Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ik zit hier op zware zeeklei, dus trappen het dan blijvend kapot. Ze blijven zo lang het kan op de wei, toevallig dit jaar tot in november. Maar eerdere jaren heb ik ze er ook wel eens in september of oktober eraf moeten halen.
Die paddock is dus een enorme blubberzooi, maar ze lijken het niet al te erg te vinden.
Flevo klei is heel anders dan bij mij thuis. Heb paar jaar terug paard ook daar op pension gehad. In Flevoland is het (apart genoeg) heel erg veel droger. Grond in Flevoland is van lichte zavel, dus dat draineert beter dan de klei die hier ligt
Ze staan met z'n tweetjes op een stuk land van ongeveer 1.4ha. Ik heb wel een bak, maar die wil ik niet verpesten voor straks in de lente en zomer, want de bak ploegen ze ook helemaal om nu.
Ik woon trouwens op de zeeklei in Groningen. We wonen tegen een zandkop aan, maar het land van de paarden is dus net niet op die zandkop.

gewoon alsnog doen als je wat netter wilt houden!
Hanneke84 schreef:Hier was het eerste stuk vertrapt en is het vandaag weer vlak gereden. Nu staat hij samen met zijn vriendinnetje in de ruime paddock. Van de zomer staan ze op een ander stuk land wat nu ingezaaid is en wordt er nog een hectare of 4-5 ingezaaid waar ze eind zomer-najaar in kunnen staan. Ondertussen heeft dan het weilandje waar ze nu in staan gerust en kunnen ze daar ook weer op. Ruimte genoeg dus
Pellie schreef:wat voor bakgrond heb je dan, dat ze dat vertrappen kunnen?
als het zandgrond is, kun je dat toch gewoon los laten halen en slepen door een boer?
ik heb 2 mini weitjes en zet ze er nu ook wel eens in. de doorgangen zijn zowiezo altijd blubberig en de rest lopen ze ook aardig kapot. maar dat is in het vroege voorjaar op zich zo verholpen door het te laten bewerken of ze lopen het zelf wel weer plat. verder staan ze vooral in de bak en op het kleine uitloopje voor stal. ze mogen het zelf weten.
maar 1.4 voor 2 paarden vind ik heeeel veel en met gemak in 2-en te delengewoon alsnog doen als je wat netter wilt houden!
Alleen als ik hem loshaal trek ik de klei mee denk ik.