Jullie mening over bitten, sporen enz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Jullie mening over bitten, sporen enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 13:00

Hallo allemaal,

IK vroeg me af wat jullie mening is over bitten, sporen zwepen Enzo.
Graag wil ik ook een goed argument erbij haha:D

Hier is mijn mening :

Ik draag zelf sporen, Niet op het paard te prikken maar om mijn hulpen wat te verfijnen. En zodat als ik beenhulp gebruik ik niet ga verzitten door te schoppen. Zo is alles een stuk duidelijker voor mijn paard.
Ik heb een scharenbit, Klinkt meteen heel erg scherp. Maar zoveel doe ik er niet mee. Ik stop op mijn zit, ik stuur met mijn benen/zit. Ik gebruik het bit wel voor verzameling vragen en nageeflijkheid vragen.
Een zweep gebruik ik niet, als westernruiter kan je er weinig mee haha.

Graag opbouwende kritiek Knipoog

Arrows

Re: Jullie mening over bitten, sporen enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 13:05

Niemand iets aan toe te voegen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:22

Ja hoor: Als je zo verfijnd kan rijden heb je een bit en sporen niet nodig. Verzameling vragen en nageeflijkheid kan ook bitloos. En zonder sporen kan een ruiter ook subtiele aanwijzingen geven.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:33

Ik rijd bitloos en af en toe zadelloos. Sporen en zwepen heb ik niet nodig. Na altijd 'traditioneel' gereden te hebben, ben ik erachter dat het ook anders kan. Gevolg: Een blij paard en een blije ruiter! Voor mijn geen 'overbodige' hulpmiddelen meer! Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:34

Ik heb geen enkel probleem met correct gehanteerde bitten, sporen en zwepen. Helaas zie je meestal dat er niet zo goed gebruik van wordt gemaakt. En ja, al die ruiters zeggen ook van zichzelf dat ze er correct mee omgaan....... Zal wel te maken hebben met referentiekaders Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:35

Als je echt subtiel wilt zijn en de hulpen wilt verfijnen, dan doe je dit jùist zonder allerlei ijzerwerk in en rond het paard.

Nageeflijkheid en verzameling zit 'm ook niet in het bit. Krijg je het zonder bit niet voor mekaar, dan heb je een uitdaging. Pling

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 19:03

Hmm oke, Maar .. ik heb altijd te horen gekregen dat je bitloos veel druk geeft op de neus, en dat dat ook niet altijd alles is ??
Ik ben op de manege trouwens een van de meer natural mensen hoor, want als je de rest ziet schik ik wel eens. Zo zou ik nooit men paard slaan ofzo, of dwingen. Ik heb op het moment ook trailer laad problemen, dat zijn we nu al 3 maanden lang, elke dag stapje voor stapje aan het oefenen;)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 19:06

Waratje schreef:
Ik heb geen enkel probleem met correct gehanteerde bitten, sporen en zwepen. Helaas zie je meestal dat er niet zo goed gebruik van wordt gemaakt. En ja, al die ruiters zeggen ook van zichzelf dat ze er correct mee omgaan....... Zal wel te maken hebben met referentiekaders Clown

Nou ik doe altijd mijn best er goed mee om te gaan, en ik krijg ook paardvriendelijke ondersteuning. Natuurlijk kan het gebeuren dat ik iets niet helemaal correct oplos, maar mijn paard pijn doen. Dat krijg ik niet over mijn hart Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:48

wanneer ze goed gebruikt worden, heb ik er totaal geen problemen mee.
Als ze niet goed gebruikt worden, vind ik dat de ruiter sowieso geen paard waardig is. Heel simpel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:55

XxNadiehxX schreef:
Hmm oke, Maar .. ik heb altijd te horen gekregen dat je bitloos veel druk geeft op de neus, en dat dat ook niet altijd alles is ??

Dat hangt er vanaf hoe je bitloos rijdt, met een halsring geef je echt niet veel druk op de neus Whoosh!

Feit is wel dat als je je sporen correct gebruikt, je zonder sporen (en zonder schoppen) ook heel fatsoenlijk moet kunnen rijden. Dus probeer ook met regelmaat hoe je paard reageert als je de sporen in de kast laat liggen.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:54

Ik rijd op de manege, daar heeft iedereen gewoon een bit.
Verder rijd ik niet met sporen, het kan ook gewoon zonder, dus waarom zou ik.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:02

Ik ben van mening dat er soms hulpmiddelen nodig zijn maar alleen ter ondersteuning van de rijkunst en niet als "trukje" om ze maar netjes te laten lopen.

Mijn merrie rij ik bitloos omdat ze zo fijner rijdt, ze heeft een laaghangend rooster en zeer weinig ruimte in de mond.
Af en toe rij ik in de bak wel eens met bitje als we wat meer dressuur gericht gaan rijden (1x in de maand ofzo), dit was omdat ze het dan beter begreep. Het gaat bitloos ook al de goede kant op.
Buiten rijden we altijd bitloos.

Een zweep heb ik bijna altijd bij me, buiten voor bv honden of ter ondersteuning in moeilijke situaties.
In de bak is hij als extra hulpmiddel, dus bv op de schouder of om het achterbeen er wat meer bij te krijgen.

Sporen heb ik heel af en toe eens om, ook eigenlijk alleen maar in de bak bij het dressuren. Buiten gebruiken we ze niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:42

Waratje schreef:
Feit is wel dat als je je sporen correct gebruikt, je zonder sporen (en zonder schoppen) ook heel fatsoenlijk moet kunnen rijden.

Kijk, je begint nu aan te komen bij mijn argumentatie voor het gebruik van sporen met vlijmscherpe grote raderwielen in combinatie met diskwalificatie bij huisbeschadiging: je moet het HEEL erg goed doen of je mag terug naar AF Haha!
Ik niet van mezelf maar al 300 jaar oud; van Gaspard de Saunier.
Als je dat kan heb je écht een goede beenligging en -beheersing.

Verder is het met sporen mogelijk om vele malen meer te differentiëren in signalen dat met je been.
Een kuit is snel 50 vierkante centimeter kontaktvlak en je kan dat zonder grote beenzwaaien maar beperkt differentiëren in plaats en door het grote oppervlak ook maar weinig in druk.
Bedenk dat een paard om een verschillend signaal te ontvangen verschil in plaats en/of druk moet kunnen onderscheiden.
Een raderwiel is een paar mm. oppervlak en kan je dus voor het paard zeer duidelijk onderscheidbaar in plaats en druk verschillende signalen mee geven.
Je kan met de spoor wel degelijk VELE malen meer dan met de kuit. Zie het als een vingertop aan je kuit Pling
Het grote punt is dat je dat wel moet kunnen in de zin van dat de veel exactere mogelijkheden van een ´kuitvinger´ zinloos zijn als je ze niet nodig hebt omdat je dat niveau van verfijning niet in je rijden hebt.

Een zweep is een lange vinger met het nadeel dat je er niet liniair mee kan ´drukken´. De zweep heeft als aanrakende aanwijsstok het nadeel geen druk te kunnen differentiëren omdat deze buigt. Met je vinger kan je verfijnd druk varieëren, met de zweep niet. Daarom rij ik met een stíjve ´lange vinger´.

Een bit is net als welk ander voorwerp op zich een neutraal voorwerp. Het vordeel van een bit is da het hard is en je er heel goed gedifferentieerde signalen mee kan geven. Ook is er een schier onuitputtelijke variatie in bitten waardoor je heel nauwkeurig kan bepalen wat je gaat aangeven.
De stang uit de renaissance heeft ook en geheim van négatieve teugeldruk wat vrijwel niet met signalen is na te bootsen.
Als de ruiter er geen negatief gebruik van maakt heeft het ook geen negatieve uitwerking.
Een ambivalent punt is dat het paard zich er altijd bewust van is; dat heeft als voordeel dat de ruiter altijd een stuk aandacht heeft en als nadeel dat het paard altijd een stuk onvrij is in de beslissingen.
De twee nadelen zijn dat het op een plek zit waar eigenlijk niets hoort en dat de P+ mogelijkheid een levensgrote valkuil is voor de ruiter.
Het punt van negatieve inwerkingsmógelijkheid en onvrijheid in beslissingen heeft het gemeen met alle andere optomingen met P+ mogelijkheid zoals ook het touwhalster.

Het draait allemaal om ruítervaardigheid in het communiceren of deze hulpmiddelen tot hun recht komen of tot misbruik leiden.

hc