wanneer deken maar liever niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

wanneer deken maar liever niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 14:57

Wanneer doe je nou een deken op bij een paard dat op stal staat,nooit zeggen jullie dan.Dat zou ik ook zeggen,maar nu is het toch wel koud buiten, maar eens een deken is altijd een deken.Hij heeft een aardige wintervacht,maar is dat voldoende? Eigenlijk wordt men in de war gebracht door alle manege paarden die met een deken op staan, dan ga ik twijfelen

Casarell

Re: wanneer deken maar liever niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:07

Kijk naar je paard, en voel of hij het koud heeft.
In principe kan elk paard zonder deken..

Mijn 2 jarige heeft een ongevoerde regendeken op.
Hij kreeg erg last van zijn spieren ondanks de dikke vacht.
Met deze deken blijft hij toch net wat warmer..

Maar als je paard geen last heeft van de kou en je bent tegen dekens, gewoon lekker af laten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:51

femmefatale1 schreef:

Typefoutje?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:52

JoviBan schreef:
femmefatale1 schreef:

Typefoutje?

Ik veronderstel van niet, want ze heeft ook een 2 jarige in haar profiel staan Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:37

JoviBan schreef:
femmefatale1 schreef:

Typefoutje?

Idd... geen typfoutje..
Mijn paardje was hartstikke ziek toen, en hij kon bijna niet meer lopen omdat de kou op zijn spieren sloeg, en hij zich niet meer warm kon houden, ondanks zijn wintervacht.
Ik heb er een regendekentje op gegooid, omdat het toen zo verschrikkelijk regende.
Dit regendekentje hield em droog waardoor hij zich wat meer kon richten op zijn herstel..
En nu begint hij pas weer paard te worden..

Geen typ foutje dus..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:51

hé marleen hoe is het nu met je paardje? Hij was toch hoefbevangen of was het nou hoefkatrol?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:55

Zoals om andere redenen al eerder gemeld is: zorg eerst voor ruim voldoende ruwvoer, daar kunnen ze zich over het algemeen prima warm mee houden. Op stal, zeg je... In hoeverre op stal? Altijd, soms, een paar uur, de nacht?

De combi van kunnen bewegen en veel ruwvoer is een behoorlijk belangrijke! Zou daar eerst eens naar kijken.

Net als Arabesk ben ik ook benieuwd hoe het nu gaat met je paard

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 08:33

Hij heeft katrol en morgen mag ik weer gaan stappen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:53

En nogmaals.... je hebt het over op stal... In welke mate? altijd, soms, paar uur, de nacht?
En hoe is het nu met voeren? Is ie al weer wat aangekomen ondertussen?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:08

heeft een paard in het wild een deken op?
en dan staat je paard ook nog binnen.

Een gezond paard maakt in principe een wintervacht aan die dik genoeg is. dus is een deken helemaal niet nodig.
als je veel wedstrijden rijdt is een deken handig, omdat de vacht dan niet zo dik wordt en blijft mooier als het paard nat is. is ook sneller droog.

wel zou ik inderdaad uitkijken met paarden met een dunne vacht, soms kunnen die echt last van de kou hebben. maar ga niet te snel een deken op doen.
de vacht moet de tijd krijgen een flinke bontmantel te worden!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:10

mijn paard heeft buiten winterdeken en in stal een staldeken op..

Andere hebben geen dekens, maar als er een staat te rillen ofzow dan krijgt die er wel eens.. gebeurt niet echt met dit weer.. eerder met regen en koude wind.. maar dan halen we ze binnen i.p.v een deken opleggen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:24

Je doet een deken op bij een paard als:

je 'm kunstmatig warm wilt houden, zodat hij niet zo'n dikke wintervacht krijgt (meestal is dit de reden)

je 'm geschoren hebt en 'm zijn jas dus hebt afgenomen

je je paard schoon wilt houden, omdat je bijv. naar een wedstrijd moet

een zweetdeken, omdat je het zweet door de deken op wilt laten nemen

een vliegendeken, om je paard tegen de muggen te beschermen (bijv. zomerexceem).

Een deken opdoen, omdat je paard het koud zou krijgen is over het algemeen de grootste flauwekul. Er zijn slecht enkele uitzonderingen: bijv. paard is ernstig ziek en kan zich daardoor niet warm houden, of het paard is oud en heeft zelf te weining vet om zich bij extreme koude warm te houden. In de natuur zou zo'n paard dood gaan aan zijn ouderdom, maar wij doen zo'n dier dan een deken om en daardoor blijft hij leven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:41

_rosita_ schreef:
En nogmaals.... je hebt het over op stal... In welke mate? altijd, soms, paar uur, de nacht?
En hoe is het nu met voeren? Is ie al weer wat aangekomen ondertussen?

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 13:09

Hij ziet er goed uit en krijgt een mooie wintervacht,in de bak kan hij niet want die zijn bevroren.Ik zelf wil hem graag ergens op een stuk land zetten. Maar bij ons in de buurt is dat niet te doen, daar is niet veel.Dus ik wandel veel met hem en ik mag vanaf morgen weer gaan stappen met hem buiten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:09

Hoewel niet alle paarden een goede vacht hebben en niet alle paarden een koudebestendige bouw hebben is dat nu het topic niet.

Een paard met een goede wintervacht moet tegen de koude in NL kunnen.

Een paardenvacht isoleert zó goed dat zelfs slechts een paar graden onder nul sneeuw op de vacht blijft liggen zonder gelijk te ontdooien.

Met isoleren hebben we gelijk het probleem van regen te pakken. Een natte vacht geleidt warmte en als er dan ook nog wind staat wordt die warmte rap afgevoerd zodat het paard afkoeltt.
Bij regen is daarom het criterium:
- of de vacht tot op de huid nat is
- of de buik nat is
Als de ondervacht niet nat is, is er NUL probleem.
Als de buik niet nat is, kan de kachel nog verwarmen. Dus als het er naar uit ziet dat het droog wordt of ophoudt met waaien kan een paard ook met een natte ondervacht zichzelf dan wel weer droogstoken.

Windschaduw is veel belangrijker dan een dakje. Ideaal is natuurlijk windschaduw en beschutting tegen de ergste regen. Tijdelijk even een regendek is wat resultaat betreft hetzelfde als een schuildak.
Een paard heeft een schítterende vorm en haargroei welke erop geëvolueerd is de buik droog te houden. Let bij een regendek HEEL goed op dat het door de vorm ervan de natuurlijke afwatering van het paard niet verstoord en je door je goede zorgen de buik nat máákt.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:54

Eigenlijk is het harstikke gezond weer voor een paard nu. Het is misschien koud, maar als je paard een nette vacht heeft, heeft ie er niet veel last mee.
Mijn merrie is een echte koukleum die bij het minste bij het raam staat te hinniken dat ze binnen wil, maar nu is ze nog lekker bezig ergens op haar stukkie.

Het is wel een goed idee om met voeren rekening te houden met dit weer: warmhouden kost energie.

Dat een jong paard extra bescherming nodig heeft, zoals in het geval van femmefatale, sta ik niet van te kijken.

Een jong paard is tenger, heeft meestal minder huidvet door zijn groei, wisselt vaak nog wat zodat ruwvoer langzaam opgenomen wordt, moet nog weerstand opbouwen....
Niet voor niets sneuvelen in de natuur bij schraalte eerder de jongere dieren.

Vanmorgen hing er flink ijs aan mijn volwassen minis maar bij de opfok hing het ijs vooral aan de benen en buik, niet op de zijkanten en rug, en was dunner.
Koud hadden ze het niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:23

Citaat:
Een jong paard is tenger, heeft meestal minder huidvet door zijn groei, wisselt vaak nog wat zodat ruwvoer langzaam opgenomen wordt, moet nog weerstand opbouwen....
Niet voor niets sneuvelen in de natuur bij schraalte eerder de jongere dieren.

Toen ik mijn paard kocht was hij net een dag uit de opfok.
Hij had net een groeispurt gehad en heeft waarschijnlijk lopen stressen van transport en verhuizing.
De volgende dag was hij echt stront verkouden, de klodders kwamen uit zijn neus lopen..
Hij kreeg extra voer en vitamines, vanwege de lage weerstand die hij had, ook zat hij slecht in zijn vacht, ondanks dat dit al een echte wintervacht was.
Toen het kouder werd, icm regen, was hij nog steeds niet happy (de snotneus was wel weg) en begon hij erg stram te lopen, en hij beweegde ook niet uit zichzelf..
Dat was het moment voor mij om hem een regendeken op te gaan gooien, dat was precies wat hij nodig had..

De dag daarop kwam hij al makkelijker zijn stal uit, en merkte dat de deken net genoeg warmte vast hield.. Nu staat mijn paard bij een pony die ook van het spelen is, en zijn ze elke dag aan het ravotten.. Waar ik erg blij mee ben, nu gaat hij 'paard' worden..
Hij krijgt praatjes, is soms erg jolig en fris, en het spelen is goed voor zijn lichaamsbesef..

Dus ik hou mijn 2-jarige lekker de deken op (net een nieuwe want er sneuvelt er wel eens 1....) tot het weer wat warmer gaat worden..
En als er mensen zijn die dit afkeuren... jammer dan..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:49

marleen_usar schreef:
Hij ziet er goed uit en krijgt een mooie wintervacht,in de bak kan hij niet want die zijn bevroren.Ik zelf wil hem graag ergens op een stuk land zetten. Maar bij ons in de buurt is dat niet te doen, daar is niet veel.Dus ik wandel veel met hem en ik mag vanaf morgen weer gaan stappen met hem buiten.

Heb je misschien een foto?
Ben wel benieuwd hoe ie er nu uitziet Lachen

Op zich is een deken idd niet noodzakelijk, mits het paard zichzelf goed warm kan houden (gezond en voldoende energie uit zn voer kan halen, dus genoeg ruwvoer en/of krachtvoer, afhankelijk van de arbeid die ie moet verrichten)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:16

Wanneer doe ik mijn pony's een dek op...
Ik heb er nu 3 onder dek staan 2 jaarlingen en een 6 jarige b pony. alleen die 6 jarige wordt bereden en verder alle andere bereden en jonge pony's zonder, waarom? De eerste jaaring had bronchitus en had er koorts etc bij en heeft toen met dek gestaan tijdens het verharen en heeft dus eigelijk geen vacht. Nu blijkt dat hij ineens heel veel spieren aan het opbouwen is ben ik wel blij dat hij daar zijn energie in kan steken. Volgend jaar ga ik hem lekker zonder proberen.
De tweede jaarling is zwaar verwaarloosd bij ons gekomen en groeit ondanks dat hij jaarling is nog enkele cm's per maand. Hij had een flinke achterstand. Ook hij kan zijn energie nu dus beter gebruiken en vanaf moment dat hij onder dek staat is zijn vet en spiermassa lekker toegenomen en ziet hij er nu gewoon lekker uit. Met je andere eigelijk hetzelfde hij was erg vermagert en ook veel spieren kwijt en zit daar nogsteeds een beetje mee dus als hij zich ook nog zou moeten warmhouden. Hij heeft de vorige jaren altijd zonder gestaan op open wei door weer en wind en sinds hij van mij is ook voornamelijk buiten (wel eens nachtje bijkomen op stal). Ik denk niet dat een paard het zomaar echt koud heeft maar dat een dek zeker kan helpen als een paard lichamelijk moet bijkomen en daar dus zijn ernergie in moet steken.
Lekker voldoende ruwvoer en bewegen. Ik zou best willen ruilen hoor mijn jas voor een paardenvacht! De shets vielen helemaal niet meer op zo bevroren waren ze maar leken er niet van onder de indruk, ijs vormt ook weer issolerend laagje en op de huid komt het lang niet met al dat haar en huidvet. Ook die met mindere vacht lopen gewoon vrolijk rond.

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:53

Tenzij je een paardje hebt wat bijna geen wintervacht heeft, of je traint intensief met je paard waardoor een dikke vacht niet handig is zou ik in principe nooit een deken op gooien want een paard heeft het bijna nooit koud in tegenstelling tot wij mensen. Hun vacht en temperatuur is zo goed geregeld dat een deken bijna altijd overbodig is. Kijk maar eens op Google dan kom je een aantal goeie sites tegen die van alles vertellen over de temperatuurregulatie bij paarden.

Probleem is meestal dat als je het zelf koud hebt je je paardje ook lekker warm aan wilt kleden terwijl hij natuurlijk al een jas aan heeft.

Gr. Ingrid

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:23

Wanneer ik een dek op zou doen moet er wel heel wat aan de hand zijn. Bv een huid probleem waarbij scheren een absolute noodzaak zal zijn.

Mijn paard die inmiddels 32 is geworden en het met extreem weer niet meer aankan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:34

Ik heb mijn pony bewust onder een deken gezet, niet omdat zijn vacht zo slecht is, maar omdat ik zo allergisch ben voor stof. De deken zorgt voor minder stof op de huid, zodat ik minder hoef te poetsen. Het is wel alleen een regendeken. Nu gaat de modder mooi op de deken zitten ipv op de huid wat poetsen scheelt en de bijkomende stofellende.
Verder heeft de pony snel last van rainrot en met een deken is dat probleem ook gelijk opgelost Lachen