blijft een aandachtsfrommeltje, maar gaat niet meer te ver daarin. Succes.

Bedankt voor de snelle reactie, ga ik zeker proberen.
Van armgewapper enzo is hij absoluut niet onder de indruk,
Hij trekt zijn neus van een 3tal seconden weg en dan is hij er weer Clown
Langst 1 kant is het fijn om zo'n knuffelbeer te hebben maar langst
de andere kant kan het enorm vervelend zijn als je in de paddock moet zijn
en er een pony aan je staart hangt Clown

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 14:08

dees_daan schreef:
je moet sowieso niet wegrennen, dan word het een spelletje, waarom swiep je met de longeerzweep? wat voor nut heeft dat? zo kan hij bang worden voor de zweep..

Wegrennen is inderdaad een spelletje waar hij zich graag mee bezig houd en ik vind
het ook fijn om te doen, dit was maar een voorbeeld dat hij me toch niet alleen laat.

Met de zweep zwiepen is hij absoluut niet van onder de indruk, hem van me afpakken is
voor hem dan ook geen probleem. Ik was ermee begonnen ivm schriktraining maar hij is
dan toch blijkbaar Bomproof ... Bang zal hij er zeker niet van worden.
Mijn stoere haf bang ... hum Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:08

Ik bedoel dus ook geen armgewapper maar echt eens bv flink uitrekken en als ie daar dan toevallig staat, tja, dan raak je hem dus gewoon.... Clown Omdat je hem geen tik geeft, vat hij het niet persoonlijk op maar meer als zijn eigen fout... zo van: hoe kan dat nu? Als je het goed doet, moet het na een paar keer al belangrijk minder zijn.

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 14:11

liljebo schreef:
Ik bedoel dus ook geen armgewapper maar echt eens bv flink uitrekken en als ie daar dan toevallig staat, tja, dan raak je hem dus gewoon.... Clown Omdat je hem geen tik geeft, vat hij het niet persoonlijk op maar meer als zijn eigen fout... zo van: hoe kan dat nu? Als je het goed doet, moet het na een paar keer al belangrijk minder zijn.

Dit is al veel helderder in mijn ogen ... nu vat ik hem Pling
Indd eens "een tik geven" omdat hij "per ongeluk" te dicht staat.
Ga ik zeker proberen !!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:27

Jij geeft niet aan dat je een eigen ruimte hebt, dus hoeft hij daar ook geen rekening mee te houden.
Een normale eigen ruimte is een cirkel van ongeveer een halve meter om je heen, als hij daar ongevraagd binnenkomt moet je hem terugwijzen. Simpele methode om dat te doen is met een halstertouw rustig om je heen zwiepen op ongeveer die afstand. Als hij zijn neus binnen die ruimte heeft, krijgt hij een tik met het touw. Als hij op correcte afstand van je blijft niet. Hetzelfde principe als wat Liljebo ook al aangeeft.
Wees hier heel consequent mee, jouw eigen ruimte heeft hij niet zomaar in te komen, alleen als jij hem toestemming geeft. En als dat hem een paar tikken tegen zijn neus oplevert, dan had hij zijn neus daar niet moeten hebben.

Zoals je het nu beschrijft ben jij zijn speeltje in plaats van andersom

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:49

Mischien is hij band dat je weg gaat .. ?
Is hij soms heel erg onzekker tegen over anderen paarden en mensen ?
je moet hem stap je voor stapje leren dat hij dat niet mag , je kan een ander paard lenen en hem zo leren niet zo to doen , ga steeds meer naar het anderen paard toe , eerst ga je allen naast het anderen paard staan en als je iegen paard het dan goed doen beloon je hem door hem heel even te aaien en lief tegen hem te praten , zo ga je steeds verder..

Als je niet de héle tijd wilt knuffelen , dan negeer hem gewoon , maar niet heel lang.. Knipoog

Veel succes..

Kus Sanne

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:40

Ik weet niet of je met hem clickert (hoeft niet percee met een metalen clicker)? Dit zou kunnen helpen.

Eerste stap is iets lekkers geven en tegelijktijd bijv 'yes' zeggen.
Daarna je hand zonder iets er in aan laten raken, 'yessen' en iets lekkers geven (2 a 3 kleine brokjes of een klein wortelschijfje per keer is al genoeg) Je kan ook werken zonder voedsel beloning maar met een knuffel.
Daarna je hand iets verder weg bij hem doen en wanneer hij het aanraakt weer 'yessen' en belonen. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor hem, werk in kleine stapjes. Je kan bij het aanraken van je hand een commando geven bijv. 'hier' of 'zoek'. Stap voor stap je hand hoger, lager of verder weg doen.
Daarna 'yessen' en belonen na bijv. 2 of 3 keer aanraken.
Je kan op een gegeven moment je hand naar beneden op de grond doen en daar bijv. het comando 'kalm' aan verbinden (dit is een houding waarin een paard kalmeerd en je kan dat altijd weer gebruiken in lastige situaties.

Wat heeft dit nu me jou probleem te maken. Knipoog

De volgende stap is:

Negeren wanneer hij opdringerig wordt en daarmee bedoel ik blijven staan alsof je bevroren bent. Er valt niets te halen bij jou zonder dat je 'yest'. Op het moment dat hij zijn hoofd wegdraaid 'yessen' en belonen. Klinkt raar misschien om op een gegeven moment zal hij begrijpen dat hij moet wachten op wanneer jij 'yest' en weten dat jij de baas bent over je eigen ruimte.

O jah.. niet onbelangrijk, met een voedselbeloning die geven met uitstrekte arm onder zijn hoofd zover dat hij een pasje achteruit moet doen om het te halen.

Zo heb ik hetzelfde probleem met mijn opdringerige haf. van 2 en een half opgelost. Is ook zo'n heerlijke, maffe knuffelbeer.

Hoop dat het jou ook lukt. Succes.

Boekentip waar ik heel veel van heb geleerd:
http://www.ingeteblick.be/

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:28

Bedankt voor de reacties,
Ik clicker ook inderdaad, dit is dus echt wel een handige tip.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:34

Laat je nog even weten hoe het ging?