Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Voor mensen die blanco beginnen is een methode wel handig. En om een methode echt op je in te laten werken zul je hem van A tot Z op zijn minst een keer moeten hebben doorgenomen, voordat je er stukken uit weglaat. Of je moet tevreden zijn met minder resultaat...
liljebo schreef:maar niet iedereen heeft dat automatisch. De meesten van ons moeten dat aanleren met een beetje hulp....
Cassidy schreef:Leermeesters moeten om kunnen gaan met leerlingen. Veel meesters die goed met paarden omgaan, kunnen dat niet of minder met mensen. Wie de didactische gave niet heeft, kan nog zo goed zijn met paarden, maar als je het niet kunt overbrengen, hebben anderen er nog niets aan.
liljebo schreef:er zijn methodes met goede leermeesters....
liljebo schreef:Dus als leerling volg je zijn methode
liljebo schreef:maar de leermeester heeft toch ook zijn eigen methode... Maar ja.. daar kun je lang over discussieren, maar eigenlijk vind ik dat nogal zinloos. Persoonlijk ben ik van mening dat je dat moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Voor sommigen werkt het volgen van een methode met duidelijke handvaten, leidraad ed het beste, andere zijn meer gebaat met het zelf verwerven van inzicht met hulp. Waar het om gaat is dat het je ligt.
ikke schreef:liljebo schreef:maar de leermeester heeft toch ook zijn eigen methode... Maar ja.. daar kun je lang over discussieren, maar eigenlijk vind ik dat nogal zinloos. Persoonlijk ben ik van mening dat je dat moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Voor sommigen werkt het volgen van een methode met duidelijke handvaten, leidraad ed het beste, andere zijn meer gebaat met het zelf verwerven van inzicht met hulp. Waar het om gaat is dat het je ligt.
Goede leermeesters hebben geen methodes nodig! Die bezitten de kennis, kunde, inzicht en ervaring om de sterke en zwakke kanten van een combinatie te zien en daarop in te spelen.
Rianne11_42 schreef:Ik ebn het zeker eens met Cassidy
Zelf vind ik KF Hempfling een zeer goede methode hebben. Voor een aantal mensen kan hij heel vaag overkomen, maar ik vind dat wel meevallen. Je moet alleen zijn methode (of bv zijn boek Natuurlijk Paardrijden) heel goed doornemen, en het goed op je in laten werken. Zijn video's vind ik ook erg leerzaam